ایسنا- در حال حاضر ۲مورد پرونده مربوط به استفاده از اطلاعات نهانی برای انجام معاملات مطرح است که در حال بررسی و مستند‌سازی بوده تا بتوان این موارد را در دادگاه مطرح کرد. ایوب باقرتبار، سرپرست نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق‌بهادار، در مورد تخلفات کارگزاران گفت: در حال حاضر تخلفات کارگزاران در مورد عدم رعایت قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت‌های شرکت‌های کارگزاری و عدم استقرار و کنترل سیستم مناسب برای انجام معامله صحیح بوده و پرونده‌هایی در این مورد در حال بررسی است. وی افزود: کارگزارانی که قوانین و مقررات را برای خرید و احراز هویت مشتری به درستی انجام نداده باشند منجر به تنبیهات انضباطی شده و کارگزارانی که علاوه بر تخلف عنوان مجرمانه نیز دارند، پرونده آنها به دادگاه ارجاع می‌شود.

وی به سایر موارد تخلف اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه فروش، مواردی وجود دارد که کارگزاران اقدام به فروش سهام کرده و بدون دریافت دستور کتبی وجوه حاصل از فروش سهم را به افرادی غیر از وکیل قانونی پرداخت کرده‌اند که اگر سوءنیتی در کار نباشد به عنوان تخلف محسوب می‌شود. باقرتبار در مورد پرونده‌هایی که عنوان مجرمانه دارند، گفت: از بین پرونده‌هایی که از بین پرونده‌های جرم موضوع استفاده از اطلاعات نهانی برای خرید و فروش سهام مطرح است قسمت مانیتورینگ بازار به صورت روزانه معاملات را کنترل کرده و بعد از تعدیل‌های مثبت یا منفی شرکت‌های بورسی آن سهم را مورد ارزیابی قرار داده و اگر معاملات خاصی مشکوک باشند، این موارد گزارش و با مراجعه به کارگزاری‌ها پیگیری می‌شود.

سرپرست نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق‌بهادار خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو مورد پرونده مربوط به استفاده از اطلاعات نهانی برای انجام معاملات مطرح است که در حال بررسی و مستند‌سازی بوده تا بتوان این موارد را در دادگاه مطرح کرد.

وی یادآور شد: تنبیهات کارگزاری براساس نوع تخلف اعمال شده و بعد از آن شرکت‌های کارگزاری می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند، ولی این تخلف در پرونده آنها ثبت شده و جهت گرفتن امتیازاتی از جمله دادن مجوز کارگزاری و مجوز فعالیت در بورس کالا به عنوان نمرات منفی برای آنها لحاظ ‌شده و باعث محروم شدن آنها از ارائه مجوز می‌شود همچنین این مورد در دستورالعمل اعطای مجوز دیده شده است که هر تخلفی حتی در صورت اخطار کتبی موجب کسر دو امتیاز و هر تخلفی که باعث وقفه در انجام معامله شود موجب کسر ۴امتیاز از آنها می‌شود. باقر تبار اظهار کرد: طرح جریمه نقدی کارگزاران تاکنون به تصویب نرسیده و فعلا محرومیت از انجام معاملات و امتیازاتی که سازمان برای کارگزاران در نظر می‌گیرد اعمال می‌شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها دو کارگزاری به دلیل عدم انجام تعهداتی که در زمان گرفتن مجوز سپرده بودند و همچنین از دست دادن شرایطی که در آن زمان برای گرفتن مجوز داشتند در حال تعلیق هستند که هیات‌مدیره در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.