24 هزار میلیارد تومان سود پیش‌‌روی سهامداران

گروه بورس- پس از ابقای حسن قالیباف‌اصل در سمت مدیرعاملی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، اولین نشست خبری وی روز گذشته در طبقه سوم تالار شیشه‌ای برگزار شد تا به این واسطه او ضمن تشریح عملکرد خود در نیمه نخست سال جاری به برنامه‌های پیش‌روی نهاد اجرایی بازار سرمایه بپردازد. در این نشست؛ امکان‌سنجی معاملات سلف در بورس، برگزاری میزهای صنعت، برگزاری دوره‌های آموزشی در بورس، به کارگیری نرم‌افزارهای مکانیزه نظارتی، تلاش برای انتخاب نماد مناسب برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و توسعه بازار ابزار بدهی از جمله برنامه‌های جدید بورس تهران عنوان شد.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی سودآوری صنایع بورسی حاضر در بازار نسبت به ابتدای سال جاری، آخرین پیش‌‌بینی سود شرکت‌های بورسی را با ۱۵ درصد رشد نسبت به سال قبل ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد.

وی همچنین ارزش کل معاملات بورس را در نیمه نخست امسال ۹ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که از این میزان ۱۸۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد معاملات از طریق معاملات برخط (آنلاین) انجام شده است.

کارنامه بازدهی بورس چگونه است؟

قالیباف‌اصل بازدهی بورس تهران را از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ درصد اعلام کرد و در اشاره به ارزش دلاری بازار سهام، بر اثرگذاری مثبت رشد نرخ ارز بر صنایع بورسی تاکید کرد.

وی با اشاره به دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شرکت‌ها یادآور شد: تاکنون ارزش دلاری بازار با تقسیم ارزش ریالی در نرخ هزار تومان حاصل می‌شد.

از این رو، برای اعلام ارزش دلاری بازار سرمایه اولا باید اثرات افزایش نرخ دلار در گزارش‌های مالی شرکت‌های بورسی محاسبه و اعلام شود.

وی در عین حال ادامه داد: بازارهای ارز و طلا بازارهای موازی بورس تهران نیستند که سرمایه‌گذاران به صورت بلندمدت بتوانند در این بازارها وارد شوند و اساسا سرمایه‌گذاری در این بازارها به صورت سفته‌بازی و کوتاه‌مدت صورت می‌گیرد، به طوری که پس از اشباع این بازارها سرمایه‌ها مجددا به بورس بازمی‌گردد.

قالیباف از بورس تهران به عنوان بازاری رو به رشد نام برد که با توجه به تنوع صنایع و شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران به راحتی منابع مالی خود را می‌توانند در سبدی از سهام مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: در پایان سال مقامات پولی کشور نرخی را اعلام می‌کنند که می‌تواند به عنوان مبنا برای محاسبه ارزش دلاری بورس تهران قرار گیرد.وی به بازنگری دستورالعمل رفع‌گره معاملاتی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و در مورد عدم ورود برخی از نمادها به گره معاملاتی گفت: کیفیت، پایداری سهم و تاثیر رویداد خبری خاص از جمله مسائلی است که منجر می‌شود تا شرکتی مشمول گره معاملاتی شود یا خیر. در این میان شرکتی که تنها ۲ درصد سهام شناور آزاد داشته باشد، شرایط سخت‌تری برای آن در نظر گرفته می‌شود.

نگاهی گذرا به برنامه عرضه‌ها

مدیرعامل شرکت بورس ضمن اشاره به ورود دو شرکت پالایش نفت بندرعباس و بیمه ملت در بورس گفت: شرکت سیمان آبیک نیز در بورس پذیرش شده است. وی اضافه کرد: شرکت خوارزمی از بازار فرابورس به بورس راه یافته است و تا هفته آینده به طور کامل به بورس منتقل می‌شود.

وی در مورد شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس نیز عنوان کرد: پس از ارائه گزارش حسابرسی ۳ ماهه و ثبت افزایش سرمایه شرکت نزد سازمان بورس، اگر اقدامات لازم برای عرضه تا سوم آبان‌ماه امسال انجام نشود از هیات پذیرش درخواست می‌شود تا پذیرش آن برای درج در بورس تمدید شود.

این مقام مسوول در بورس اوراق بهادار تهران یادآور شد: در این مدت ۲۰ شرکت نیز شرایط پذیرش در بورس را از دست دادند و به فرابورس منتقل شدند.

وی در مورد هفت هدف کلان‌ ترسیم شده برای بورس تهران به ارتقای سطح بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی، به کارگیری مقررات و رویه‌های موثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران در کنار تعمیق و گسترش بازار و تسهیل در دسترسی به آن با بهره‌گیری از فرآیندهای به روز توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سهامداری رعایت اصول پاسخگویی و شفافیت در بازار و توسعه مستمر دارایی فیزیکی و سرمایه‌‌های انسانی اشاره کرد که در سرلوحه تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های شرکت بورس قرار دارد.

