هفته 6/ 0 درصدی بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با اتکا به بهبود وضعیت گروه بانکی و شرایط بازار جهانی توانست بازدهی ۵۸/ ۰ درصدی را ثبت کند. در بازار هفته گذشته بهبود شرایط گروه بانکی ناشی از برگزاری جلسه اروپایی بانک‌های ایران و قدرت‌های جهانی شاهد تقویت وضعیت گروه بود. در همین حال با کاهش قابل توجه موجودی نفت تجاری، بهای نفت و مواد خام نیز در بازار جهانی افزایش یافت که این امر در انتهای هفته شرایط بهتری را برای نمادهای وابسته به ویژه در گروه‌های وابسته از جمله پالایشگاه‌ها و معدنی‌ها و فلزی‌ها رقم زد. این در حالی بود که مجددا رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی، قیمت کالاها را تحت فشار قرار داد.

از نظر کارشناسان، بورس اوراق بهادار پس از بازدهی منفی نزدیک ۵درصدی فرصتی برای بازگشت پیدا کرده است. احتمال کاهش نرخ سود بانکی به همراه بهبود وضعیت بازارهای جهانی باعث امیدواری معامله‌گران برای بازار سهام شده است. در همین حال بازار با چند مساله دیگر نیز روبه‌رو است. شروع به کار مجلس جدید از هفته آینده، نزدیکی ماه مبارک رمضان، تشدید فضای برگزاری مجامع سالانه و همچنین پایان فصل بهار از جمله این موارد محسوب می‌شوند.

در بازار سهام در تحولات کلان موثر بر بازار همچنان تحولات بانک‌ها و مسائل آنها مد نظر رسانه‌ها است. در همین زمینه رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هم‌اکنون نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها حداقل باید ۱۲ درصد باشد، گفت: برنامه ما این است که به سمتی برویم که با برخی سختگیری‌ها بانک‌ها را ناگزیر به افزایش سرمایه کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی با اشاره به مساله کفایت سرمایه بانک‌ها اظهار کرد: باید برنامه‌ای برای اصلاح ساختار بانک‌های خصوصی، دولتی و بانک‌های خصوصی‌شده طراحی شود. بانکی که دارای نسبت کفایت سرمایه بانکی کمتر از ۱۲ درصد باشد، نمی‌تواند تسهیلات جدید بدهد، ال‌سی باز کند و خدمات به مشتری بدهد. بنابراین برنامه ما این است که به سمتی برویم که با برخی سختگیری‌ها بانک‌ها را ناگزیر به افزایش سرمایه کنیم.

در همین حال در صحنه بازار جهانی معامله‌گران شاهد افزایش قیمت نفت و لمس سطح ۵۰دلار در هر بشکه بودند، اما با توجه به رشد بهای نفت ناشی از کمبود موقت عرضه انتظار پایداری بالایی از سطح کنونی قیمت نمی‌رود. در بازار جهانی فلزات بهای هر تن مس به ۴هزار و ۶۳۶دلار رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۵۳۴ دلار، یک هزار و ۸۲۱دلار و یک هزار و ۶۴۶دلار گزارش شده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن نیز آخرین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس حاکی از آن است که سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین ۷/ ۴ درصد پایین‌تر آمده و به ۲/ ۵۰ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر رسیده است. به گزارش «ایفنا» به نظر می‌رسد رسیدن قیمت به کمتر از ۵۰ دلار دیگر نزدیک است که از فوریه سال جاری بی‌سابقه بوده است.

