گروه بنگاه‌ها: مجمع عمومی عادی سالانه لابراتوارهای دارویی رازک با تصویب سهامداران مبلغ ۱۳۲۵ ریال سود نقدی میان سهامداران توزیع کرد.به گزارش «دنیای اقتصاد» در این مجمع که به ریاست محمد‌رضا شانه‌ساز و نظارت علی اصغری به نمایندگی از سرمایه‌گذاری دارویی تامین و محمدعلی شیرازی نماینده شرکت اعتلا البرز برگزار شد، گزارش هیات‌مدیره از سوی احمد کرباسی، دبیر مجمع به اطلاع سهامداران رسید.

در این مجمع محمد صالحانی، رئیس هیات مدیره رازک با اشاره به اینکه صنعت داروسازی همچنان با چالش‌های متعددی مواجه است، افزود: آثار نامطلوب ورود تولیدکنندگان جدید و نیز نحوه رفتار و عملکرد سازمان‌ها، بانک‌ها و ادارات داخلی را که موجبات وارد آمدن فشار مضاعف به تولیدکنندگان شده است را شاهد هستیم. از سوی دیگر مشکل جدیدی که در سال ۱۳۹۵ با آن مواجه بودیم تاخیر پرداخت غیرمتعارف از ناحیه شرکت‌های پخش بوده که دشواری‌های فراوانی را برای تولیدکنندگان این صنعت ایجاد کرده که افزایش دوره وصول مطالبات و افزایش هزینه‌های مالی از آثار این شرایط است.صالحانی در ادامه توضیحات بابت وضعیت مالیاتی شرکت اظهار کرد: پرونده مالیاتی سال ۱۳۹۳ بسته شده و پرونده سال‌های ۹۲ و ۹۳ در دست رسیدگی قرار دارد. وی افزود: بابت پیگیری پرونده سال‌های ۹۱ و ۹۰ برگ قطعی صادر و تسویه شده است. همچنین با مراجعه به شورای عالی مالیاتی این شورا با نقض رای صادره برای سال‌های ۹۰ و ۹۱ رسیدگی را به هیات موضوع ماده ۲۵۷ ارجاع داده است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در بخش داروهای دامی برای شرکت «ددام» از زیرمجموعه‌های رازک پیش آمده، تصریح کرد: بازار داروهای دامی شرایط خاصی دارند و ظرفیت این بازار نیز محدود است و به نوعی مقوله عرضه و تقاضا در آن مطرح است؛ در‌حالی که دو شرکت جدید هم وارد این عرصه شده‌اند که نحوه عملکرد آنها به لحاظ کیفیت قابل مقایسه با شرکت رازک نیست. البته مسائل این بخش از طریق مراجع ذی‌ربط نظارتی و سندیکا در دست رسیدگی قرار دارد تا وضعیت بازار ساماندهی شود.محمد صالحانی با تاکید بر اینکه مقوله قاچاق نیز در بخش داروهای دامی وجود دارد، افزود: ما پیگیر این موضوعات هستیم، هرچند طول می‌کشد که به نتیجه برسد؛ اما قطعا شرکت‌هایی که دارای ایرادهای مختلف هستند برای طولانی‌مدت نمی‌توانند فعالیت کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت لابراتوارهای رازک با اشاره به حرکت جهادی در شرکت برای اجرای پروژه GMP تاکید کرد: با توجه به انجام اصلاحات لازم درخصوص تولید فعلی و به روزرسانی آن منطبق با ضوابط و مقررات بین‌المللی و داخلی، مدیریت شرکت که بازسازی و نوسازی خطوط تولیدی را در دستور کار خود قرار داده بود، ظرف سال ۱۳۹۵ نسبت به اصلاح و ارتقای GMP بخش جامدات داروهای انسانی اقدام و ظرف ۸ماهه پایانی سال‌جاری بخش مذکور با کیفیت و ظرفیتی مطلوب فعالیت خود را آغاز کرد.این اقدام ضمن آنکه انجام تعهدات الزامی در مقابل دستگاه‌های نظارتی است، تحقق اهداف صادراتی شرکت را هم فراهم می‌آورد.وی در پایان خاطرنشان کرد: در استمرار اصلاح و ارتقای GMP خطوط تولیدی شرکت، اجرای این امر در بخش‌های نیمه جامدات و مایعات در دستور کار شرکت قرار گرفته که انشاءالله با اجرای این فرآیند کل کارخانه اعم از بخش‌های تولید داروهای انسانی و دامپزشکی به‌طور کامل نوسازی و به‌روز خواهند شد.

همچنین اصغری، ناظر مجمع با تشکر از عملکرد هیات مدیره در سال ۹۵ تاکید کرد: رازک با وجود شرایط رکودی در سال ۹۵ همچنان در مسیر رشد حرکت کرد؛ به‌طوری‌که با مقایسه قیمت سهام رازک در ابتدای سال ۱۳۹۵ (۳۲.۵۲۲ ریال) و انتهای سال مذکور (۲۴.۵۱۶ ریال) و با در نظر داشتن افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی و ۲۶۵۰ ریال سود تقسیمی (بابت عملکرد سال ۱۳۹۴) نشان می‌دهد که شرکت رازک به‌رغم واقعیت‌های بازار و دشواری‌های پیش روی بازدهی ۴۸ درصدی را برای سهامداران به ارمغان داشته است. این در حالی است که بازدهی صنعت دارو در این دوره ۱۸ درصد بوده است و شرکت شاهد رشد ۲۷‌درصدی سود عملیاتی و افزایش ۱۲ درصدی سود ناخالص در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ بود.

از سوی دیگر رئیس مجمع با اشاره به مطالبات ۱۲۰۰ میلیارد تومانی که شرکت‌های پخش از مراکز بهداشتی دولتی و بیمارستان‌ها دارند، تصریح کرد: اگر شرکت‌های پخش بتوانند دریافتی‌های معقول‌تری داشته باشند و دوره وصول مطالبات که اکنون به ۱۳ ماه رسیده است، کاهش یابد قطعا قدرت نقدینگی در شرکت افزایش خواهد یافت.وی افزود: شرکت پتانسیل بالایی برای تولید سود دارد و انگیزه باید در صنعت برای تولید سود ایجاد شود و نباید در برابر نهادهای دولتی و مطالباتی که داریم، تسلیم شویم.در پایان مجمع با موافقت سهامداران از ۱۴۷۶ ریال سود محقق شده هر سهم معادل ۱۳۲۵ ریال به ازای هر سهم را به‌عنوان سود نقدی تقسیم کرد.