گروه بورس - علیرضا کدیور: بورس اوراق بهادار تهران معاملات هفته جاری را با شرایط متفاوتی آغاز کرد،هفته‌ای که شاخص کل بورس پس از ۳۹ روز کاری رشد متوالی، افت چهار واحدی را تجربه کرد. ریشه این افت را البته باید در معاملات چهارشنبه گذشته جست‌و‌جو کرد که در آن ارزش معاملات به ۳۴۴میلیارد ریال رسید و بسیاری از شرکت‌هایی که سهام آنها برای چندین روز با صف خرید روبه‌رو بودند، با عرضه‌های سنگین، شاهد از بین رفتن این صفوف و تبدیل شدن به صف فروش بودند. دلیل این وضعیت نیز به ابطال معامله عمده بانک پارسیان باز می‌گردد که در آن سازمان بورس با لغو معامله مزبور، باعث ایجاد توقف در رشد قیمت سهام برخی از شرکت‌های خودرویی و بانک پارسیان شد. افزایش تهدیدها از جانب کشورهای ۱+۵ ، دومین عاملی بود که افت شاخص بورس را تشدید کرد. همچنین استعفای رییس سازمان تامین اجتماعی، موقعیت مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی و صبا تامین را متزلزل کرد. شرکت‌هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حدود نیمی از سهام بورس تهران را در اختیار دارند و رشد برخی از گروه‌های بورس طی دو ماه اخیر از جمله شرکت‌های دارویی، ساختمانی، پتروشیمی و سیمانی، مرهون فعالیت گسترده و حمایت آنها بوده است و به خطر افتادن موقعیت این مدیران، نگرانی‌هایی در بین سهامداران مبنی‌بر کاهش حمایت تامین‌اجتماعی از بورس، به وجود آورده است.

شرایطی که می‌تواند در صورت تداوم، باعث افت بیشتر شاخص‌ها و خروج سهامداران شود، که خروج سهامداران نیز می‌تواند با توجه به حاکمیت جو منفی، منجر به افت شدیدتر شاخص بورس شود. مانند گلوله‌های برفی که از بالای کوه به پایین سرازیر شده است و با حرکت خود در حال بزرگ شدن است و حرکت بیشتر گلوله‌ می‌تواند قدرت تخریبی آن را افزایش دهد.

در این میان تلاش سازمان برای زدودن این تفکر از ذهن سهامداران نیز ادامه دارد، به گونه‌ای که با بازگشایی دو نماد مس باهنر و سرمایه‌گذاری پارس توشه در روز دوشنبه، افت شاخص به رشد پنج واحدی تبدیل شد. اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که سهامداران به جو حاکم بر بازار برای تصمیم‌گیری در خصوص خرید، نگهداری یا فروش سهام توجه می‌کنند و مثبت و منفی بودن تصنعی شاخص نمی‌تواند مانع از خروج سهامداران جزء شود.

همچنین مدیران سازمان باید توجه داشته باشند که بخشی از رشد قیمت سهام طی هفته‌های گذشته، منطبق بر وضعیت مالی شرکت‌ها نبوده است و به واسطه تقاضای سفته‌بازانه صورت گرفته است و در آستانه انتشار گزارش‌های عملکرد شش ماه شرکت‌های بورسی، بسیاری از قیمت‌ها در حال اصلاح شدن است.

در نتیجه افت قیمت سهام از این جنبه نیز طبیعی به نظر می‌رسد و شرایط رکودی می‌تواند تا حدود یک ماه پس از انتشار این گزارش‌ها ادامه پیدا کند و پس از آن دوباره برخی از افراد با انتشار شایعاتی در مورد شرکت‌ها، رشد قیمت سهام را آغاز می‌کنند و با انتشار گزارش‌های ۹ماه، صحت و سقم این شایعات مشخص خواهد شد. اما در این میان نقش «سازمان» به عنوان ناظر بر معاملات بسیار تعیین‌کننده است، چرا که سهامداران فراموش‌کار هستند و شایعه‌گرا، نه تحلیل‌گر!