قیمت سنگ‌آهن نسبت به آوریل سال جاری که ۷۰ دلار شده بود ۲۷ درصد پایین آمده است. البته هنوز ۱۷ درصد نسبت به قیمت ابتدایی سال جاری میلادی بالاتر است. موجودی سنگ‌آهن بنادر چین به بالای ۱۰۰ میلیون تن رسیده که از فوریه سال قبل تاکنون سابقه نداشته است. پیش از این نیز تحلیلگران برآورد کرده بودند در سه ماه دوم سال جاری میلادی، قیمت سنگ‌آهن در چین به کمتر از ۵۰ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر خواهد رسید.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه همچنان جوی مثبت اما کم‌رمق داشت. شاخص کل بورس چهارشنبه بیش از ۱۶۰ واحد افزایش یافت و به رقم ۷۶ هزار و ۸۵۳ واحد رسید. نمادهای حکشتی با ۵۱ واحد، شبندر با ۳۹ واحد و وغدیر با ۳۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت و همچنین نماد جم با ۶۱ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۲۳ میلیارد تومان رسید که نماد خبهمن با رقمی حدود ۱۷ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در گروه خودرو روز چهارشنبه نماد گروه بهمن در سایه برخی شایعات و همچنین احتمال تقسیم سود مناسب در مجمع پیش‌رو با عرضه‌های سنگین مواجه شد و با بیش از ۶۳ میلیون سهم در صدر معاملات گروه قرار گرفت. در این گروه انتظار برای بازگشایی نماد سایپا به هفته جاری منتقل شد. گفته می‌شود شرکت سایپا به سوالات بورس در مورد پیش‌بینی سود جدید این شرکت پاسخ داده است. همچنین، لنت ترمز ایران درباره افزایش زیان هر سهم از ۱۸ به ۱۲۵ ریال و عوامل موثر بر مغایرت تعدیل پیش‌بینی سال گذشته توضیح داد. محمد‌جواد اسکافی مدیرعامل این شرکت در نامه خود بر افزایش هزینه‌ها به‌عنوان عامل این رشد تاکید کرده است.

در گروه خودرویی همچنین، درحالی مدیرعامل رنو از امضای توافق‌نامه با ایران‌خودرو برای تولید خودروی ارزان‌قیمت کوئید خبر می‌دهد که مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: توافق با رنو برای تولید این خودرو را نه تایید می‌کنم نه تکذیب. از سوی دیگر، معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا گفت: هنوز در مورد اجرای مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو تصمیم نگرفته‌ایم.

تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: این موضوع در ستاد عالی فروش سایپا و هیات مدیره مورد بررسی قرار خواهد گرفت و هر تصمیمی که اتخاذ شود در فروش محصولات اعمال خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به رکود موجود در بازار خودرو، آیا افزایش قیمت خودرو باعث کاهش تقاضای خرید نخواهد شد، گفت: ما رکودی را لمس نمی‌کنیم و در حال حاضر پذیرش روزانه برای خرید محصولاتمان تقریبا دو برابر میزان تولیدمان است.در گروه سیمانی روز چهارشنبه برخی از نمادهای سیمانی بعد از برگزاری مجامع به تابلو بازگشتند.سیمان خوزستان پس از تقسیم ۶۱۵ ریالی، سیمان بجنورد با تقسیم ۳۲۰ریالی و سیمان کرمان با تقسیم ۷۸۵ریال به تابلو بازگشتند.

سیمان اصفهان نیز با تعدیل سود از ۳۵۰ریالی به ۳۰۰ریال بازگشایی شد. امروز نیز سیمان شاهرود و صوفیان برای برگزاری مجمع سالانه و سیمان دشتستان برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف می‌شوند.در گروه حمل‌ونقل‌ شنبه شرکت کوچک حمل‌ونقل‌ ریلی پارسیان به بازار سرمایه خواهد پیوست. این شرکت که با سرمایه ۱۰میلیارد تومانی ۲هزار و ۴۴۵ریال سود برای هر سهم اعلام کرده است شنبه شاهد عرضه ۵درصد سهام خود خواهد بود. هلدینگ نفت و گاز پارسیان مالک ۹۸درصدی این شرکت کوچک است.در گروه لیزینگی روز چهارشنبه هفته اخیر واسپاری ملت شاهد برگزاری جلسه معارفه بود. انتظار می‌رود این شرکت به نسبت بزرگ در چند هفته آینده به بورس بپیوندد.شرکت واسپاری ملت با سرمایه ۸۰میلیارد تومان بعد از لیزینگ رایان سایپا بزرگ‌ترین‌ شرکت لیزینگ به شمار می‌رود.در گروه پتروشیمی شاراک در مجمع خود با تقسیم سود ۱۳۵تومانی مواجه شد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل با رشد ۲۱/ ۰ درصدی به رقم ۷۶هزار و ۸۵۳واحدی رسید. با این کارنامه و با توجه به یک روز تعطیلی میان هفته ارزش معاملات و شمار خریداران نسبت به هفته گذشته کاهش را نشان داد. شاخص نیز در کل هفته ۵۸/ ۰ درصد رشد کرد و زیان معامله‌گران را از ابتدای سال به ۲/ ۴درصد عقب کشاند.