مهر- مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه با تشریح شرایط و نحوه تشکیل شرکت‌های تعاونی سهامی عام، گفت: تاکنون ۲۵ موافقتنامه برای ایجاد این نوع از شرکت‌ها صادر شد. علی حسین‌شهریور با اشاره به شرکت‌های تعاونی متعارف که طبق قانون تعاون در سال ۱۳۵۰، قانون تعاون در سال ۷۰ و اصلاحیه قانون بخش تعاون در سال ۷۷ تشکیل شده است، اظهار کرد: قوانین در این تعاونی‌ها به نحوی است که در آن هر شخص فقط یک حق رای دارد.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در شرکت‌های تعاونی سهامی عام یا شرکت‌های تعاونی نسل جدید کشور، هر شخص به میزان سهم خود حق رای دارد، ادامه داد: این مساله‌ باعث می شود، سرمایه‌های مردمی به سمت بخش تعاون سرازیر شود.

وی با اشاره به تعاونی‌های فراگیر ملی، گفت: این تعاونی‌ها در دو قالب تعاونی متعارف و تعاونی سهامی عام، به منظور فقرزدایی تشکیل شده است. شهریور با تشریح فرآیند تشکیل تعاونی‌های سهامی عام در کشور، تصریح کرد: اولین قدم برای تشکیل تعاونی سهامی عام این است که موسسین با دریافت دستورالعمل تشکیل و نمونه اساسنامه تعاونی سهامی عام ثبت‌‌نام نمایند تا مراحل بعدی اجازه تشکیل این تعاونی‌ها صادر شود. وی افزود: سقف تملک در شرکت‌های تعاونی سهامی عام برای اشخاص حقیقی ۵ درصد، برای اشخاص حقوقی ۵ درصد و برای تعاونی‌های فراگیر ملی و شرکت‌های تعاونی سهامی عام ۱۰ درصد است.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: در شرکت‌های سهامی عام موسسین باید ۳۵ درصد از میزان سهامی که تعهد کرده‌اند را پرداخت و گواهی آن را ارائه دهند و سپس مجوز لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار و مجوز اعلامیه پذیره‌نویسی را از اداره ثبت شرکت‌ها دریافت کنند.

این مقام مسوول‌ در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: چنانچه سرمایه شرکت‌های تعاونی سهامی عام کمتر از ۱۰ میلیارد ریال باشد از ثبت نزد سازمان بورس اوراق بهادار معاف هستند. شهریور گفت:‌ هم‌اکنون ۲۵ موافقتنامه برای تشکیل تعاونی سهامی عام صادر شده که ۷ تعاونی با ایجاد ۳ هزار فرصت شغلی و سرمایه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ثبت رسیده است. وی در پایان گفت: تاکنون برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت که قبلا دارای ماهیت حقوقی شرکت سهامی خاص بودند به شرکت تعاونی سهامی عام تبدیل شده‌اند.