سنا - نشست مشترک تعدادی از موسسات حسابرسی و کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار در این سازمان برگزار شد. در این نشست که با هدف اطلاع‌رسانی در خصوص عملکرد گذشته، دستاوردها و برنامه‌های آتی سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد و تعامل بیشتر با این موسسات برگزار شده بود، ابتدا دکتر حسینی، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به نقش و اهمیت حسابرسی در بازار سرمایه پرداخت و انتظارات سازمان بورس از موسسات حسابرسی معتمد را بیان کرد. سپس پورمعمار، رییس کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد در ارتباط با نقش، نحوه انجام وظایف، عملکرد و برنامه‌های آتی کمیته توضیحاتی را ارائه کرد.

در ادامه نیز دکتر بولو، رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی و دبیر کمیته در ارتباط با وظایف ساختار، نقش و عملکرد اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی به سخنرانی پرداخت. همچنین صالح و مقبلی به عنوان اعضای دیگر کمیته به ترتیب درباره پذیرش موسسات حسابرسی جدید و اقدامات انجام شده در خصوص تدوین آیین‌نامه انضباطی موسسات حسابرسی معتمد و ایرادهای عمده مشاهده شده در گزارش‌های حسابرسی رسیدگی شده توسط کمیته شامل ایرادهای مربوط به صورت‌‌های مالی تلفیقی، سرمایه‌گذاری‌ها، شناخت درآمد و تهیه و تنظیم صورت‌‌های مالی مطالبی را مطرح کردند.

جای خالی صورت‌‌های مالی تلفیقی

مقبلی تاکید کرد: مشاهده می‌‌‌‌شود که بسیاری از شرکت‌ها مشمول تلفیق هستند اما تلفیق صورت نگرفته است. وی افزود: استاندارد حسابداری شماره ۱۸ که در خصوص صورت‌‌های مالی تلفیقی بحث کرده است، همچنان نیازمند آموزش و یادگیری است. زیرا ضعف عمده شرکت‌ها عدم توانایی در تهیه و ارائه صورت‌‌های مالی تلفیقی است.

مقبلی ادامه داد: عدم تلفیق صورت‌‌های مالی برخی از شرکت‌های فرعی یا عدم تهیه صورت‌‌های مالی تلفیقی، عدم حذف آثار مالی ناشی از معاملات درون گروهی، محاسبه و شناسایی نادرست سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های وابسته، عدم به کارگیری روش ارزش ویژه در خصوص سرمایه‌گذاری در شرکت‌های وابسته و عدم محاسبه نادرست سرقفلی و عدم احتساب صحیح استهلاک ذیربط از دیگر ایرادهای عمده مشاهده شده در گزارش‌های حسابرسی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به شمار می‌‌‌‌رود.

وی راه حل این مشکل را ایجاد بسترهای مناسب دانست و گفت: دلیل این امر نداشتن رویه یکسان شرکت‌ها، نداشتن تخصص کافی در برخی موارد و مکانیزه نبودن سیستم‌‌‌‌های حسابداری است.

عضو کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی با اشاره به مباحث مطرح در استانداردهای حسابداری در خصوص سرمایه‌گذاری‌‌‌‌ها تصریح کرد: عدم احتساب ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌‌‌‌های کوتاه‌مدت، عدم احتساب ذخیره کاهش ارزش دائمی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و عدم شناسایی زیان ناشی از کاهش ارزش سرمایه‌‌‌‌گذاری‌ها در هنگام طبقه‌بندی آن‌ها از کوتاه مدت به بلندمدت از مواردی هستند که در صورت‌‌های مالی شرکت‌ها با مشکل مواجه است.

مقبلی با بیان اینکه شرکت‌ها نباید سود تحقق نیافته واگذاری دارایی‌‌‌‌های ثابت خود را شناسایی کنند، گفت: شناسایی نادرست سود حاصل از واگذاری دارایی‌های ثابت مشهود و شناسایی سود حاصل از معاملات چرخشی سهام، با وجود تحقق آن مشکلات زیادی را در صورت‌‌‌‌های مالی شرکت‌ها پدید آورده است. به طوری که در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود شرکت یک واحد تولیدی بزرگ خود را فروخته و سود شناسایی می‌‌‌‌کند، اما پس از برگزاری مجمع معامله فسخ شده و واحد تولیدی به شرکت بازگشت داده می‌شود. بنابراین شاهد عدم تحقق سود در معاملات چرخشی هستیم.

مقبلی تاکید کرد که حسابداران باید در تهیه و تنظیم صورت‌‌‌‌های مالی و افشا و طبقه‌بندی اطلاعات دقت کافی را داشته باشند و ادامه داد: متاسفانه ‌در بسیاری از موارد شاهد تهیه و تنظیم نادرست صورت جریان وجوه نقد، عدم افشای مناسب رویه‌‌‌‌های حسابداری،‌ عدم افشای اطلاعات کافی و مناسب در صورت‌‌های مالی از جمله اطلاعات مربوط به سرمایه‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌ها، عدم افشای مناسب اطلاعات مربوط به معاملات با اشخاص وابسته هستیم. به علاوه مشاهده شده که برخی از شرکت‌ها تخصیص سود سهام را تحت سرفصل تعدیلات سنواتی انعکاس داده‌‌‌‌اند در حالی که تقسیم سود به معنای تعدیلات سنواتی نیست. در بخش دوم این نشست نیز شرکت‌کنندگان در ارتباط با اهمیت گزارش‌‌‌های حسابرسان در مورد بودجه شرکت‌های بورسی، سیستم کنترل‌های داخلی مورد انتظار در شرکت‌های پذیرفته شده، دشواری‌های اجرایی استانداردهای حسابداری و حسابرسی در شرایط کشور، جهت‌گیری مطالب آموزشی ویژه شرکاء و مدیران موسسات حسابرسی، گروه‌بندی موسسات حسابرسی و انتظارات حرفه از بورس به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.