سوددهی صندوق‌ها بالاتر از بازدهی بازار
گروه بورس- معصومه طاهرخانی:وقتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام از اواخر سال قبل وارد بورس تهران شدند،

بسیاری از تحلیل‌گران تصور نمی‌کردند سهامداران مالی جدید در بورس تهران کارنامه موفقیت‌آمیز داشته باشند، برخی بر این باور بوده‌اند به دلیل اینکه بسترهای فرهنگی و فضای قابل اعتماد به بازار سرمایه جهت سرمایه‌گذاری و کسب سود مناسب وجود ندارد، این صندوق‌ها به سرعت با افول روبه‌رو شوند. به ویژه آن که پذیره‌نویسی برخی از این صندوق‌ها با تاخیر انجام شد.
اما هم‌اکنون کارنامه سه‌ماه فعالیت این صندوق‌ها نشان دهنده این است که همزمان با رشد معاملات، روند سوددهی این نهادهای تازه وارد به بازار تقویت می‌شود. برهمین اساس بررسی قابل دسترس نشان می‌دهد که متوسط بازدهی 7 صندوق حدود 2/19 درصد است که از متوسط بازدهی بورس تهران حدود 9/1 بیشتر است.
۵۷ میلیارد ریال؛ ارزش این ۷ صندوق
7 صندوق سرمایه‌گذاری فعال بازار سهام تاکنون توانسته‌اند بین 2/12 تا 9/28درصد بازدهی را از آن سهامداران خود کنند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا، نهایت‌نگر، بانک ملی، پیشتاز (مفید) حافظ، خبرگان سهام و بانک صادرات، هفت صندوقی هستند که در حال حاضر خالص ارزش دارایی آنها (تا ۱۳/۳/۸۷) به بیش از ۵۷میلیارد ریال رسیده است.
همه مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها
راه‌اندازی این صندوق‌ها در راستای توسعه بازار سرمایه و تنوع بخشی به ابزارهای مالی صورت گرفته است. فلسفه و هدف اصلی شکل‌گیری این صندوق‌ها جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آنها به خرید انواع اوراق بهادار به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و تامین منافع برای سرمایه‌گذاران است.
در کنار این امر مزایای چند گانه‌ای که برای این صندوق‌ها عنوان می‌شود، عاملی است که می‌تواند به موفقیت‌های آتی و افزایش اقبال سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها منجر شود.
«رضا کیانی»، رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار هم در خصوص امتیازهای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌گوید:«کاهش هزینه، به کارگیری نیروهای متخصص در گردآوری، تحلیل اطلاعات و گزینش سبد بهینه اوراق بهادار، فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری مناسب و متنوع در دارایی‌ها، کاهش ریسک، نمایندگی سرمایه‌گذاران در مقابل اشخاص ثالث و ضمانت نقدشوندگی سرمایه‌گذاران از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به دنبال دارد.
بازدهی صندوق‌ها بیشتر از بازدهی بورس
با نگاهی به روند بازدهی سه ماه اول بورس تهران مشخص می‌شود که بازده بازار سرمایه طی این مدت ۳/۱۷ درصد بوده است. در حالی که متوسط بازدهی این ۷ صندوق ۲/۱۹ ‌درصد بوده است.
انتخاب کنید؛ بازدهی از 2/12 تا 9/28 ‌درصد
آمارهای میزان بازدهی این ۷ صندوق از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد که حداقل بازدهی‌‌ای که این صندوق‌ها توانسته‌اند از آن سهامداران خود کنند، ۲/۱۱ درصد بوده است. حداکثر نرخ بازدهی هم عدد ۹/۲۸ ‌درصد را نشان می‌دهد.
رتبه‌های اول تا هفتم بازدهی صندوق‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های نهایت‌نگر با 9/28‌درصد، سهم آشنا با 6/28درصد، پیشتاز (مفید) با 5/22درصد، بانک ملی با 2/19درصد، حافظ و بانک صادرات با 2/12درصد و در نهایت خبرگان سهام با 2/11 درصد است.
مدیران صندوق‌ها چه می‌گویند؟
باتوجه به اعلام روزانه خالص ارزش دارایی‌های (NAV) صندوق‌ها در سایت‌های اختصاصی آن‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند صندوق موردنظر خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. «محمدرضا امامی»، مدیر پرتفوی صندوق بانک صادرات، فلسفه اصلی راه‌اندازی صندوق‌ها را جلوگیری از رفتار شتابزده در بورس عنوان کرد و گفت: پرتفوی صندوق‌ ما به شکل بسیار متنوعی چیده شده که با نوسان‌های بازار چندان مشکلی برای روند بازدهی ما پیش نیاید.
اما «محمدرضا رهبر»، مدیر صندوق‌ حافظ وجود برخی قوانین را برای بازدهی این صندوق‌ها چندان مناسب ندانست و گفت: برخی مقررات همانند مجاز نبودن سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰درصد در هر سهم و ۳۰درصد در هر صنعت باعث شده که صندوق‌ها نتوانند به سوددهی مطلوب خود برسند.
از سوی دیگر مجید اصلی، مدیر صندوق سهم آشنا پذیره‌نویسی‌های گسترده را از برنامه‌های بعدی صندوق‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به جدید بودن این صندوق‌ها و آشنا نبودن به سازوکار آنها ترجیح این است که در ابتدا در حجم کمتر فعالیت انجام شود و در مراحل بعدی و پس از رسیدن به بازدهی مطلوب، حجم واحدهای صادر شده را افزایش داد.
مدیر یکی دیگر از صندوق‌ها، راه‌اندازی صندوق‌های جدید با‌درصدهای متفاوت ریسک را از برنامه‌های صندوق خود برشمرد و گفت: تعریف ابزارهای مالی تازه‌تر با‌درصدهای بالا و پایین ریسک‌پذیری برنامه‌ای است که با پیشنهاد آن به سازمان بورس و تصویب نهایی، اجرا خواهد شد.
حقیقی‌ها و حقوقی‌های صندوق‌ها چند نفرند؟
براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بورس تا ۱۳ خرداد ماه تاکنون ۳۸۷نفر سرمایه‌گذار حقیقی و ۳۰سرمایه‌گذار حقوقی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در مجموع ۱۶/۴۴درصد از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته توسط اشخاص حقیقی و ۸۴/۵۵درصد از سرمایه‌گذاری‌ها نیز توسط اشخاص حقوقی انجام شده است.صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز(مفید) با ۴/۸۶درصد، نهایت‌نگر با ۴/۶۰درصد و خبرگان با ۲۶/۴۱درصد بیشترین سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی را به خود اختصاص دادند.همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی با ۲/۹۶درصد، کارگزاری بانک صادرات ایران با ۶/۸۹درصد و حافظ با ۶/۸۲درصد در رده‌های اول تا سوم بیشترین سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی قرار دارند.
صندوق‌های دیگری در راهند
علاوه بر ۷صندوق یاد شده، صندوق سرمایه‌گذاری گلچین هم به تازگی مجوز فعالیت خود را از بورس دریافت کرده است. مطابق اعلام مقامات سازمان بورس، صندوق‌های دیگری نیز در نوبت گرفتن مجوز هستند که قطعا با ورود صندوق‌های بیشتر علاوه بر افزایش رقابت، اقبال سهامداران هم به سمت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بیشتر خواهد شد.