شوک زودگذر اوباما به بورس تهران

گروه بورس-مهتاب رحمتعلی: پیروزی «باراک اوباما» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نه تنها پس از سه هفته به رشد بورس‌های جهانی انجامید که بورس تهران را نیز تا حدود زیادی تحت تاثیر خود قرار دارد. انتخاب اولین رییس‌جمهوری سیاه پوست آمریکا همچنین شاخص سهام «داوجونز» و «نزدک» را به ترتیب با افزایش ۳۰۶ و ۵۴ واحدی مواجه ساخت. این همزمان بود با رشد ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان.

پیروزی «اوباما» از حزب دموکرات به عنوان چهل و چهارمین رییس‌جمهوری آمریکا نمودار امید را برای تغییر شرایط بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا صعودی کرده و به بهبود شاخص‌ها در بازارهای آسیایی انجامیده است.

به طوری که در بورس ژاپن نیز سهام «نیکی» با ۳درصد افزایش به ۹۳۸۸ واحد رسید. همچنین در هنگ کنگ نیز سهام «پی.‌سی.سی.‌دابلیو» با ۲۹درصد رشد بیشترین رشد شاخص سهام را از سال ۱۹۹۹ تا کنون تجربه کرد.

یک واکنش عجولانه!

تحت تاثیر قرار گرفتن بورس‌های آمریکایی و آسیایی از انتخاب «اوباما» دلیل مناسبی برای حرکات شتاب زده بورس تهران نیست.

بورس تهران در آخرین روز معاملاتی این هفته که همزمان با پیروزی رییس‌جمهوری آمریکا بود آن قدر دگرگون شد که برخی صف‌های فروش که به گره معاملاتی رسیده بود، برای لحظاتی هر چند کوتاه به صف خرید تبدیل شد.

اگرچه نمی‌توان از به کف رسیدن قیمت سهام شرکت‌هایی که در گره معاملاتی افتاده بودند چشم‌پوشی کرد، اما نمی‌توان از واکنش عجولانه بازار و حرکات احساسی سهامداران نیز به آسانی گذر کرد.از اولین ساعاتی که احتمال روی کار آمدن اوباما قوت گرفت، وضعیت بازار تهران در برخی نمادها بهبود یافت. فولاد خوزستان که پس از چندین روز پیاپی شاهد صف فروش بود و در گره معاملاتی دست و پا می‌زد و با صف خریدی حدود ۵/۱میلیون سهم روبه‌رو شد اما در ده دقیقه پایانی معاملات عرضه آن صورت گرفت. در همین حال سرمایه‌گذاری غدیر و سیمان فارس خوزستان نیزبرای دقایقی صف خرید را تجربه کردند.

از سویی «شفن» و «شپنا» که در ساعاتی با رشد قیمت مواجه بودند در ساعات پایانی با صف فروش مواجه شدند، به طوری که «شفن» ۵۰هزار صف فروش و «شپنا» ۵/۳میلیون صف فروش را شاهد بودند.

بازگشت از اشتباه

به‌رغم اینکه اکثر فعالان سیاسی و اقتصادی دنیا و ایران انتظار دارند تفکرات سیاسی و اقتصادی اوباما، کاهش تنش‌های سیاسی و بهبود نسبی جریان اقتصادی را به دنبال داشته باشد، اما نباید فراموش کرد که قیمت سهام اکثر شرکت‌ها در بورس تهران وابسته به قیمت جهانی کالاهایی است که هنوز هم تغییری در آنها صورت نگرفته است.

انتخاب اوباما نه تنها افزایش قیمت نفت، مس، روی، آلومینیوم و سرب را به همراه نداشته که بتواند قیمت سهام شرکت‌های وابسته به این مواد اولیه را تغییر دهد بلکه روز گذشته قیمت این کالاها روند نزولی نیز داشته‌اند.

بنابراین به نظر می‌رسد در صورتی که بورس ایران روند عجولانه و احساسی خود را ادامه دهد، در روزهای آینده شاهد بازگشت قیمت سهام خواهیم بود. همچنین روز گذشته از ۵/۲۴میلیارد تومان معامله بورس تهران، ۵/۳میلیارد تومان به معامله عمده سهام توس‌گستر اختصاص داشت.

