گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد بازگشایی نمادهای سرمایه‌گذاری رنا و سرمایه‌گذاری سایپا بود.در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که بازار شروعی مثبت را شاهد بود. این شروع مثبت هر چند تا پایان معاملات به رشد 11/ 1 درصدی شاخص کل منجر شد اما بازار با عرضه‌های سنگینی از سوی معامله‌گران حقیقی و حقوقی مواجه شد و بارها صف‌های خرید با عرضه‌های سنگین مواجه شد. در همین حال دیروز عرضه‌های سنگین با حضور حقوقی‌ها نگرانی‌هایی را در بازار ایجاد کرد؛ از دیدگاه کارشناسان، بورس تهران به دلیل وزن بالای حقوقی‌ها نسبت به حقیقی‌ها در صورت عدم کنترل رفتار حقوقی‌ها به مشکل بر می‌خورد و شرکت‌های حقوقی بزرگ با موجودی سهام بالا به سادگی می‌توانند روند بازار را در مقابل افراد حقیقی که عموما سرمایه ناچیزی دارند قرار دهند. از این رو کنترل بازار از نظر فروش حقوقی‌ها برای برقراری تعادل در بازار دارای اهمیت است.

در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ تحول نمادهای سرمایه‌گذاری‌های رنا و سایپا بازگشایی شد تا این دو شرکت جهش خیره‌کننده‌ای را تجربه کنند. این دو نماد که در زمان رشد گروه خودرویی متوقف بودند دیروز در بازگشایی نماد رنا ۷۱درصد و در نماد سرمایه‌گذاری سایپا ۴۳درصد جهش قیمت را تجربه کردند. این جهش با حجم بالای داد و ستد نیز همراه شد، به‌گونه‌ای که نماد ورنا با ۲۷۱میلیون سهم و نماد وساپا با ۱۲۲میلیون سهم مواجه شدند؛ انتظار برای بهبود شرایط گروه خودرویی و برنامه‌های گروه خودرویی به ویژه در سایپا برای خروج از زیان انباشته و مشمول شدن ماده ۱۴۱که از طریق فروش دارایی‌ها و افزایش سرمایه برنامه‌ریزی شده، موجب این جهش شده است، در بازار دیروز در گروه برقی درج شرکت ترانسفورماتور ری در فرابورس و همچنین اعلام دریافت بخشی از مطالبات مپنا موجب توجه معامله‌گران به این گروه شد. در گروه تصفیه نفت دیروز نماد شرکت سرمایه‌گذاری نفت برای افزایش سرمایه ۵۶ درصدی از سود انباشته متوقف شد؛ افزایش سرمایه ۵۳ درصدی سرمایه‌گذاری صنعت نفت معادل حدود ۶/ ۴۲ میلیارد تومان از محل سود انباشته تامین خواهد شد و سرمایه اسمی ۱۲۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومانی «ونفت» به ۱۸۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید و صرف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم و سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها خواهد شد.

در گروه شیمیایی مجوز افزایش سرمایه ۴۱۵ درصدی بین‌المللی محصولات پارس در دو مرحله توسط سازمان بورس صادر شد تا این شرکت بورسی با صف خرید مواجه شود؛ به این ترتیب سرمایه اسمی ۱۰ میلیارد تومانی «شپارس» در مرحله اول با ۳۰ میلیارد تومان افزایش به ۴۰ میلیارد تومان خواهد رسید. این تامین مالی از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی ۲۲ میلیارد تومانی و سود انباشته ۸ میلیارد تومانی اعمال خواهد شد. همچنین مجمع فوق‌العاده این شرکت بورسی می‌تواند با انجام افزایش سرمایه از ۴۰ به ۵/ ۵۱ میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی موافقت و اختیار عملی کردن آن را به مدت ۲ سال به هیات مدیره تفویض کند تا پس از اخذ مجوز سازمان بورس، اعمال شود. این افزایش سرمایه صرف اصلاح ساختار مالی و جابه‌جایی‌ و انتقال سولفوناسیون قدیم و تجهیز آن به امکانات تولید (اس.ال.ای.اس) و جبران مخارج انجام شده بابت واحد سولفوناسیون جدید خواهد شد. در گروه قندی شرکت قند قزوین به‌رغم اعلام سود ۱۴ ریالی هر سهم برای سال مالی اسفند جاری، زیان دوره سه ماه گذشته را تکرار کرد اما قادر به کاهش آن شد؛براساس این گزارش، این شرکت ۵/ ۱۶ میلیارد تومانی، در عملکرد نیمه اول سال ۴۲۴ ریال زیان محقق کرده بود اما در گزارش عملکرد ۹ ماهه این زیان را به ۲۹۹ ریال کاهش داده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۴۶۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۰۱میلیارد تومان بالغ شد.