وی از خلق ارزش برای ذی‌نفعان به عنوان یکی از وظایف مدیریت این شرکت در کنار فعالیت‌هایی نام برد که در بعد ملی انجام می‌شود تا برای سرمایه‌گذاران سود مناسبی حاصل شود.

ناشران را شناسایی می‌کنیم

این مقام مسوول در مورد شناسایی ناشران برای ورود به بورس به انجام جلسات متعدد با شرکت‌های بزرگ اشاره کرد که در پی این مذاکرات، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی آمادگی خود را برای ورود شرکت‌های زیرمجموعه‌اش به بورس تهران اعلام کرده است.

قالیباف همچنین در اشاره به افزایش تعداد اوراق مشارکت مورد معامله در بورس گفت: برای توسعه بازار باید اوراق مشارکتی را معرفی کنیم که ضمن تفاوت انواع سنتی، آن دارای ویژگی‌های جدید باشد که در این میان ورود اوراق مشارکت با آپشن‌های جدید موجب رونق و توسعه بازار سرمایه می‌شود.

وی با اشاره به پذیرش دو اوراق مشارکت در بورس تهران از ابتدای امسال یادآور شد: معاملات ثانویه اوراق مشارکت شهرداری شیراز در این شرکت انجام می‌شود، اما پذیره‌نویسی و معاملات ثانویه اوراق مشارکت سایپای کاشان از طریق بورس تهران انجام شد. وی که از حضور شرکت‌ها در بورس به عنوان یک سرقفلی نام می‌برد، ابراز کرد: در این زمینه با تعدادی از بانک‌ها مذاکراتی در زمینه ارائه تسهیلات به ناشران صورت گرفته است.

این مقام مسوول در بورس اوراق بهادار تهران همچنین به برگزاری دو میز صنعت سیمان و خودرو در نیمه نخست امسال اشاره کرد که نتایج این نشست‌ها به سازمان بورس منعکس شده است تا راهکارهای لازم برای رفع مشکلات صنایع بورسی اتخاذ شود.

قالیباف استقرار فیزیکی شرکت بورس اوراق بهادار تهران را یکی از برنامه‌های شرکت بورس عنوان کرد که با توجه به این مساله ۸۰ درصد گودبرداری انجام و مدیر طرح انتخاب شده است که در حال حاضر انتخاب پیمانکار طرح باقی مانده است.

اوضاع بورس چگونه است؟

حسن قالیباف‌اصل با بیان این مطلب که پیش‌بینی سود بورس اوراق بهادار تهران (سهامی عام) تا پایان سال جاری محقق می‌شود، افزود: شرکت‌ها اطلاعات مثبت و منفی دارند و براساس دستورالعمل افشای اطلاعات و آیین نامه انضباطی ناشران پذیرفته شده بورس و فرابورسی، نمی‌توانند اطلاعات خودشان را پنهان کنند.

هنگامی که مصوبه‌ای قطعی شد خبر را اعلام و صورت‌های مالی خود را براساس آن منتشر می‌کنند و سازمان به عنوان نهاد ناظر و شرکت بورس اطلاعات شرکت‌ها را دنبال کرده و نظارت دارند.

وی در مورد پذیرش سهام شرکت بورس در بورس تهران اظهار کرد: این منوط به نظر سازمان است و فعلا در بازار پایه فرابورس پذیرفته شده و باید مدتی معامله شود تا کشف قیمتی صورت گیرد. همچنین ساختار سهامداری شرکت بورس تهران با سایر شرکت‌های سهامی عام در بورس متفاوت است. زیرا ساختار سهامداری ما به سه دسته شرکت‌های کارگزاری، سرمایه‌گذاری‌های نهادی و سهامداران حقیقی و سایر اعضا تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: این سهامداران براساس قانون نمی‌توانند بین یکدیگر سهام خرید و فروش کنند ولی هر گروه بین خودشان می‌توانند سهام جابه‌جا نمایند. با توجه به این محدودیت‌ها برای کشف قیمت، ما بحث درخواست پذیرش سهام شرکت را در بورس دنبال خواهیم کرد.

مدیرعامل بورس تهران به مرکز مالی اشاره کرد و گفت: اگر به مرکز مالی به عنوان یک شرکت ۲۰ میلیون تومانی نگاه کنیم آن شرکت هنوز وجود دارد. این شرکت در حد اسم است و برنامه و سرمایه‌ای ندارد، ما در فکر هستیم تا برنامه‌ریزی برای آن داشته باشیم و در حوزه‌ای مانند پردازش اطلاعات آن را فعال کنیم تا بتواند به عنوان یک بازو در کنار شرکت بورس به درآمد‌ها و ماموریت‌هایی که شرکت بورس در بازار سرمایه دارد کمک نماید. مدیرعامل بورس تهران اظهار کرد: تا پایان سال به پیش‌بینی سود خواهیم رسید و ابتدا اطلاعات را به سازمان ارسال خواهیم کرد و از طریق سازمان اعلام می‌شود.