واگذاری شرکت‌های دولتی به سهام عدالت متوقف شد

موج - با تصویب قانون اصل ۴۴، پس از برگزاری مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در نیمه دوم سال جاری، در خصوص انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت تصمیم‌گیری می‌شود. محمدجواد شیخ، مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام عدالت، با اشاره به دولتی بودن شرکت کارگزاری سهام عدالت در بدو تاسیس اظهار داشت: بر اساس اساسنامه شرکت، مقرر شده بود تا پس از واگذاری سهام به مشمولان، افزایش سرمایه این شرکت با سلب حق تقدم صورت گیرد به طوری که این سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل شود.

به گفته وی؛ در حال حاضر غیر از سه سهم که متعلق به سازمان خصوصی سازی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی است، بقیه سهام شرکت کارگزاری سهام عدالت از سوی سازمان خصوصی سازی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار شده است.

شیخ تصریح کرد: در حال حاضر شرکت کارگزاری سهام عدالت یک شرکت کاملا خصوصی است که متعلق به ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی است.

توقف واگذاری سهام به کارگزاری سهام عدالت

شیخ به ورود سهام ۵۰ شرکت در سبد سهام شرکت کارگزاری سهام عدالت اشاره کرد و گفت: با تصویب قانون اصل ۴۴، از این پس در راستای خصوصی شدن شرکت‌های دولتی دیگر هیچ سهامی به شرکت کارگزاری سهام عدالت واگذار نمی‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبات، سهام جدید به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌شود.

مشمولان سهام عدالت

به گفته مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام عدالت؛ ۵۰ سهمی که وارد سبد شرکت کارگزاری سهام عدالت شده دارای ارزشی معادل ۲۲‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است که مربوط به ۲۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر مشمولان مراحل اول، دوم و سوم سهام عدالت است.

وی از کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بسیجیان فاقد شغل و درآمد به عنوان مشمولان مرحله اول، روستاییان و عشایر مشمولان مرحله دوم و کارکنان دولت، بازنشستگان لشکری و کشوری و نیروهای مسلح و بازنشستگان نیروهای مسلح به عنوان مشمولان مرحله سوم نام برد.

پرتفوی سهام سرمایه‌گذاری‌های استانی

وی درخصوص پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: در حال حاضر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بخشی از سهام شرکت کارگزاری سهام عدالت را دارا هستند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از سهام حاضر در پرتفوی این شرکت‌ها به سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر مانند مخابرات، نیروگاه‌ها و بخشی از بانک‌ها که به آنها واگذار می‌شود، تعلق دارد.

۶ دهک سهام عدالت

شیخ با بیان الزام دولت در واگذاری سهام عدالت به ۶دهک براساس قانون اصل ۴۴، اظهار داشت: مجموع ۶ دهک مشمولان سهام عدالت ۴۲‌میلیون نفررا شامل خواهد شد که طبیعتا اگر متناظر با هر نفر یک‌میلیون تومان را در نظر بگیریم، چیزی حدود ۴۲‌هزار ‌میلیاردتومان سهام باید واگذار کنیم.

وی افزود: در واقع در سبد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی ۱۹‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر دولتی و ۲۲‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان هم سهام شرکت کارگزاری سهام عدالت قرار می‌گیرد.

انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت

مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام عدالت گفت: بر این اساس در برخورد با شرکت کارگزاری سهام عدالت، این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند که باید تصمیم بگیرند که آیا فعالیت این شرکت ادامه پیدا کند یا پرتفوی این شرکت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل شود.

وی ادامه داد: در این راستا باید ابتدا مجمع عادی شرکت کارگزاری سهام عدالت برگزار و سود توزیع شود، ضمن اینکه مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و تعاونی برای تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سهامی عام نیز باید تشکیل شود.

عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

وی اظهار داشت: سال گذشته از سوی شرکت کارگزاری سهام عدالت، ۴۰‌میلیارد تومان به مجموع ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی به تناسب مشمولان آنها وجوه پرداخت شد.

وی ادامه داد: بنابراین بخشی از عملکرد این شرکت کارگزاری مربوط به وجوهی است که از شرکت کارگزاری سهام عدالت دریافت کرده‌اند.

شیخ تصریح کرد: در واقع می‌توانیم سودآوری شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در قبال وجوهی که از شرکت کارگزاری سهام عدالت دریافت داشته‌اند، بررسی کنیم.