دنیای اقتصاد: شاخص کل فرابورس ایران روز گذشته با رشد چهار واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) توانست از کانال ۹۵۰ واحد عبور کند و در ارتفاع ۹۵۲ واحدی قرار بگیرد. این نماگر که از سی‌ویکم مرداد در کانال ۹۴۰ واحدی در نوسان بود، در هفتمین روز شهریور با کانال‌شکنی جدید در سقف تاریخی خود نشست.معاملات روز گذشته فرابورس نشان می‌دهد بیش از ۵۱۱ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۷۷ میلیارد تومان در ۳۸ هزار و ۷۰ نوبت معاملاتی میان معامله‌گران دست‌به‌دست شد. از این میزان معامله، خریدوفروش بیش از ۳۹۶ میلیون سهم در ۱۸ هزار و ۱۷۴ نوبت معاملاتی به بازار اول و دوم فرابورس اختصاص یافت. ارزش معاملات دیروز بازار اول و دوم حدود ۷۷ میلیارد تومان بود.

نگاهی کوتاه به معاملات

در صدر تاثیرگذارترین نمادهای دیروز فرابورس، نمادهای زیر مجموعه گروه محصولات شیمیایی و فلزی قرار داشتند. بررسی تاثیرگذارترین نمادهای فرابورسی روز سه‌شنبه نشان می‌دهد معاملات مثبت در نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و شرکت آهن و فولاد ارفع در مجموع با حمایت بیش از ۵ واحدی زمینه‌ساز رشد شاخص برای رکوردشکنی مجدد شدند. از سوی دیگر، معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس و شرکت پتروشیمی خراسان با تاثیر کاهنده ۷/ ۱ واحدی، مانع از رشد بیشتر «آیفکس» شد. نمادهای معاملاتی شرکت بیمه کوثر و شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود بیشترین رشد قیمت فرابورس را به نام خود ثبت کردند (در بازار اول و دوم). پس از این دو نماد، توکا رنگ فولاد سپاهان نیز با ۵ درصد رشد، برای ششمین روز متوالی مثبت در مدار صعودی حرکت کرد. نمادهای معاملاتی شرکت شرکت مواد ویژه لیا و صنعتی بهپاک با کاهش ۵ درصدی، بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. شرکت پتروشیمی مارون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فرابورسی از نظر ارزش بازار (بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان) به شمار می‌رود. بر این اساس، معاملاتی هر چند کم‌حجم در این نماد نیز تاثیری بزرگ بر کلیت بازار بر جا می‌گذارد. روز گذشته تنها خریدوفروش ۲۲ هزار و ۸۲ سهم «مارون» به ارزش ۶۳ میلیون تومان (با توجه به رشد بیش از یک‌درصدی «مارون») تاثیر مثبت بیش از ۲ واحدی بر آیفکس گذاشت. نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش نیز با صف خرید بیش از ۲۰ میلیون سهمی همچنان پربیننده‌ترین نماد فرابورس بود.

بررسی صنایع مهم فرابورس

روز سه‌شنبه بیشتر نمادها در گروه فرآورده‌های نفتی با معاملات منفی مواجه شدند، در مقابل گروه فلزات اساسی و استخراج کانی‌های معدنی در اکثر نمادها، معاملاتی مثبت را تجربه کردند. حرکت مثبت فلزات در بازارهای جهانی زمینه رشد گروه‌های وابسته در بورس تهران و فرابورس ایران را فراهم کرده است.به دنبال رشد قیمت گروه کالایی در بازارهای جهانی، قیمت کک زغال‌سنگ نیز رشد قیمتی بیش از ۲ درصد را تجربه کرد. بر همین اساس نمادهای زیر مجموعه گروه استخراج زغال‌سنگ فرابورس نیز سبز پوش بودند.افت شاخص دلار به پایین‌ترین سطح در ۳۳ ماهه گذشته از عمده‌ترین عامل افزایش قیمت فلزات و دیگر گروه‌های کالایی به‌شمار می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد توفان هاروی و اظهارات مبهم رئیس فدرال رزرو در رابطه با تعیین نرخ بهره در نشست جکسون هال، مهم‌ترین‌ تاثیر را بر افت شاخص دلار داشته‌اند.

تغییر مالکیت در فرابورس

برآیند کل تغییر مالکیت فرابورس برای روز سه‌شنبه، نشان از جابه‌جایی مالکیت کل این بازار به نفع سهامداران حقیقی دارد. بر این اساس بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی با معامله در نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان صورت گرفت. ارزش تغییر مالکیت این دو نماد حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به نفع سهامداران حقیقی بود. از سوی دیگر، معاملات در نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنعتی بهپاک و آهن و فولاد ارفع به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقوقی فرابورس را به نام خود به ثبت رساند.

بازار اسناد خزانه با حضور دو نماد

روز سه‌شنبه در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار ورقه بهادار در ۴۹۶ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. ارزش معاملات این اوراق در تالار معاملات فرابورس حدود ۱۶۰میلیارد تومان رقم خورد. در تحولات پیرامون این بازار، نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت هواپیمایی ماهان، برای پرداخت اجاره‌بهای سه‌ماهه اوراق در نهم شهریور سال جاری، در پایان معاملات روز سه‌شنبه از سوی ناظر بازار متوقف شد. از کل معاملات این بازار، خریدوفروش بیش از ۳۰۰ هزار ورقه بهادار به بازار اسناد خزانه اسلامی اختصاص داشت. روز دوشنبه با سررسید شدن اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم(«اخزا۹»)، این بازار با دو نماد «اخزا۱۰» و «اخزا۱۱» به معاملات خود ادامه می‌دهد. همچنین، نرخ سود موثر «اخزا۱۱» بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه در همان سطح ۷/ ۲۱ درصدی قرار گرفت. این در حالی است که با نزدیک شدن به زمان سررسید دو مرحله اسناد خزانه اسلامی باقی‌مانده و عدم عرضه اوراق جدید در این بازار، نرخ سود این اوراق در مقایسه با میانگین مردادماه، افزایش ۶/ ۰ واحد درصدی را تجربه می‌کند.

چه خبر از «تسه» ها

معامله‌گران در بازار تسهیلات مسکن فرابورس شاهد معامله بیش از ۱۱۶ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۹ میلیارد تومان در ۵ هزار و ۹۰۷ نوبت معاملاتی بودند. در میان تسه‌ها، امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت ۹۶ با حدود ۲ درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را در این بازار به نام خود به ثبت رساند. تسه‌ها دیروز در محدوده قیمتی ۷۵ تا ۷۹ هزار تومان نوسان کردند.بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار تسهیلات مسکن به «تسه ۹۶۰۵» اختصاص داشت.