صندوق اهرمی فیروزه در راه

در ابتدای این نشست رامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه، توضیحاتی پیرامون تاریخچه و اهداف ۱۸ساله فیروزه ارائه داد. او نخست اظهار کرد: صندوق فیروزه در سال ۱۳۸۵ شروع به فعالیت کرد و نخستین صندوق سرمایه‌گذاری بین‌المللی کشور بود. او ادامه داد: گروه مالی فیروزه با هدف جذب و مدیریت سرمایه وارد ریل فعالیت در بورس تهران شده است. فیروزه افزون بر جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی را نیز داراست. او پیرامون گستره فعالیت فیروزه گفت: در بازه سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ به دلیل شرایط مطلوب بین‌المللی تمرکز اصلی فیروزه روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی بوده است؛ به طوری که در سال‌های ابتدایی بدو تاسیس فیروزه همکاری‌های گوناگونی در خصوص ارائه خدمات مختلف با کشورهای اروپایی صورت گرفت. او توضیح داد: از سال ۱۳۸۹ به بعد همزمان با اعمال تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد کشور، دسترسی‌های بین‌المللی کاهش یافتند.

از این رو گروه مالی فیروزه تمرکز اصلی خود را بر ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران داخلی قرار داد. در این بین یکی از اهداف اصلی گروه مالی فیروزه ارائه خدمات مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری بر اساس استانداردهای بین‌المللی عنوان شد. ربیعی با بیان اینکه در روزهای آینده صندوق سرمایه‌گذاری جدیدی به نام صندوق اهرمی فیروزه در چرخه فعالیت قرار خواهد گرفت، گفت: پذیره‌نویسی این صندوق سرمایه‌گذاری طی روزهای آینده انجام خواهد شد و این صندوق به عنوان نخستین صندوق این گروه مالی، تجربه سرمایه‌گذاری اهرمی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد. در بخش دیگر این نشست فاطمه سرکاری، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره سبد‌گردانی فیروزه، توضیحاتی پیرامون شرکت سبد‌گردانی توسعه فیروزه ارائه کرد. سرکاری در ابتدا گفت: صندوق سرمایه‌گذاری «فیروزه موفقیت» در سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرد؛ به طوری که تمرکز اصلی ترکیب دارایی‌های این صندوق، سرمایه‌گذاری در سهام برتر بازار سرمایه است. این صندوق توانسته است متوسط بازدهی سالانه ۶۰درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورد.

در واقع این صندوق جزو معدود صندوق‌های موجود در بازار سرمایه است که با وجود کاهش ارزش پول ملی در چند سال گذشته، همواری بازدهی مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران خلق کرده و می‌توان اظهار کرد بازدهی دلاری بالای ۳۲۰درصدی را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده است. او ادامه داد: گروه مالی فیروزه در راستای تنوع‌بخشی در بازار سرمایه، نخستین صندوق شاخصی کشور را در سال ۱۳۹۳ با الهام از شاخص S&P ۵۰۰ تاسیس کرد، از طریق این صندوق که با نماد «فیروزه» در بازار سهام معامله می‌شود. نکته قابل‌تاکید این است که در واقع معامله این صندوق به نوعی خرید و فروش شاخص بورس تهران است.

سرکاری درباره صندوق سرمایه‌گذاری ارمغان آسیا گفت: این صندوق با نماد «فیروزا» در کلیه کارگزاری‌های کشور معامله می‌شود. همچنین بازدهی این صندوق ازطریق سرمایه‌گذاری حدود ۸۰درصدی در دارایی‌های با درآمد ثابت را برای سرمایه‌گذاران فراهم آورده است. همچنین سرکاری در خصوص صندوق سهامی «دریا» گفت: مجوز فعالیت این صندوق دی‌ماه سال گذشته صادر شد. مدیریت فعال صندوق سرمایه‌گذاری دریای آبی فیروزه بازدهی ۴۰درصدی را برای ۶ ماه به ثمر رسانده که بالاتر از بازدهی شاخص کل بورس تهران بوده است. درحال حاضر منابع تحت مدیریت شرکت سبدگردان توسعه حدود ۷هزار و ۷۰۰میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. در راستای تنوع‌بخشی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تاسیس صندوق‌های جدید با جدیت در دستور کار قرار دارد. در‌حال‌حاضر موافقت اصولی و مجوز تاسیس صندوق با درآمد ثابت «ساحل آرام فیروزه» از سازمان بورس و اوراق بهادار کسب شده و در مرحله تاسیس است.

در ادامه امیر تقی‌خان تجریشی، عضو هیات‌مدیره و معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه، حول اینکه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی و وجه تمایز گروه مالی فیروزه با دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه از کسب‌و‌کار، بازوی سرمایه‌گذاری آن است، گفت: پایه‌های اولیه این بخش در سال ۱۳۹۰ با خرید و مدیریت «شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» برای ۲۵۰ هزار سهامدار مستقیم و میلیون‌ها سهامدار سهام عدالت ارزش‌آفرینی کرد. او ادامه داد: گروه مالی فیروزه با خریداری شرکت‌های بورسی دیگر و افزایش سرمایه‌های چند‌مرحله‌ای و سودهای تقسیمی مطلوب توانسته است سرمایه‌گذاران زیادی را به شرکت‌های خود اضافه کند. تجریشی همچنین اظهار کرد: وتوصا و شرکت‌های زیرمجموعه آن در حوزه سرمایه‌گذاری خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های پرریسک پیشرو بودند.

در پایان جواد حسنی، مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا، در خصوص تاریخچه کارگزاری فیروزه آسیا گفت: کارگزاری فیروزه آسیا در سال ۱۳۸۹ به منظور تنوع‌بخشی به خدمات مالی گروه مالی فیروزه اضافه شد. این کارگزاری در تمام بورس‌های کشور حضوری فعال دارد. کارگزاری فیروزه آسیا در حال حاضر بر مبنای ارزش معاملات در میان ۲۰ کارگزاری برتر کشور حضور دارد و ارزش معاملات ماهانه این کارگزاری حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار میلیارد ریال است.