‌دنیای اقتصاد: فرابورس ایران روز گذشته با رشد اند‌ک ۸/ ۰ واحدی به معاملات خود پایان داد. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت شیراز، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را داشتند اما در مقابل معاملات منفی در نمادهای معاملاتی سهامی ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت لاوان مانع از رشد بیشتر شاخص این بازار شد. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با صعود ۰۹/ ۰ درصدی نسبت به روز دوشنبه در سطح ۶/ ۹۳۳ واحدی قرار گرفت. در معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر ۵۶۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۹۱ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد ۴۳۴ میلیون سهم به ارزش حدود ۶۸ میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان بالاترین حجم معاملات این روز را به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات در این دو بازار نیز به میزان ۶ میلیارد تومان از آن نماد معاملاتی شرکت آتیه داده پرداز شد.

«ذوب» پرحجم اما منفی

ذوب آهن اصفهان روز گذشته با وجود استقبال معامله‌گران نتوانست با رشد قیمت همراه شود. بر این اساس سهامداران دیروز با دادوستد بیش از ۵۵‌میلیونی سهمی این شرکت به ارزش ۵/ ۴‌میلیارد تومان «ذوب» را در صدر بیشترین حجم معاملات روز سه‌شنبه فرابورس ایران قرار دادند. نماد معاملاتی این شرکت افت ۲/ ۳ درصدی را تجربه و فشار ۴/ ۱ واحدی را بر آیفکس تحمیل کرد.

تداوم رشد بدون پشتوانه «اپرداز»

از نکات قابل توجه معاملات روز گذشته فرابورس ایران، تداوم رشد نماد معاملاتی شرکت آتیه داده‌پرداز و تشکیل صف خرید حدود ۴۰۰ هزار سهمی در این نماد پس از جابه‌جا‌یی ۶/ ۲ میلیون سهم در قیمت حدود ۲۳۰۰ تومانی بود. بر این اساس با رشد روز گذشته «اپرداز» بازدهی این نماد از روز عرضه تاکنون به بیش از ۵۰۰ درصد رسید. این در حالی است که پیش از این و در قیمت ۹۰۰ تومانی شاهد عرضه حقوقی سهام این شرکت بودیم اما این عرضه نیز نتوانست مانع تداوم رشد قیمت «اپرداز» باشد. در این میان اما رشد بدون پشتوانه این نماد فرابورسی به محل بحثی در میان فعالان بازار سهام تبدیل شده است.

فرابورس در دریچه آمار

در مجموع بیشترین افزایش قیمت دیروز فرابورس ایران به نماد معاملاتی شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان کار، صنعتی بهپاک، زرین معدن آسیا و معدنی کیمیای زنجان گستران رسید. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن و افرانت با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند.

معاملاتی پرحجم اوراق با درآمد ثابت

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس دیروز بیش از یک میلیون و ۹۳۰ هزار ورقه به ارزش ۵/ ۱۹۲ میلیارد تومان در ۵۹۹ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس بیش از ۶۶ درصد از ارزش معاملات فرابورس روز سه‌شنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشت. اوراق مشارکت گل‌گهر با دادوستد ۸۳۳ هزار سهمی خود به ارزش ۸۳ میلیارد تومان، بالاترین حجم و ارزش در این بازار را به خود اختصاص داد. همچنین روز گذشته شاهد معامله بیش از ۱۸۶ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۹۷ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها به جز «اخزا۹» با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بیشترین رشد قیمتی در این روز نیز به مرحله هشتم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۸» اختصاص پیدا کرد. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از ثبات نسبی نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز دوشنبه دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با تغییر نامحسوس ۰۲/ ۰ واحد درصدی در ۴۲/ ۲۳ درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط ماه گذشته افزایش ۴/ ۰ واحد درصدی را تجربه کرده است.

افزایش هزینه دریافت وام مسکن

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن بیشتر سررسیدها در محدوده مثبت نوسان کردند. بر این اساس فرابورس سه‌شنبه شاهد معامله ۵۵ هزار و ۸۸ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۴ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود . «تسه»ها به نوسان در بازه ۶۲ تا ۷۴ هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد ۳/ ۱ درصدی (نسبت به روز دوشنبه) مواجه شد و به ۷۲ هزار و ۴۸ تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق با افت ۷/ ۱ درصدی به «تسه۹۴۰۲» رسید و در مقابل سررسید آذر۹۳ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با ثبات نسبت به روزهای اخیر به ۵/ ۲۱ درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۴ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.