از ۲۱میلیارد تومان مابقی ارزش معاملات نیز ۱۲میلیارد تومان به معامله سهام چهار شرکت پالایشگاه اصفهان، فولاد خوزستان، پتروشیمی فن‌آوران و سرمایه‌گذاری غدیر تعلق داشته است.

و در نهایت نباید از نظر دور داشت که دیروز حتی در شرایط مزبور نیز همچنان با روزهای رونق بورس فاصله زیادی داشتیم. در همین حال برخی کارشناسان نظر متفاوتی دارند.

قیمت‌ها در کف

شهرام شهمیری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بسیاری از سهام بورس تهران به گره معاملاتی رسیده بودند، معامله این سهام و تبدیل صف‌های فروش به خرید را ناشی از رسیدن قیمت‌ها به کف دانست.

وی گفت: قیمت بسیاری از سهام آنچنان کاهش یافته بود که معامله روی آنها طبیعی‌ترین شکل رفتار بازار سرمایه بود.

به گفته وی قیمت سهام پالایشگاه نفت اصفهان که بالای ۷۰۰تومان بود روز گذشته پس از رفتن به گره معاملاتی به زیر ۵۴۸تومان رسید. همچنین قیمت فولاد مبارکه نیز آنقدر کاهش یافت که قابلیت معامله داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه قیمت‌های سهام پتروشیمی فن‌آوران، سرمایه‌گذاری غدیر و ... به کف رسیده بود، گفت: معامله این سهام در روز گذشته طبیعی بود اما این امر مصادف با نتایج انتخابات آمریکا شد. وی در ادامه در حالی که به تاثیرات روانی انتخابات آمریکا بر بورس تهران همانند سایر بورس‌های آسیایی نیز تاکید کرد و گفت: این اثرات کوتاه مدت است و باید دید آینده به چه سمتی می‌رود.

بازار در انتظار آینده

جواد عباسی، یک کارشناس بازار در گفت‌و‌گو با فارس گفت: بهبود معاملات بورس در نتیجه پیروزی اوباما اثری غیرمستقیم بر بورس داشته که اثرات مستقیم آن در آینده مشخص و مشهود خواهد بود، چرا که فعلا شرایط دیروز ایران با امروز فرقی نکرده و باید منتظر تصمیمات مربوط به مباحث پولی و سیاسی آمریکا بود.

این نقطه نظرات درحالی بیان شده که روح‌ا... صمدی یکی دیگر از کارشناسان بورس، با بررسی حاکمیت دموکرات‌ها و اوباما بر آمریکا از دو بعد بازارهای جهانی و بازار سرمایه ایران اضافه کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی دنیا بر این باور بوده و هستند که بحران مالی حاکم بر اقتصاد دنیا ناشی از سیاست‌های غلط حزب جمهوری‌خواه آمریکا و بوش رخ داده که با روی کار آمدن حزب دموکرات و اوباما انتظار بهبود شرایط و رشد اقتصاد جهانی می‌رود به‌طوری که افزایش شاخص بورس کشورهای آسیایی در چند روز گذشته نشان داده که سایه بحران مالی آرام‌آرام در حال عبور است.

وی در بررسی اثرات حضور اوباما بر بازار سرمایه ایران نیز بر این باور است: در بورس ایران دو دسته شرکت‌ها از این اتفاق متاثر خواهند شد، دسته اول شرکت‌‌هایی از صنایع فولادی، نفتی و پتروشیمی هستند که تحت تاثیر رکورد جهانی و موانع داخلی با کاهش قیمت مواجه بودند که احتمال رشد قیمت سهام این گروه در کوتاه‌مدت وجود دارد.صمدی ادامه می‌دهد: دسته دوم نمادهای مورد اقبال سرمایه‌گذاران مانند موسسات بانکی حاضر در بورس را شامل می‌شوند که با استقبال روبه‌رو خواهند شد.

با این همه صمدی تاکید می‌کند: این جریان در مجموع موقتی است و عکس‌العمل شتاب‌زده سرمایه‌گذاران بورس کشور در روزهای آینده با مشخص‌تر شدن واقعیت‌ها، رفع و از تاثیرات ناگهانی پیروزی اوباما کاسته خواهد شد.

حجم مبنا مهم‌تر از اوباما

از سویی یک کارشناس بازار سرمایه با بیان عدم تاثیر‌‌گذاری انتخابات بر بازار سرمایه ایران، گفت: وجود دامنه نوسان و حجم مبنا در بازار سرمایه منجر شده است تا به رغم فشار عرضه در برخی از سهام در بورس، قیمت‌‌‌ها تعدیل نشوند.

