دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران روز گذشته با افت ناچیز ۵/ ۰ واحدی (معادل ۱/ ۰ درصد) همراه شد و در سطح ۹/ ۸۳۴ واحد قرار گرفت. بر این اساس با احتساب افت دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۶/ ۳ درصد رسید. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و پتروشیمی خراسان بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس را داشتند. در مقابل اما معاملات مثبت در نماد معاملاتی شرکت‌های تولید برق ماهتاب کهنوج و پالایش نفت لاوان مانع از ریزش بیشتر شاخص این بازار شد.

همان‌طور که اشاره شد نماد معاملاتی شرکت تولید نیروی برق دماوند از جمله نمادهایی بود که بیشترین تاثیر منفی (بیش از یک واحد) را بر نماگر فرابورس ایران طی معاملات روز گذشته بر جا گذاشت. سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند در روزهای پایانی سال گذشته و به‌عنوان آخرین عرضه سال ۹۴ از پرتفوی بانک دی در قیمت ۷۴۰۰ تومان برای اولین بار در بازار عادی فرابورس عرضه شد و عنوان گران‌ترین عرضه سال را به خود اختصاص داد. «دماوند» تنها دو روز کاری با استقبال سهامداران مواجه شد و پس از آن به محدوده منفی تابلوی معاملات سقوط و به بازدهی کمتر از ۱۰ درصد بسنده کرد. این موضوع در حالی رقم خورد که از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقد بودند که «دماوند» با توجه به وضعیت بنیادی و سودآوری آن بسیار گران در فرابورس عرضه شده است و از نظر بازار ارزنده نیست. موضوعی که واکنش منفی بازار را در پی داشت تا «دماوند» حدود ۶۰ روز معاملاتی همچنان در محدوده قیمتی ۷۴۰۰ تومان نوسان‌های محدودی داشته باشد. حال نیز پس از گذشت نزدیک یک سال از حضور این نماد در تابلوی معاملاتی فرابورس ایران تنها بازدهی ۹ درصدی نصیب سهامداران شده است.

دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل و انتقال حدود ۱۶۵ میلیون و ۸۶۰ هزار ورقه بهادار در ۲۵ هزار و ۹۴۱ نوبت معاملاتی در بازارهای پنج‌گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر ۲۶۵ میلیارد تومان بود. همچنان بازار سهام شاهد توجه سهامداران به نمادهای تازه‌وارد است. به این ترتیب نماد تازه‌وارد «غگلپا»، «غدیس» و «حسیر» در صدر جدول نمادهای پربیننده دیروز فرابورس ایران قرار گرفتند. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع بهداشتی ساینا، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، تولید برق ماهتاب کهنوج و ریل سیر کوثر ثبت شد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه سامان، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و شرکت کی بی سی بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند.

در عین حال روز گذشته فرابورس ایران شاهد بازگشایی پنج نماد معاملاتی بود. بر این اساس نمادهای «کمرجان»، «ساینا»، «فزرین»، «دبالک» و «سکرد» در آخرین روز معاملاتی هفته بازگشایی شدند. نماد معاملاتی شرکت اعتباری ملل (سهامی عام) نیز روز یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ در بازار دوم فرابورس ایران گشایش می‌یابد. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس بیش از یک میلیون و ۹۷۰ هزار ورقه به ارزش بیش از ۱۹۱ میلیارد تومان در ۶۶۸ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت به معاملات اوراق اجاره دولتی آموزش و پرورش در نماد «اجاد۲۵» با دادوستد ۷۰۰ هزار سهمی به ارزش ۷۰ میلیارد تومان تعلق گرفت. دیروز همچنین شاهد معامله ۵۰۴ هزار و ۴۸۶ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۴۳۱ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۴۵ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۵ تا ۹۸ هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. بیشترین افزایش قیمت این اسناد نیز با رشد ۲۶/ ۰ درصدی در اختیار نماد «اخزا۷» قرار گرفت. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با کاهش ۲/ ۰ واحد درصدی، به ۸/ ۲۶ درصد رسید. همچنین متوسط این نرخ در مقایسه با میانگین این نرخ در هفته گذشته حدود ۱۴/ ۰ واحد درصد افزایش و نسبت به میانگین ماه گذشته افزایش ۳/ ۲ واحد درصدی را تجربه کرده است.

در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز روز گذشته شاهد معامله بیش از ۵۴ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۴ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. بنابراین «تسه‌ها» روز گذشته در بازه ۷۵ تا ۷۸ هزار تومانی نوسان کردند. بر این اساس با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود اوراق، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح ۸/ ۲۱ درصد باقی ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۵ میلیون و ۴۲۲ هزار تومان هزینه کنند.