کارنامه یکساله فیوچرز سهام بررسی شد

سنا- مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران حجم معاملات قراردادهای آتی سهام در طول یک سال گذشته را ۶۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

به مناسبت یک‌ساله شدن فیوچرز سهام «حسن قالیباف اصل» عصر سه شنبه درهمایش بررسی فرصت‌های بازارهای آتی سهام و کالا با بیان مطلب فوق افزود: ۱۳ هزار قرارداد آتی سهام در طول یک سال گذشته در شرکت بورس منعقد شده که تنها ۹ درصد این قراردادهای منجر به تحویل شده است. وی اظهار کرد: هم‌اکنون قراردادهای آتی ۱۶ در بورس تهران انجام می‌شود که برنامه این شرکت برای سال ۹۰ معاملات ۳۰ شرکت است.

قالیباف اصل خاطرنشان کرد: مطالعات تطبیقی و امکان سنجی راه اندازی معاملات قراردادهای آتی سهام سال ۸۸ در شرکت بورس آغاز شد که پس از تدوین مقررات لازم، تهیه نرم‌افزار معاملات، تایید کمیته فقهی سازمان بورس و تصویب شورای عالی بورس، فعالیت این ابزار مالی مردادماه سال گذشته آغاز شد تا بورس سهام از وضعیت تک محصولی خارج شود.

مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه نرم‌افزار قراردادهای آتی از ابتدای مردادماه جاری به سامانه معاملات منتقل شده است، اظهار کرد: از این پس معامله گران قراردادهای آتی از تمامی ایستگاه‌ها می‌توانند این معاملات را انجام دهند. وی افزایش دسترسی به معاملات قراردادهای آتی را تحول بزرگی در بازار سهام دانست و افزود: به طور حتم، حجم این معاملات در آینده نزدیک افزایش چشمگیری خواهد یافت.

هم اکنون ۲۵ کارگزار مجوز فعالیت در قراردادهای آتی را دریافت کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود، سایر کارگزاران نیز مجوز فعالیت دراین معاملات را اخذ کنند.

وی اثر اهرمی در خرید و فروش سهام را یکی از مزیت‌های مهم قراردادهای آتی سهام اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند با ۲۰ درصد سرمایه اولیه ، وارد این معاملات شوند که این امر نشان می‌دهد قراردادهای آتی، ابزاری برای سرمایه گذاری و مدیریت ریسک است. مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه حضور سهامداران عمده در قراردادهای آتی درطول یک سال گذشته کم رنگ بوده است، اظهار کرد: آنها می‌توانند با این ابزار، بازار نقد خود را به تعادل برسانند.

وی ادامه داد: در آینده این امکان برای صندوق‌های سرمایه گذاری فراهم خواهد شد، تا آنها بتوانند از قراردادهای آتی برای مدیریت و کاهش ریسک خود استفاده کنند.

قالیباف اصل به حجم قابل قبول معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: حجم قراردادهای آتی سکه طلا در برخی از روزها به مرز ۴۰۰ میلیارد ریال می‌رسد که امیدواریم حجم قراردادهای آتی سهام نیز به این رقم نزدیک شود. مدیرعامل بورس تهران راه‌اندازی فیوچرز ارز، انتشار اوراق آتی بر روی سبد سهام و آپشن را از برنامه‌های آتی این شرکت برای توسعه روز افزون بازار سهام اعلام کرد.