دنیای اقتصاد-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد شرایط متعادلی بود که در آن شاخص کل کمتر از ۷ واحد افت کرد. در بازار دیروز پس‌لرزه‌های بازگشایی نماد بانک ملت به پایان خود نزدیک شد و این نماد در قیمت‌های بازار مورد داد و ستد متعادل قرار گرفت. هر چند که هنوز بازار در نگرانی بازگشایی دیگر نمادهای بانکی به سر می‌برد اما به نظر می‌رسد در مقطع کنونی بازار پس از افت سه روز کاری گذشته، تعادل نسبی اما شکننده‌ای را تجربه کند. دیروز در پایان معاملات بازار، شاخص با افت ۸/ ۶ واحدی مواجه شد. نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد مبارکه بیشترین نقش را در روند نزولی شاخص داشتند. در بازار دیروز با نبود گروه صدرنشین تک نمادهای دارای پتانسیل در صدر بازار بودند که در این بین سهم گروه غذایی بسیار قابل توجه بود. در گروه پتروشیمی دیروز انتشار گزارش ماهانه پتروشیمی زاگرس و رشد فروش این شرکت موجب تشکیل صف خرید برای این نماد و پتروشیمی خارک شد.

در گروه پتروشیمی پس از هلدینگ نفت و گاز پارسیان هلدینگ فارس نیز از حضور خود در کنسرسیوم سه شرکتی خریدار طرح پتروشیمی دماوند خبر داد. در گروه تصفیه نفت مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز اعلام کرد: برای نخستین بار در صنعت پالایش نفت کشور، فرآورده‌های نفتی مایع (بنزین و نفت گاز) این شرکت با برند پالایشگاه تبریز وارد بازار می‌شود. به گزارش «ایرنا» غلامرضا باقری دیزج افزود: بر اساس سیاست‌های دولت و توسعه خصوصی‌سازی، خدمات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به پالایشگاه‌ها واگذار می‌شود. وی اضافه کرد: از این رو نیاز است که شرکت‌های پالایش نفت برای دریافت برند حیطه فعالیت خود اقدام کنند و پالایشگاه تبریز نخستین شرکت دریافت‌کننده این برند در کشور است.

باقری تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پالایشگاه تبریز با کسب حد نصاب لازم واجد شرایط دریافت مجوز فعالیت در قالب شرکت زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی (برند) شده است. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده نفت گاز تولیدی این شرکت که ۴۵ درصد فرآورده‌های تولیدی آن را تشکیل می‌دهد از شهریور ماه سال آینده با استاندارد یورو چهار و یورو پنج تولید خواهد شد. در گروه تصفیه همچنین شنبه شب برخورد صاعقه با مخزن نفت خام واقع در مرکز انتقال نفت شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران باعث حریق شد که به اشتباه حریق پالایشگاه تهران عنوان شده بود. در گروه بانکی در حالی که معامله‌گران در انتظار بازگشایی نمادهای متوقف هستند، خبرهای تکمیلی در مورد بانک سرمایه حکایت از وضعیت بغرنج این بانک دارد.

محمدرضا خانی در نشستی با خبرنگاران با تاکید بر اینکه منکر تخلفاتی که در بانک سرمایه طی دوره‌های گذشته انجام شده نمی‌شویم، اظهار کرد: تخلفی که در این بانک صورت گرفته با همکاری بدهکاران کلان و برخی همکاران بانک که عموما بازنشستگان سایر بانک‌ها در بانک سرمایه حضور داشتند، شکل گرفته است. مدیرعامل بانک سرمایه تعداد بدهکاران کلان این بانک را ۳۱ نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام و تصریح کرد: بدهی این افراد از ۲۰۰ میلیارد تومان آغاز و به ۱۲۰۰ میلیارد تومان ختم می‌شود. خانی ادغام بانک ملت و سرمایه را تکذیب کرد و افزود: همان طور که مدیرعامل بانک ملت نیز روز گذشته اعلام کرد، قرار نیست هیچ ادغامی صورت گیرد. زمانی ادغام صورت می‌گیرد که بانک از نظر عملکرد منابع دچار ضعف شدید باشد و بنابراین هیچ ادغامی برای بانک سرمایه متصور نیستیم. وی مجموعه بدهی بدهکاران بانک سرمایه را نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با بیان اینکه ۲ هزار میلیارد تومان آن جریمه تاخیر است، تصریح کرد: از دیدگاه تخصصی چند نوع مطالبات اعم از سررسید گذشته، معوق، مشکوک‌الوصول تسهیلات، مشکوک‌الوصول ضمانت‌نامه‌ها به اضافه وجه التزام داریم. در گروه بازرگانی مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه گفت: با وجود اینکه در سال ۹۵ کشور دچار رکود بود برای توسعه فروشگاه‌های خود اقدام کرده‌ایم به‌طوری که در دهه فجر امسال ۲۲ فروشگاه جدید به مناسبت بیست و دومین سالگرد تاسیس افتتاح می‌کنیم.

