گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: در راستای نقش‌آفرینی و حضور فعال‌تر سازمان تامین اجتماعی در بازار سرمایه کشور و لزوم دسترسی و خدمات‌رسانی سهل‌تر به شرکت‌ها برای عرضه سهام، شفافیت اطلاعات و افزایش امکان فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری مشترک میان شرکت بورس اوراق بهادار تهران و سازمان تامین اجتماعی با حضور دکتر رضا راعی، قائم‌مقام سازمان تامین اجتماعی، روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس و دکتر حسن قالیباف اصل، مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران به امضا رسید.

اهداف زیادی برای این تفاهم‌نامه سه ساله مطرح شده است که به گفته روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس، مهم‌ترین آنها را می‌توان ایجاد هماهنگی و ارتباط بیشتر و ضرورت ایجاد زیرساخت‌های اجرایی جهت تسهیل در پذیرش شرکت‌های گروه تامین در بورس، انجام همکاری‌ها و هماهنگی‌های لازم جهت بهره‌وری بیشتر و بهتر گروه تامین از خدمات ۲۲ تالار منطقه‌ای، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی به منظور ارتقای دانش مالی، قوانین و مقررات بازار سرمایه، فرصت‌ها و تهدیدهای حضور در بازارهای سهام داخلی و بین‌المللی، ‌تسهیل در تعامل و جلب مشارکت بیشتر گروه تامین با نهادهای مالی فعال در خارج از کشور و نیز سرمایه‌گذاران بین‌المللی، همکاری به منظور توسعه حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های گروه تامین، کمک به تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های گروه تامین از طریق انتشار اوراق بهادار و رفع موانع سرمایه‌گذاری برای حضور فعال در بورس عنوان کرد.

حسینی‌مقدم کمک به گروه تامین جهت طراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان را بخش دیگری از این تفاهم‌نامه برشمرد و گفت: در اجرای بند ۵ ماده ۶ قانون اصلاح سیاست‌های اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، تسهیل در ارائه اطلاعات مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی گروه تامین نزد بورس و همچنین انجام همکاری‌ لازم جهت اصلاح ساختار مالی-‌اقتصادی گروه تامین در این تفاهم‌نامه گنجانده شده و در عین‌حال نسبت به ارائه راهکارهای اجرایی مشتمل بر استفاده از اوراق بدهی به‌منظور تسویه بخشی از دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی تفاهم شده است. وی در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و نیز تشکیل جلسات گفت‌وگو برای تبادل‌نظر و رفع ابهامات قانونی پذیرش در بورس را از جمله فعالیت‌های آموزشی حوزه‌های همکاری بورس با مجموعه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد و افزود: در حوزه ایجاد تسهیلات،‌ تبیین فرآیند انطباق و تصحیح شرایط مالی و حقوقی و گزارش‌دهی شرکت‌های گروه تامین مطابق با قوانین بازار سرمایه در مورد پذیرش شرکت‌ها در بورس در کنار تشکیل جلسات کارشناسی و انجام تلاش‌های لازم برای توسعه روابط با نهادهای مالی فعال در داخل و خارج کشور، حوزه‌های همکاری میان بورس تهران و بزرگ‌ترین نهاد عمومی کشور گسترده شده است.


تفاهم‌نامه با شستا؛ سرآغاز ورود شرکت‌های بزرگ در بورس

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان یک مجموعه معظم اقتصادی در کنار مجموعه منحصر به ‌فرد بورس تهران، تنها نهادهای منفرد و بی‌همتای کشور هستند که نمونه مشابهی برای آنها در کشور وجود ندارد. وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی همواره به‌طور دائم در بازار سهام حضور داشته و به‌واسطه شرکت‌هایی که به‌عنوان زیرمجموعه‌های «شستا» در این بازار حضور دارند،‌ از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود این حضور را تا به امروز ادامه داده است، عنوان کرد: با توجه به لغو تحریم‌ها هم‌اکنون فضای سرمایه‌گذاری در کشور با گشایش مواجه شده و فضای خوبی برای سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در برداشته باشد. این مقام مسوول با بیان اینکه برای هر کار بزرگ و مستمری باید همواره از طریق مجموعه‌های اقتصادی کلان استفاده شود، گفت: این مجموعه‌ها برای توسعه خود نیاز به تامین مالی دارند که این موضوع می‌تواند از طریق بازار سرمایه به‌طور آسان‌تری فراهم شود. وی با اشاره به تفاهم‌نامه مشترک سازمان تامین اجتماعی و شرکت بورس تصریح کرد: این تفاهم‌نامه‌ها باعث توسعه فعالیت‌های مجموعه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری از جمله مجموعه سازمان تامین اجتماعی در مباحثی همچون پذیرش، تبادل دانش، شرکت‌داری، اطلاع‌رسانی و شفافیت مالی شود.


«شستا» به بورس‌های خارجی می‌پیوندد

در ادامه این نشست، رضا راعی، قائم‌مقام سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: در دوران گذشته در حالی همواره بخش واقعی اقتصاد مورد توجه قرار می‌گرفت که پس از شکل‌گیری بخش مالی، آنچنان فعالیت‌های اقتصادی پیش رفت که بدون بخش مالی امکان تحقق اهداف و توسعه در بخش واقعی اقتصاد در شرایط کنونی وجود ندارد. وی افزود: بخش مالی شامل دو بازار پول و سرمایه، علاوه‌بر تجمیع سرمایه‌های خود به‌ منظور استفاده بهینه در بخش کلان،‌ توانسته از طریق بورس به منظور تامین مالی ارزان‌قیمت شرکت‌ها کمک‌های بسیاری کند. راعی با بیان اینکه هنوز اقتصاد ایران بر پایه بانک‌محوری حرکت می‌کند، اظهار داشت: اگرچه با استانداردهای بازارهای مالی فاصله است، اما باید در مسیر رشد و توسعه کشور به‌گونه‌ای حرکت کرد که از بخش مالی از جمله بازار سرمایه، بهره‌های بیشتری برد. بخش مالی در ایران در دهه‌های گذشته چندان قابل‌توجه نبوده و هنوز برای استفاده از ابزارهای مالی رایج در بورس‌های بین‌المللی فاصله زیادی وجود دارد. وی ادامه داد: بر این اساس باید تا جایی پیش رفت که استفاده از ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه ایران به حداکثر خود دست یابد. قائم‌مقام سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بازار سرمایه ایران در دوران پسابرجام زمینه مناسبی برای توسعه ابزارهای مالی خود را خواهد داشت، عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی از لحاظ تامین معیشت آحاد مردم در بخش خرد و نیز نقش بارز در اقتصاد کلان کشور، همواره به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر بخش عمومی توانسته حضور قابل ملاحظه‌ای در بازار سرمایه داشته باشد و امید می‌رود حجم بیشتری از سرمایه‌ موجود در این مجموعه را به سمت بازار سهام سوق دهیم.