دنیای اقتصاد: بورس تهران در حالی معاملات روز سه‌شنبه را با افزایش ۲۴۰ واحدی ( معادل ۳/ ۰ درصدی) شاخص کل سپری کرد که همچنان توجه به گروه‌های فلزی و معدنی ادامه داشت. به‌طوری‌که نه‌تنها رشد شاخص تحت‌تاثیر این نمادها رقم خورد، بلکه حدود نیمی از حجم و ارزش معاملات به این دو گروه اختصاص داشت. اکثر نمادهای کامودیتی محور فعال در بازار سهام، با نوسان مثبت قیمتی همراه شدند و حتی تا آستانه تشکیل صف خرید نیز پیشرفت کردند. در این شرایط فعالیت معامله‌گران حقیقی نیز تحت‌تاثیر این امر قرار گرفت. در این میان نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، ملی‌مس‌ایران، گل‌گهر و توسعه معادن و فلزات وضعیت به مراتب مطلوب‌تری داشتند. بیشترین تغییر مالکیت به ثبت رسیده نیز از ناحیه این نمادها و به نفع معامله‌گران حقیقی به ثبت رسید. بر این اساس تغییر مالکیت به ثبت رسیده در بازار روز سه‌شنبه نشان از جابه‌جایی‌ بیش از ۱۰۰ میلیون سهم دارد. این تغییر مالکیت از سمت پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد حقیقی‌ها بود. دیروز بیش از ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سبد سهام حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی افزوده شد. در این رابطه خریدهای قابل‌توجه سهامداران خرد بازار در ۶ نماد «فولاد»، «فملی»، «ومعادن»، «کچاد»، «فخوز» و «کگل» بیشترین نقش را در تعیین تغییر مالکیت کل بازار داشت.

جزئیات بیشتر از خریدهای حقیقی‌ها

بررسی روند خرید و فروش صورت‌گرفته از سوی سهامداران حقیقی نشان از آن دارد که این معامله‌گران بیشترین تغییر مالکیت را در نماد فولاد مبارکه به ثبت رساندند؛ ۶۰درصد از خریدهای دیروز «فولاد» از سوی این گروه صورت گرفت. در نهایت جابه‌جایی‌ حدود ۴۲ میلیون سهم به ارزش ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در نماد «فولاد» به ثبت رسید. نماد ملی مس ایران نیز نوسان مثبتی در محدوده ۴ درصد را تجربه کرد و با تغییر مالکیت ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار سهمی، از دیگر نمادهای مورد‌توجه حقیقی‌ها در بازار دیروز بود.ارزش تغییر مالکیت در این نماد حدود ۶ میلیارد تومان به نفع سهامداران خرد بود. نماد توسعه معادن و فلزات نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه سهامداران حقیقی در بازار دیروز بود. در حالی تغییر مالکیت به ثبت رسیده در «ومعادن»‌ به حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم و در مسیر حقوقی به حقیقی بود که ۶۰درصد از خریدهای روز گذشته این نماد نیز توسط حقیقی‌ها صورت گرفت. بر این اساس معامله‌گران حقیقی اقدام به خرید ۴/ ۶ میلیارد تومانی و حقوقی‌ها نیز اقدام به خرید ۴/ ۴ میلیارد تومانی در این نماد کردند. در نهایت در این نماد حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سبد سهام حقوقی به پرتفوی حقیقی‌ها منتقل شد. تغییر مالکیت به‌ثبت رسیده در نماد فولاد خوزستان نیز به بیش از ۴ میلیون سهم و از پرتفوی حقوقی به حقیقی دنبال شد. این جابه‌جایی‌ ارزشی معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان روانه سبد سهام حقیقی‌ها کرد.

توجه به معدنی‌ها

توجه به تغییرات کالایی‌ها در بازارهای جهانی نیز منجر به افزایش خرید معامله‌گران خرد بازار در دو نماد چادرملو و گل‌گهر شد؛ بر این اساس تغییر مالکیت «کچاد» با حجم بیش از ۱۰ میلیون سهمی و در نماد «کگل» نیز با حجم ۵/ ۵ میلیون سهمی دنبال شد. ۸۳درصد از خریدهای روز گذشته «کچاد» توسط حقیقی‌ها به ثبت رسید. خالص تغییر مالکیت در نماد چادرملو به حدود یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان (به نفع معامله‌گران حقیقی)رسید.روند مزبور در گل‌گهر نیز با تغییر مالکیت ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار سهمی دنبال شد. این جابه‌جایی‌ ارزشی معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به پرتفوی سهامداران حقیقی افزود.

بررسی جزئیات معاملات حقوقی‌ها

در این میان سهامداران حقوقی معاملات پرحجمی در نمادهای پتروشیمی و پالایشی داشتند. بر این اساس بیشترین تغییر مالکیت به ثبت رسیده به نفع حقوقی‌ها در نماد سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان رخ داد. نماد «پترول» جابه‌جایی‌ حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار سهمی به ارزش بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان را شاهد بود. دو نماد پالایشگاه نفت تبریز و بندرعباس نیز از جمله نمادهایی بودند که بیشترین خرید را از سوی حقوقی‌های بازار تجربه کردند. هر‌کدام از نمادهای مزبور با تغییر مالکیتی در محدوده یک میلیون سهم مواجه شدند. در این میان ایران‌خودرو نیز بار دیگر در مرکز توجه سهامداران حقوقی قرار گرفت؛ به‌طوری‌که روز گذشته در این نماد بیش از ۲ میلیون سهم به ارزش ۵۲۰ میلیون تومان از پرتفوی حقیقی به حقوقی منتقل شد. در میان نمادهای بانکی نیز بانک ملت با استقبال بیشتری از سوی معامله‌گران عمده همراه شد، به‌طوری‌که این جابه‌جایی‌ با حجم بیش از ۴ میلیون سهمی «وبملت» و به ارزشی معادل ۳۸۳ میلیون تومان دنبال شد. زیرمجموعه این بانک یعنی به‌پرداخت ملت با نوسان منفی قیمتی در محدوده یک درصدی مواجه شد و تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را به نفع حقوقی‌ها تجربه کرد.

جابه‌جایی‌های بلوکی دیروز

همچنین روز گذشته در معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده، شاهد جابه‌جایی‌ ۵ میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان بودیم. این جابه‌جایی‌ به‌صورت کد به کد و میان دو سهامدار حقوقی «شبندر» صورت گرفت. همچنین در این روز ۷میلیون سهم ایران‌ترانسفو نیز به‌صورت بلوکی میان سهامداران عمده شرکت جابه‌جا‌ شد.

توجه سهامداران خرد به گروه‌ فلزی - معدنی