دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران روز گذشته با رشد حدود یک واحدی در ارتفاع ۸۹۰ واحدی ایستاد تا به این ترتیب به بالاترین حد خود طی ۳ سال اخیر رسیده باشد. در جریان معاملات روز گذشته نمادهای «مارون»، «هرمز»، «بکهنوج» و «دماوند»بیشترین اثر منفی را در شاخص این بازار داشتند. در مقابل نمادهای «شراز»،«شاوان» و «زاگرس» بیشترین اثر را بر رشد آیفکس به‌جای گذاشتند. نمودار شاخص این بازار که در ساعات ابتدایی روند روبه رشد قابل‌توجهی را آغاز کرده بود، در ساعات پایانی با چرخش به سمت نزول، عمده رشد خود را از دست داد. در نهایت نیز رشد ۱۴/ ۰ درصدی نسبت به روز چهارشنبه گذشته به ثبت رساند. معاملات پتروشیمی مارون (بزرگترین شرکت فرابورسی) دیروز تماما میان بازیگران حقیقی بود و در نهایت منجر به افت ۷۴/ ۰ درصدی قیمت این شرکت شد. پالایش نفت شیراز دومین نماد موثر بر رشد شاخص بود که با رشد حدود ۳ درصدی به‌کار خود پایان داد. سهام شرکت پالایش نفت شیراز در حالی با رشد قیمت طی روزهای اخیر رو به‌رو بوده است که با توجه به نزدیکی قیمت‌ها به قله تاریخی، احتمال بازگشت قیمت‌ها از سوی کارشناسان محتمل است. «شراز» که روز گذشته حمایت بازیگران حقوقی را در صف خرید داشت. از ابتدای تابستان سال گذشته تاکنون رشد ۲۶۰ درصدی را تجربه کرده است.

در بازار دیروز فرابورس در قسمت پیام ناظر نحوه انجام معاملات در تابلو پایه ج بازار پایه توضیح داده شد. نمادهای «لوتوس۹۹۱»، «قشیر» و «وبرق» بازگشایی شدند، در مقابل نماد شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان به دلیل برگزاری مجمع عمومی متوقف شد. بیشترین رشد قیمتی را روز گذشته «قشیر» به خود اختصاص داد. نماد این شرکت که از اوایل اسفند سال گذشته تا دیروز متوقف بود پس از بازگشایی مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت، به‌طوری‌که این افراد ۱۰۰ درصد خرید را به خود اختصاص دادند. در سمت فروش اما بازیگران حقوقی بیش از یک و نیم میلیون سهم از «قشیر» را به فروش رساندند. دومین شرکتی که روز گذشته بیشترین رشد قیمتی را به‌ثبت رساند، «خفناور» بود. روان فناوران که در ۹ روز معاملاتی گذشته ۸ روز مثبت داشته است، دیروز نیز با اقبال سهامداران به صف خرید رسید. در معاملات این شرکت بیش از ۷۰ درصد حقوقی‌ها در سمت فروش حاضر شدند و بازیگران حقیقی بیش از ۹۸ درصد سمت خرید را به خود اختصاص دادند.

آمارهای روز گذشته آیفکس

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود ۴۶۲ هزار ورقه به ارزش بیش از ۴۵ میلیارد تومان در ۶۴۱ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت به معاملات اوراق اجاره دولتی آموزش و پرورش در نماد «اجاد۲۲۲» با دادوستد ۱۱۹ هزار سهمی به ارزش حدود ۱۲ میلیارد تومان تعلق گرفت. دیروز همچنین شاهد معامله ۱۳۵ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۴۰۲ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۹ تا ۹۴ هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. بیشترین افزایش قیمت این اسناد نیز با رشد ۳۵/ ۰ درصدی در اختیار نماد «اخزا۷» قرار گرفت. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد یک واحد درصدی، به ۲۶/ ۲۴ درصد رسید. همچنین متوسط این نرخ در مقایسه با میانگین این نرخ در هفته گذشته حدود ۰۲/ ۰ واحد درصدی افزایش و نسبت به میانگین ماه گذشته کاهش ۸/ ۲ واحد درصدی را تجربه کرده است. بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز روز گذشته شاهد معامله حدود ۴۷ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۳/ ۳ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود.

بنابراین «تسه‌ها» روز گذشته در بازه ۶۷ تا ۷۲ هزار تومانی نوسان کردند. بر این اساس با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود اوراق، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح ۴/ ۲۱ درصد قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۴میلیون و ۳۵۵ هزار تومان هزینه کنند.

آیفکس در قله سه ساله