گروه بورس- محبوبه مغانی: در معاملات روز گذشته فرابورس 83 میلیون و 376 هزار و 621 سهم مورد معامله قرار گرفت تا بر این اساس در پایان چهارمین روز کاری هفته، ارزش معاملات آن از رقم 286 میلیارد و 127 میلیون ریالی برخوردار شود.
در این میان پس از توجه فعالان بازار سرمایه به نماد معاملاتی حق‌تقدم بانک حکمت ایرانیان، نماد ذوب‌آهن به‌رغم توقفی که در معامله بلوکی ۵۳ درصدی آن پیش آمده بود دیروز صبح همچنان در صدر توجه فرابورسی‌ها بود.

اما پس از انتشار مصوبه هیات وزیران مبنی بر واگذاری سهام این شرکت به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، به یکباره سهام این شرکت با عرضه‌های سنگین مواجه شد تا در نهایت این نماد را در پایان معاملات با نوسان منفی مواجه سازد.
از سوی دیگر افزایش نرخ اخیر ۱۶/۵ درصدی زغال‌سنگ سبب شده تا نماد شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود هم در فرابورس مورد توجه قرار گیرد. اگرچه پس از اعلام این افزایش نرخ در بازار شایعه شد که این شرکت فرابورسی در بودجه سال مالی ۹۱ خود، قیمت زغال‌سنگ را با افزایش ۲۰ درصدی محاسبه کرده است که این امر سهم را منفی کرد، اما پس از شفاف‌سازی شرکت مبنی بر انعقاد قرارداد طرح احداث کارخانه زغال‌شویی، سهم آن دوباره مثبت شد. هرچند این شرکت دیروز در اطلاعیه‌ای دیگر بر عدم تعدیل مثبت خود تاکید کرد که البته این امر تاثیری بر کاهش تقاضای خرید سهم در بازار نداشت.
در این روز، نماد «شتران» نیز به عنوان دومین شرکت پالایشگاهی در فرابورس یکه‌تازی می‌کند، همچنان بدون عرضه باقی ماند.
کویرتایر هم که از ابتدای هفته همچنان از تقاضای خرید برخوردار است، نماد آن در پایان بازار با تقاضای خرید بیش از ۳ میلیون سهمی متوقف شد.
این گزارش می‌افزاید: روز گذشته بازار فرابورس در بیشتر نمادها معاملات پرحجمی را شاهد بود که موجب افزایش در ارزش معاملات در مقایسه با روز دوشنبه شد.
افزون بر این، قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل توجهی نداشت و در مرز ۵۹ هزار تومان مبادله شد.در بازار ابزارهای نوین مالی نیز معاملات نمادهای مختلف در جریان بود.
چهار نماد در فرابورس متوقف شد
همچنین در این روز نماد معاملاتی بانک دی، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان، اوراق مشارکت توسعه ساختمان و سرمایه‌گذاری خوارزمی متوقف شد.
بنابر این گزارش، نماد معاملاتی بانک دی جهت برگزاری جلسه هیات مدیره به منظور افزایش سرمایه، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و نماد معاملاتی اوراق مشارکت توسعه ساختمان به منظور پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه متوقف شد.اما نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز برای انتقال از بازار اول فرابورس به بورس در پایان معاملات فردا متوقف می‌شود.