گل‌زاده تصریح کرد: در سال ۹۵، ۷۰۰ میلیارد ریال به مردم در فروشگاه‌های رفاه تخفیف داده شده است، در حالی‌که در دو سال گذشته این رقم ۱۵ میلیارد ریال بوده است. وی گفت: در شرایطی که میان خرده‌فروشی‌ها جنگ بر سر کاهش قیمت رخ داده و در کنار آن شرایط رکودی بر کشور حاکم است، توانسته‌ایم ۲۰۰ میلیارد ریال سود خالص در سال ۹۵ به دست آوریم. مدیر‌عامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با اشاره به ارائه ۲۲ تا ۵۰ درصد تخفیف برای ایام پایانی سال گفت: فروشگاه رفاه قصد دارد در سال‌های آینده علاوه بر عرضه کالا، به ارائه خدماتی نظیر مالی، بیمه‌ای و گردشگری نیز بپردازد. مدیر‌عامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه یادآور شد که در سال جاری بدهی‌ها و سنوات گذشته خود را بازپرداخت کردیم. این امر در نهایت به کاهش سوددهی این شرکت منجر خواهد شد.

در گروه خودرویی دیروز برخی نمادهای قطعه‌ساز با صف خرید مواجه بودند. در این گروه وزیر صنعت، معدن و تجارت نرخ رشد صنعت در سال جاری را بین پنج تا شش درصد پیش‌بینی و اعلام کرد: قراردادی بین ایران‌خودرو و سایپا با رنو امضا نخواهد شد. به گزارش «ایسنا» محمدرضا نعمت‌زاده اعلام کرد: پیش‌بینی ما این است که در ۱۲ ماه سال جاری نرخ رشد صنعت در کشور بین پنج تا شش درصد باشد که تا خردادماه سال آینده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی محاسبه خواهد شد. در مورد صنعت‌های پیشران نیز باید اعلام کنم که صنعت خودرو خوشبختانه با ۳۸ درصد رشد تولید در کل خودروهای کشور همراه بود و در مورد سواری با بیش از ۴۰‌درصد رشد همراه بودیم. صنعت فولاد هم از لحاظ تولید و قیمت از رکود دوسال گذشته خارج شده است. اگر با برخی مسائل روبه‌رو‌ نبودیم، می‌توانستیم تا هشت درصد رشد صنعت را نیز داشته باشیم.

در گروه خودرویی دی ماه امسال تولید انواع وانت ۵/ ۲۷ درصد کاهش یافت. به گزارش «ایسنا» در این مدت تولید انواع وانت در گروه صنعتی ایران خودرو با کاهش ۵/ ۷۴ درصدی همراه بوده و از ۲۴۳۰ دستگاه در دی ماه سال گذشته به ۶۲۰ دستگاه رسید. تولید انواع وانت در گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان رقیب ایران خودرو با رشد ۱/ ۲ درصدی همراه بوده و از ۴۶۱۶ دستگاه در دی ۱۳۹۴ به ۴۶۷۱ دستگاه افزایش یافت. در مجموع بازار روز گذشته بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۴۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۷۰میلیارد تومان بالغ شد.