سهام «مخابرات»بدون جنجال قابل واگذاری است

گروه بورس: همه کارها به اتمام نرسیده است، با جنجال و سر و صدا همه کارها پیش نمی‌رود، از اتمام کارها، اجازه درج سهم را خواهیم داد.» این بخشی از پاسخ مدیرعامل شرکت بورس به نامه رییس اتاق تهران به رییس‌جمهور در انتقاد به واگذاری یکی از سهام مخابرات است. به گزارش خبرنگار ما، به دنبال ارسال نامه رییس اتاق بازرگانی به رییس‌جمهور که از نحوه واگذاری یکجای مخابرات ابراز نگرانی کرده بود، مدیرعامل شرکت بورس واگذاری به این شکل را کاملا درست و منطقی دانست و گفت: «این نامه مبتنی بر اطلاعات کاملی نبوده و با صحبت‌های صورت گرفته و جلسه‌ای که با رییس اتاق تهران داشتیم، ایشان کاملا در این زمینه توجیه شدند.»

دکتر «علی رحمانی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در شرکت‌های بند ج در اقدامات واگذاری تاکید شده که واگذاری شرکت‌های مشمول طرح در قالب شرکت‌های مادر تخصصی و زیرمجموعه با کارشناسی همه جانبه صورت گیرد، گفت: در رابطه با مخابرات این کارشناسی انجام شده و تفکیک اینها به شرکت‌های استانی نه تنها مشکلات را زیادتر می‌کند، بلکه طرح‌های توسعه‌ای را نیز با مخاطره مواجه می‌کند، یک شرکت بزرگ قدرت‌ چانه‌زنی بیشتری از لحاظ تکنولوژی و توان مالی بیشتری برای توسعه دارد. اما با توجه به اینکه پیش‌بینی شده مخابرات یک نوع انحصار دارد، این انحصار را می‌توان با واگذاری اپراتورهای بعدی شکاند.

در نامه‌ای که از سوی اتاق بازرگانی نگاشته شد، به این موضوع اشاره شده است که ارزش‌گذاری و واگذاری شرکت مخابرات تعهدات و قراردادهای این شرکت با شرکت‌های فعال در حوزه مخابرات و فن‌‌آوری اطلاعات نادیده گرفته شود. علی رحمانی در پاسخ به این موضوع گفت: در قانون پیش‌بینی شده که یک مقام تنظیم مقررات در مخابرات تشکیل شود که این امر صورت گرفته و آن مسوول تعیین نرخ خواهد بود. در ضمن در پرونده شرکت مخابرات تعهداتی وضع شده یعنی اینطور نیست که این شرکت رها شود زیرا در صورت عمل نکردن به تعهدات خود جریمه خواهد شد.

در بخشی دیگر از نامه پیشنهاد شده که شرکت مخابرات به‌صورت استانی واگذار شود و رحمانی درباره نحوه واگذاری شرکت‌ها توضیح داد: «حتی اگر شرکت‌های مخابراتی استانی واگذار شوند این شرکت‌ها فقط تلفن ثابت هستند، تلفن همراه متعلق به شرکت ارتباطات سیار است که در همه جای کشور خدمات ارائه می‌دهند، قرار نیست شرکت ارتباطات سیار را۵۰ شرکت کنیم و بعد واگذار کنیم زیرا همین امر موجب به وجود آوردن مشکل برای شرکت‌ها و همچنین مردم استان‌های محروم می‌شود، این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و ممکن است که پالس‌های خود را توسعه ندهند بنابراین پیچیدگی‌ها خیلی بیشتر از این است که مسوولان به آن اشاره می‌کنند.»

بنابراین گزارش اتاق بازرگانی در نامه خود از انحصار شرکت مخابرات با واگذاری یکجای سهام آن اظهارنگرانی کرد و رحمانی درباره انحصار در شرکت مخابرات پاسخ داد: در رابطه با تلفن ثابت هم اینطور نیست که مخابرات انحصار دارد زیرا هر شرکتی که مجوز بگیرد می‌تواند با توجه به تکنولوژی جدیدی که وجود دارد بدون اینکه بخواهد از سیم‌کشی استفاده کند، شبکه تلفن ثابت راه‌ بیندازد.

رحمانی در آخر با اشاره به پیچیده بودن مباحث واگذاری عنوان کرد: «ما به عنوان شرکت بورس حافظ منافع سرمایه‌گذاران هستیم و کار کارشناسی روی این موضوع را انجام داده‌ایم و واگذاری را به این شکل کاملا درست و منطقی می‌بینیم.

این اظهار نظر جدید رحمانی در حالی منتشر شد که روز گذشته مدیرعامل شرکت مخابرات، اتاق بازرگانی را به مناظره دعوت کرد. به نظر می‌رسد که دیدگاه‌های علی رحمانی برای خاتمه دادن به حاشیه‌های مخابرات و پایان اظهارنظرهای ضد و نقیص تا زمان واگذاری باشد و باید دید در روزهای ‌آینده، مراحل واگذاری مخابرات به کجا می‌رسد؟