هادی بیدختی، مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس در گفت‌وگو با موج، با بیان اینکه با مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، ریسک تصمیم‌‌‌گیری در این کشور کاهش یافت، به مثبت شدن شاخص سهام بازارهای آسیایی در پی انتخاب رییس جمهور جدید آمریکا اشاره کرد.

وی با اشاره به تاثیر‌‌گذاری این انتخابات بر بازار سرمایه ایران، گفت: در پی جو روانی مثبت شدن بازارهای سرمایه کشورهای آسیایی، امروز شاخص بورس کشور ما نیز مثبت شد.

وی تصریح کرد: اما با توجه به وجود دامنه نوسان و حجم مبنا در بازار سرمایه ما، هنوز برخی از قیمت‌‌‌ها اصلاح نشده‌اند که احتمال عرضه در این نوع سهام از سوی سهامداران آنها وجود دارد.

بیدختی با بیان اینکه به رغم مثبت بودن امروز بازار سرمایه، هنوز اثرات واقعی بر بورس باقی مانده است، به وجود نقدینگی‌‌‌های سرگردان در کشور اشاره کرد که در صورت وجود هماهنگی بین بازدهی و ریسک، این منابع حتما وارد بازار سرمایه خواهند شد.

وی غیر واقعی بودن قیمت سهام در بازار سرمایه را ناشی ازدامنه نوسان و حجم مبنا ذکر کرد.

وی با اشاره به عدم تاثیر‌‌گذاری اثرات روانی رویدادها و بحران‌‌‌های مالی جهانی اظهار داشت: به طور مثال در سهم‌‌‌هایی مانند فولاد خوزستان که مشمول گره معاملاتی شد یا فولاد مبارکه اصفهان که پس از بسته شدن نمادش، قیمت آن تعدیل شد، قیمت سهم‌‌‌هایی مانند معادن

فلزات، چادرملو، گل گهر، مجموعه امید هنوز تعدیل نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: لذا اگر معامله‌‌‌ای در این سهم‌‌‌ها صورت گیرد به علت عدم تعدیل، احساسی است.

... و تنها «اوباما» کافی نیست!

گروه بورس - تنها یک «باراک اوباما» برای بورس تهران کافی است تا بعد از مدت‌ها، صف‌های فروش کمی جای خود را به صف‌های خرید دهد.

دیروز معامله‌گران تالار شیشه‌ای پابه‌پای آرایی که مردم آمریکا به صندوق‌ها می‌ریختند، از صف‌های فروش به سمت صف‌های خرید حرکت کردند.

نتیجه این انتخابات هم که در نهایت به نفع نامزد دموکرات‌ها تمام شد، توانست شرکت‌هایی را که ماه‌ها در صف فروش دست‌و‌پا می‌زدند، نجات دهد.

«فولاد خوزستان»، «پالایش نفت اصفهان»، «پتروشیمی فن‌آوران»، «سرمایه‌گذاری غدیر» و «سیمان فارس و خوزستان» ۵شرکتی بودند که بعد از ماه‌ها مورد اقبال بازار قرار گرفتند.

اما این طرف ماجرا گویا قهر بازار با معدنی‌ها و هلدینگ‌هایشان آن قدرها جدی است که حتی خبر دیروز نتوانست کوچک‌ترین تغییری در صف‌های سنگین فروش این شرکت‌ها ایجاد کند.فعلا باید بورس تهران دنبال شوک‌های جدی‌تر باشد تا سهامداران مجاب شوند دست از سر سهامی چون «گل‌گهر»، «چادرملو» «سرمایه‌گذاری امید» و «معادن و فلزات» بردارند.به هر حال بورسی که متوسط بازدهی آن کمتر از ۵/۱۳درصد است و در یک هفته با سقوط‌های سه رقمی، ۵میلیارد دلار از ارزش روز خود را از دست می‌دهد، نیاز به مدیریت اساسی دارد. حال هرچه قدر هم اتفاقات گذرایی چون انتخابات آمریکا وزنه باشند، قطعا نمی‌توانند با گذرا بودن خود اثری روی این بورس کم‌عمق بگذارند. امروز «اوباما» بورس تهران را نجات می‌دهد ولی فردا قرار است چه کسی به داد این بازار برسد؟