فارس - معاون سازمان بورس واوراق بهادار گفت‌: نتیجه تطبیق ۳۴۶ شرکت بازار اول و دوم و بررسی ویژه ۲۴ شرکت مشروط تا پایان اردیبهشت ماه نهایی و اعلام می‌‌‌شود. سید علی حسینی در این باره اظهار داشت: براساس دستور‌العمل پذیرش اوراق بهادار در بورس (مصوب اول دی۸۶)، حضور شرکت‌‌ها در بازارها و تابلو‌‌های معاملاتی بورس باید همه ساله تا پایان اردیبهشت ماه بررسی و در صورت لزوم تغییر و تحولاتی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه همه شرکت‌‌های بورسی باید براساس اطلاعات سال گذشته برای تداوم حضور شرایط مد نظر بورس را رعایت کنند ادامه داد: براین اساس، شرکت بورس به عنوان عهده‌‌دار حوزه عملیات بازار سرمایه بررسی‌‌هایی را دراین رابطه انجام داده که در جلسه هیات‌‌مدیره این شرکت نهایی خواهد شد و سپس به هیات پذیرش اوراق بهادار ارسال می‌‌‌شود تا تصمیم نهایی گرفته شود.

معاون نظارت بر بورس‌‌ها و ناشران اوراق بهادار گفت‌: با این اوصاف و براساس مفاد آیین نامه مربوطه‌‌، نتیجه تطبیق ۳۴۶ شرکت بازار اول و دوم و بررسی ویژه ۲۴ شرکت مشروط تا پایان اردیبهشت ماه نهایی و اعلام می‌‌‌شود.

تاثیر۴ ریسک در طبقه بندی شرکت‌‌ها

سازمان بورس واوراق بهادار هفته گذشته وضعیت اطلاع‌‌رسانی و شفاف‌‌سازی شرکت‌‌های بورسی را اعلام کرد. این موضوع در طبقه بندی شرکت‌‌های بورسی نیز مدنظر قرارگرفته تا شرکت‌ها در دو بازار اول شامل تابلوهای اصلی و فرعی و بازار دوم بر اساس ریسک‌های ۴ گانه مختلف دسته‌بندی شوند.

به گفته قاسمی، ‌‌‌مدیر امور ناشران شرکت بورس، این ۴ ریسک شامل ریسک اندازه شرکت با معیار سرمایه‌‌، ریسک نقدشوندگی با توجه به درصد سهام شناور آزاد، تعداد سهام، روزهای معاملاتی و درصد معاملات نسبت به سرمایه شرکت، ریسک ورشکستگی بر اساس آخرین سود و زیان و سود و زیان انباشته و مجموع جریان وجه‌‌، درصد حقوق صاحبان سهام به جمع دارایی‌ها و همچنین ریسک گزارشگری و وضعیت اطلاع‌‌رسانی شرکت‌‌ها است تا صعود و نزول شرکت‌ها در بازارها و تابلوها مشخص شود.

وضعیت حساس ۲۴ شرکت مشروط بورس

سال گذشته ۷۲ شرکت از فهرست شرکت‌‌های بورسی اخراج شدند و هیات پذیرش اوراق بهاداردر ۲۹ شهریور به ۲۴ شرکت دیگر به طور مشروط اجازه داد تا پایان سال ۸۷ نسبت به احزار شرایط و تطبیق با آیین نامه پذیرش اقدام کنند. حال این ۲۴شرکت روزهای حساسی را سپری می‌‌‌کنند تا ظرف روزهای آینده تکلیف ادامه حضور یا حذف از بورس را به نظاره بنشینند. این در حالی است که بررسی ویژه این تعداد شرکت نیز نهایی شده، اما به توجه وضعیت نامطلوب سود آوری سال گذشته شرکت‌‌های بورسی و عدم توان برخی از این شرکت‌‌ها در اصلاح ساختارمالی و نیروی انسانی‌‌، شرکت بورس و هیات پذیرش اوراق بهادار به منظور ارفاق‌‌، چندان سخت گیری نخواهند کرد .بنابراین انتظار می‌‌‌رود غالب این ۲۴ شرکت در سال ۸۸ نیز در فهرست شرکت‌‌های بورسی لحاظ شوند.

فهرست ۲۴ شرکت منتقل شده به بازار دوم

به گزارش فارس‌‌، این ۲۴ شرکت شامل شرکت‌‌های آزمایش‌‌، جام جهان نما‌‌، پیام، لاستیک البرز (کیان تایر)، چین چین‌‌، تولیدی بهمن‌‌، بسته‌بندی مشهد‌‌، پارس متال‌‌، ایران پویا،‌ کاشی تکسرام‌‌، پارس الکتریک‌‌، ساسان‌‌، کاشی سعدی‌‌، آبگینه‌‌، تهران شیمی‌‌‌، کیوان‌‌، ایرانیت،‌ پاک وش‌‌، مهرام‌‌، سالمین‌‌، لوازم خانگی پارس‌‌، صنایع شیمیایی رنگین‌‌،‌ سپنتا و فرآورده‌های نسوز ایران هستند.