ابوالفضل متین*

متاسفانه طبق اعلان رسمی هیات اجرایی شرکت بورس، سازمان بورس با در خواست کانون سهامداران حقیقی مبنی بر جایگزینی وکالت رسمی به وکالت عادی مخالفت کرد.جایگزینی وکالت رسمی به وکالت عادی تحت نظارت دایره حقوقی بورس، می‌توانست حضور سهامداران حقیقی را در اولین مجمع شرکت بورس بسیار سهل و پر رونق کند.باید توجه کنیم که سهامداران حقیقی حدود ۲۷درصد شرکت بورس را در اختیار دارند و سازمان بورس جهت حفظ منافع سهامداران حقیقی این شرکت، می‌توانست با تسهیل کردن شرایط وکالت تحت نظارت خویش، حضور نمایندگانی از طرف سهامداران حقیقی، در هیات مدیره شرکت بورس را آسان و ممکن کند. سازمان بورس در تعیین شرایط تخصیص سهام این شرکت به کارگزاران سخاوتمندانه عمل کرد و کارگزارانی که فقط مجوز کارگزاری داشتند و هنوز فعال هم نبودند، امکان خرید تا ۵/۱درصد شرکت بورس، یعنی حدود ۲میلیون سهم شرکت را ایجاد کرد، ولی سهامداران حقیقی فقط امکان خرید ده هزار سهم را داشتند و امکان وکالت عادی و تجمیع آراء را هم تحت نظارت سازمان بورس نداشتند و برای دفاع از حقوق مالکانه خود در شرکت بورس، چاره‌ای جز حضور فیزیکی در مجمع را ندارند.

حال سازمان بورس و دیگر مدیران مربوطه برای نمایندگی ۲۷درصد سهام شرکت بورس چه فکری کرده‌اند ؟ آیا باید نهادهای مالی و کارگزاران نمایندگی این ۲۷درصد سهام شرکت بورس را به عهده داشته باشند ؟! اگر در شرکت بورس، ساز و کار امکان حضور نماینده‌ای از حقیقی‌ها در هیات مدیره نباشد، چگونه انتظار می‌رود که در دیگر شرکت‌های بورسی، این فرصت توسط سهامداران عمده داده شود ؟ تا کی سهامداران حقیقی نمی‌توانند در هیات مدیره شرکت‌ها حضور داشته باشند ؟

اگر طبق اساسنامه شرکت بورس محدودیت در خرید و فروش سهام این شرکت در گروه‌های سهامداری ایجاد شده است و هر گروه فقط می‌تواند در گروه خود خرید و فروش کند و گروه‌بندی شده است، یعنی باید تدابیری هم برای حضور نماینده‌ای از گروه حقیقی‌ها در هیات مدیره شرکت بورس صورت گیرد. فارغ از اینکه این مطلب را کانون سهامداران حقیقی یا هر حقیقی دیگر می‌گوید، آیا به نقش مردم و سهامدار حقیقی توجه می‌شود.

چرا نباید شرایط حضور تسهیل شود ؟ آیا باید هزاران سهامدار حقیقی در مجمع حضور یابند تا بتوانند اعمال رای شود و از حقوق صنفی خود دفاع کنند ؟ آیا باید دو هزار سهامدار حقیقی در مجمعی که حتی فضای کافی برای حضور این تعداد سهامدار وجود ندارد، حضور یابند تا بتوانند از حقوق مالکانه خود دفاع و یک نفر را در هیات مدیره شرکت از طرف خود انتخاب کنند ؟

اگر معتقدیم که سهامداران حقیقی یکی از عناصر بازار سرمایه هستند، چرا به نقش آنان توجه نمی‌شود؟

حال که با چنین محدودیتی مواجه شده‌ایم و چاره‌ای جز حضور فیزیکی در مجمع شرکت بورس نداریم، با اتحاد و یک دلی و هوشمندی در مجمع روز پنج‌شنبه شرکت بورس در سالن همایش رازی ساعت ۹ صبح شرکت کرده و توجه داریم که هرگونه تشتت در آرا ممکن است ما را از احقاق حقوق صنفی خودمان محروم سازد.

باید با تمرکز بر ارزش آرای هر سهامدار که ۷ برابر تعداد سهام هر فرد حقیقی در شرکت است، آن هم فقط بر یک کاندیدا، حداکثر استفاده از تمرکز آرای خودمان را ببریم تا شاهد حضور نماینده‌ای از حقیقی‌ها در شرکت بورس باشیم، یعنی هر سهامدار ۷ برابر تعداد سهام خود می‌تواند رای بدهد و بهتر است این رای به یک کاندیدا داده شود تا نتیجه بهتری حاصل شود و در این بین از تمام نهادهای مالی سهامدار شرکت بورس که معتقد به حضور سهامدار حقیقی در هیات مدیره شرکت بورس بوده و طی این روزها حمایت خود را از این موضوع اعلام کرده‌اند، می‌خواهیم که ما را در این مهم یاری کنند تا بر مشکل و محدودیت ایجاد شده توسط سازمان بورس، چه در تعداد سهام پذیره‌نویسی شده و چه در وکالت عادی سهام، فائق آئیم.

کانون سهامداران حقیقی از ریاست محترم شورای بورس درخواست دارد، به حقوق مالکانه سهامداران حقیقی در شرکت بورس توجه شود تا نماینده‌ای از آنان در هیات مدیره شرکت حضور یابد، زیرا فلسفه وجودی شورا و سازمان بورس طبق قانون بازار اوراق بهادار دفاع از منافع سرمایه‌گذاران است. در خاتمه به همه سهامداران حقیقی توصیه می‌شود که متحد شوند و یکپارچه و هوشمندانه در مجمع شرکت کنند و بدانند که هر گونه تشتت در آرا رسیدن به موفقیت را دشوار می‌سازد و مطمئن باشند در میانه رقابت دیگران برای تصاحب کرسی‌های هیات مدیره شرکت، اتحاد ما حول کاندیدای واحد رمز موفقیت سهامداران حقیقی می‌باشد.

*دبیر کانون سهامداران حقیقی