گروه بورس- اعظم شریفی: رکوردشکنی‌های بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به ۵ دی‌ماه از ۲۲ درصد فراتر رفت.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی بازدهی بورس طی یک هفته منتهی به ۵ دی‌ماه معادل ۴/۶ درصد بود که سرمایه‌گذاران ۳۶ صندوق سرمایه‌گذاری موفق شدند بازدهی بالاتر از بازار داشته باشند. بر این اساس طی دوره مورد گزارش صندوق بانک توسعه تعاون با بازدهی ۲/۲۲ درصدی جایگاه نخست را کسب کرد. این در حالی است که صندوق بانک توسعه تعاون در ماه اخیر ۵/۳۱ درصد و در سه ماهه ۸/۳۲ درصد بازدهی کسب کرد و بازدهی این هفته تاثیری قابل توجه در رشد بازدهی صندوق داشته است. همچنین صندوق رفاه دیگر صندوقی بود که با کسب بازدهی ۵/۲۰ درصدی رکوردشکن ظاهر شد. از سوی دیگر صندوق‌های تدبیرگران فردا، بورسیران و صنعت و معدن به ترتیب با بازدهی ۳/۱۸، ۱۷ و ۸/۱۶ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در همین حال، صندوق‌های توسعه صادرات، فارابی، کارگزاری بانک صادرات، مشترک آرمان و عقیق دیگر صندوق‌هایی بودند که طی هفته منتهی به ۵ دی‌ماه بازدهی بالای ۱۰ درصد را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند.

با این وجود در کنار بازدهی فوق‌العاده که ۳۶ صندوق را بالاتر از شاخص قرار داد، در هفته منتهی به ۵ دی‌ماه صندوق‌های آتیه ملت، یکم ایرانی و توسعه فردا با بازدهی کمتر از یک درصد، صندوق پاسارگاد با بازدهی صفر و بازدهی صندوق‌های تدبیرگر سرمایه و امید سهم نیز منفی بود.

این در حالی است که بازدهی منفی ۸/۸ درصدی امیدسهم در هفته منتهی به ۵ دی‌ماه به دلیل بازگشایی نماد صدرا در بازار پایه فرابورس رقم خورده است.

اما براساس عملکرد یک ماهه و سه ماه اخیر به ترتیب ۳۷ و ۲۶ صندوق سرمایه‌گذاری همچنان در مقایسه با روند شاخص بورس عملکرد بهتری داشتند. طی یک ماهه اخیر ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی بالای ۳۰ درصد داشتند و صندوق آرمان با بازدهی ۳/۳۹ درصد، تدبیرگران فردا با ۶/۳۶ درصد بازدهی و بورسیران با کسب بازدهی ۸/۳۴ درصدی رتبه‌های اول تا سوم را داشتند. در حالی که بازدهی یک ماهه اخیر شاخص ۵/۱۹ درصد بود ۲۶ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی بالاتر از ۲۰ درصد برای سرمایه‌گذاران خود به همراه آوردند.

از سوی دیگر در دوره سه ماهه اخیر نیز صندوق‌های بورسیران، فارابی و عقیق به ترتیب با کسب بازدهی ۵۷، ۸/۵۴ و ۷/۵۳ درصدی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند، اما همچنان بازدهی متوسط صندوق‌ها طی دوره سه ماهه

۲۰ درصد بود و از بازدهی ۸/۳۲ درصدی شاخص طی دوره سه ماهه عقب مانده است.