گروه بورس- افزایش حقوق دولتی معدن ارتباطی به سودآوری شرکت‌های ملی مس و فولاد مبارکه ندارد. دکتر ایرج اکبریه عضو هیات‌عامل «ایمیدرو» با بیان این مطلب به خبرنگار ماگفت: طرح بحث افزایش بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن در مجلس، بازار سرمایه را با این تردید مواجه ساخت که چرا قیمت سهام ملی مس و فولاد مبارکه با توجه به سودآور بودن و EPS خوب، کاهش پیدا کرده است؟ این در حالی است که قیمت جهانی مس افزایش پیدا کرده و به حدود ۷۶۰۰دلار رسیده است. پروانه ۵۰ ساله

وی افزود: ما پیش از این در جلسه معارفه شرکت ملی مس اعلام کردیم که پروانه بهره‌برداری ملی مس به خود شرکت تعلق دارد و تا ۲۵سال در اختیار شرکت بوده، قابل تمدید است، بنابر این مبلغی تحت عنوان «بهره مالکانه» از این شرکت دریافت نخواهد شد و شرکت فقط باید حقوق دولتی را بپردازد. اکبریه خاطرنشان کرد: میزان دریافت حقوق دولتی در حد ظرفیت قانون معادن است که حدود ۵ تا ۶میلیارد تومان بود که سال دیگر این مبلغ دوبرابر خواهد شد و این مبلغ تاثیری در سودآوری این شرکت نخواهد داشت.

یک سهام کم‌نظیر

وی درباره سودآوری ملی مس گفت: الان ملی مس EPS ا ۱۵۰تومانی اعلام کرده و در مرداد ماه سال آینده، سود خود را تقسیم خواهد کرد. ما در بازار با P/E معادل ۵ کمتر سهامی با این خصوصیات داریم. این سهام کم‌ریسک است و ما پیش‌بینی می‌کنیم قیمت آن افزایش پیدا کند. مشاور وزیر صنایع درباره سهام فولاد مبارکه و واگذاری آن در بورس گفت: ارزیابی ما از این واگذاری مثبت بوده و پیش‌بینی می‌کنیم که برای بلوک بعدی نیز مشتری وجود داشته باشد. این سهام ارزنده است و قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد.

قیمت سنگ ثابت است

وی درباره نگرانی‌های موجود درباره قیمت سهام فولاد مبارکه گفت: نگرانی موجود در این رابطه در خصوص افزایش قیمت سنگ‌آهن است و ارتباطی به حقوق دولتی ندارد.

این در حالی است که وزیر صنایع نیز از ثابت بودن تعرفه سنگ‌آهن خبر داده است.

اکبریه سپس گفت: ما در گذشته از شرکت فولاد مبارکه مبلغی برای صندوق بازنشستگی دریافت می‌کردیم، اما در سال آینده این مبلغ به یک سوم کاهش خواهد یافت که این مساله به کاهش ۱۸درصدی هزینه‌های عملیاتی شرکت منجر خواهد شد.

سود ۱۰۰۰میلیارد تومانی

وی ادامه داد: فولاد مبارکه EPS ا۶۰ تومانی اعلام کرده که سوددهی خوبی است و تا ۱۰درصد نیز قابل افزایش است. سود این شرکت در سال آینده به ۱۰۰۰میلیارد تومان خواهد رسید. عضو هیات عامل ایمیدرو درباره واگذاری‌های انجام شده توسط این سازمان گفت: ایمیدرو درصد بالایی از واگذاری‌ها را انجام داده است و در آینده‌ای نزدیک ۴۰درصد ایرالکو را عرضه خواهد کرد. سهام ایرالکو یک سهام «زیرخاکی» و ارزشمند است. همچنین طی دو سال آینده درصد قابل ملاحظه‌ای از واگذاری‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. اکبریه توضیح داد: این سازمان واگذاری ۳۰درصد فولاد خوزستان و ۸۰درصد ذوب‌آهن اصفهان را در برنامه خود دارد.

از زیان‌دهی تا سوددهی

وی درباره ذوب‌آهن اصفهان گفت: ظرفیت این شرکت ۵۰درصد افزایش خواهد یافت و به دلیل انجام اصلاحات ساختاری و مالی، این شرکت که در حال حاضر زیان‌ده است به سوددهی خواهد رسید و مشابه فولاد مبارکه خواهد بود. مشاور وزیر صنایع پیش‌بینی کرد: سال آینده حجم واگذاری‌های ایمیدرو بالغ بر دو تا سه‌هزار میلیارد تومان خواهد بود.