دنیای اقتصاد - زهرا رحیمی: پس از افت عمومی قیمت‌ها در چهار روز نخست هفته جاری، دیروز نشانه‌هایی از به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا و احتمالا تغییر تدریجی فضای بورس نمایان شد. البته ضعف و رخوت در معاملات سهام همچنان مشهود بود و هر چند ارزش معاملات به بالاتر از ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد اما این رقم از سطح داد‌و‌ستدهای روزانه در شرایط متعادل بازار حداقل ۵۰ درصد کمتر بود. به نظر می‌رسد آنچه روند ریزش قیمت‌ها در بورس تهران را متوقف کرده است، نزدیک شدن قیمت برخی از نمادها به سطوحی است که با توجه به سابقه معاملاتی آنها می‌تواند کف قیمتی به شمار رود. به عبارت دیگر پس از تغییر قابل ملاحظه قیمت‌ها، حالا توجیه فروش در برخی نمادها از بین رفته است.

بررسی سابقه معاملاتی این نمادها نشان می‌دهد (بیشتر این نمادها جزو نمادهای بزرگ و اثر‌گذار بازار هستند) که این سهم‌ها در برخورد با سطوح قیمتی فعلی واکنش نشان داده‌اند. بر همین اساس اگر قیمت این نماد‌ها به سطوح حمایتی واکنش نشان دهد، دور از انتظار نیست که در ادامه سرمایه‌گذاران جو آرام‌تری را تجربه کنند، جوی که می‌تواند امیدها را برای به تعادل رسیدن بازار افزایش دهد. با این حال اگر در ادامه این کف‌های قیمتی نیز شکسته شود، نگرانی‌هایی در بازار سهام به وجود خواهد آمد. از جمله نمادهایی که‌اکنون در کف‌های قیمتی حمایتی قرار دارند، می‌توان به نماد «خپارس»، «فولاد»، «فملی» و «وبملت» اشاره کرد. قیمت دو نماد «خپارس» و «وبملت» نزدیک به قیمت اسمی (۱۰۰ تومانی) قرار دارد. «فولاد» و «فملی» نیز در سطوحی از قیمت‌ها قرار دارند که هر بار مواجه با آنها به بازگشت مسیر قیمتی (رو به صعود) آنها انجامیده است.

تداوم حمایت حقوقی‌ها

همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» گفته شد، معامله‌گران حقوقی در دو هفته اخیر حمایت مناسبی از سهام داشته‌اند.دیروز نیز شاهد تداوم حضور برخی نهادهای حقوقی در سمت تقاضا برای حمایت از سهام بودیم. در بحث تغییر مالکیت سهام دیروز حدود ۳ میلیارد تومان از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. با این حال این معاملات «پکرمان» بود که باعث مثبت شدن خالص خرید حقیقی‌ها شد.( در این نماد دیروز مالکیت ۱۲ میلیارد تومان به نفع معامله‌گران حقیقی رقم خورد).از این رو با صرف‌نظر کردن مقدار این تغییر مالکیت، دیروز نیز شاهد انتقال ۹ میلیارد تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد از روز ۲۵ اردیبهشت ماه تا کنون، تغییر مالکیت بیش از ۱۱۰ میلیاردتومان به نفع بازیگران حقوقی رقم خورده است.این موضوع تاییدی بر حمایت معامله‌گران حقوقی از بازار سهام بوده است.

بررسی نمادهای اثر‌گذار بر شاخص

دیروز بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل از سوی نمادهای «آپ» و «خپارس» صورت گرفت. نماد معاملاتی شرکت آسان پرداخت پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه خود و تقسیم سود ۱۰۰ تومانی مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت.تقاضایی که به نظر می‌رسد بخشی از آن با استدلال تکرار عملکرد مثبت این شرکت در سال گذشته صورت گرفته است البته نماد شرکت آسان پرداخت پرشین در هفته‌های اخیر نیز رشد‌های مناسبی را تجربه کرد.بررسی‌ها نشان می‌دهد صندوق یکم بانک کشاورزی (صندوق با درآمد ثابت) طی هفته‌های اخیر ۱۳میلیون از سهام «آپ» را وارد پرتفوی خود کرده است.این امر یکی از دلایل رشد قیمت «آپ» طی هفته‌های اخیر بوده است. پس از «آپ»، سهام شرکت پارس خودرو بیشترین حمایت از شاخص کل را داشت.قیمت این نماد که در پایان معاملات روز سه‌شنبه زیر ۱۰۰ تومان قرار داشت طی معاملات دیروز با رشد بیش از ۸/ ۱درصدی به بالاتر از ۱۰۰تومان رسید. رسیدن قیمت «خپارس» به کمتر از قیمت اسمی آن از عوامل ایجاد تقاضای مناسب در سهام این شرکت بوده است. همچنین دیروز بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص از سوی نماد «شخارک» قرار گرفت. این نماد در روزهای ابتدایی خرداد رشد‌های نسبتا مناسبی را تجربه کرد.قیمت این سهم از حدود ۱۴۸۷تومان (۳۰ اردیبهشت) به ۱۶۱۱ تومان (ششم خرداد) رسید. هر چند کاهش قیمت این سهم پس از حرکت در مدار صعودی اخیر، طبیعی است اما نمی‌توان اثر کاهش قیمت متانول در بازارهای جهانی را بر افت قیمت این نماد از نظر پنهان داشت (قیمت متانول از ابتدای سال جاری در مسیر کاهشی شدیدی حرکت کرد و حتی به کف ۶ ماهه خود نیز رسید). از این رو کاهش قیمت متانول نیز دیگر عامل فشار بر سهام «شخارک» بوده است. دیگر نماد با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص، «فملی» بود.تاثیر منفی این نماد در محاسبه شاخص در شرایطی صورت گرفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری قیمت این سهم در سطح ۱۸۰ تا ۱۹۰تومانی در حال نوسان بوده است.بر همین اساس به نظر می‌رسد قیمت‌های کنونی برای «فملی» سطوح حمایتی باشد. قیمت کنونی مس در بازارهای جهانی (حدود ۵۶۵۰ دلار در هر تن) همچنان از رقم بودجه این شرکت بالاتر است، اما به نظر نمی‌رسد از این منظر شاهد تغییر خاصی در قیمت سهام این شرکت باشیم.