مجله فوربس طبق معمول همه ساله در 24 مارس 2008 اقدام به انتشار اسامی 1125 میلیاردرهای جهان کرده است.

پس از ۱۳ سال برای نخستین بار «بیل‌گیتس» از رده اول میلیاردرها به رده سوم (با ۵۸میلیارد دلار ثروت) سقوط کرده و «وارن بافت» با ۶۲میلیارد دلار ثروت در جایگاه نخست قرار گرفته است.
«وارن بافت» با ده میلیارد دلار ثروت بیش از سال گذشته امسال رده نخست را به خود اختصاص داده است. در حالی که اقتصاد جهانی در دو سال گذشته در بحران به سر می‌برده، میلیاردرها از بحران سود بیشتری کسب کرده‌اند. البته در جهانی که بیش از دو میلیارد نفر کمتر از یک دلار در ماه درآمد دارند؛ باید که عده‌ای «شیرین‌کام» شوند.
مثلا پاتریک میوتیپ اولین میلیاردر سیاهپوست آفریقای جنوبی بنا به ادعای فروش بعد از فروپاشی آپارتاید به صنعت معدن روی آورده و یکباره میلیاردر شده است! بیچاره نلسون ماندلا که عمرش را در زندان آپارتا ید گذرانید تا امثال پاتریک میلیاردر شوند.
در جدول امسال نکات حیرت‌انگیزی وجود دارد که برای عبرت‌آموزی ما ایرانیان نیز بد نیست. مجموع ثروت بیست نفر اول میلیاردرها معادل 621میلیارد دلار و مجموع ثروت میلیاردر هندی (مندرج در لیست 20 نفر اول) 160 میلیارد دلار و مجموع ثروت 7 نفر روسی میلیاردر جدید که در لیست 27 نفر اول قرار دارند 151 میلیارد دلار است؛ اما از کشور پیشرفته‌ای نظیر ژاپن، دانمارک، سوئیس، کانادا، فنلاند، نروژ و بلژیک حتی یک نفر هم در لیست 25 نفر اول وجود ندارد. حضور قابل توجه میلیاردرهای روسی، چینی و هندی نشان‌دهنده آن است که در این کشورها که خصوصی شده‌اند، عده‌ای با متوسط سن 42 سال توانسته‌اند به بیش از 20میلیارد دلار ثروت چنگ بزنند.
با توجه به اینکه اصلاحات اقتصادی روسیه حداکثر ۲۰ سال پیش شروع شده و سن برخی میلیاردرها ۴۲ سال است پس در زمان خصوصی شدن این میلیاردرها بیست ساله هستند، بنابراین جزو آقازاده‌ها محسوب می‌شوند؛ بنابراین آیا ثروت اینان محصول کارآفرینی و نوآوری است؟ و به اصطلاح هنر مدیریت است؟ (قابل توجه میلیاردرهای وطنی)
جوان‌ترین میلیاردر جهان که از قیافه‌اش، مثل جوان 28 ساله خودمانی نبوغ، تیزهوشی، کارآفرینی و نوآوری می‌بارد، جوانکی 23 ساله است به نام «مارک زوکوبرگ» که بالغ بر 5/1میلیارد دلار ثروت دارد. نکته جالب توجه آنکه ظاهرا جوانان روسی در این قسمت نیز گوی سبقت را از سایر جوانان ربوده‌اند. جدول زیر ترکیب جوان‌ترین میلیاردرهای جهان را در سال 2007 نمایش می‌دهد.
بررسی پیشینه این جوانان حکایت از ثروت پدری (الیگارشی مالی) در کشورهای مربوطه را دارد؛ مثلا آقای «فهد حریری» فرزند مرحوم حریری لبنانی با ثروت ۲/۱ میلیارد یا سرکار خانم «یانگ هیان» ۲۶ ساله چینی که در سال ۲۰۰۵ از دانشگاه اوهایو فارغ‌التحصیل شده و ثروت ۴/۷ میلیارد دلاری را از پدر به ارث برده است.
همان طوری که مشاهده می‌شود جوانان فرانسوی، بلژیکی، دانمارکی، نروژی و فنلاندی که کشورهای High Tech هستند، هیچ‌کدام جزو میلیاردرهای بالا نیستند و ظاهرا روس‌ها و چینی‌ها ترجیح داده‌اند که ثروت‌های میلیاردی به نام جوانان (فرزندانشان) درج شود تا پدران با آسودگی خیال به کار سیاسی بپردازند! از جمله عجایب روزگار آن است که یکی از جوان‌ترین میلیاردرها معامله‌گر نفتی معروف شرکت انرون است (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل).
اگر جمع ثروت این میلیاردر‌های زحمتکش را با آمار ذیل که از وب‌گاه‌ بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۰۶ استخراج شده، مقایسه کنیم منبع ثروت آنان مشخص می‌شود.
4/4میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. سه‌پنجم آنها از امکانات بهداشتی محرومند. یک‌چهارم آنها فاقد مسکن هستند. یک‌پنجم کودکان به مدرسه نمی‌روند. یک‌پنجم آنها از سوءتغذیه رنج می‌برند.
ثروت ۵نفر از میلیاردرهای جهان بیش از تولید ناخالص ملی همه کشورهای در حال توسعه یا به‌طریقی بیش از ۶۰۰میلیارد نفر از جمعیت جهان است. در آمد بیست درصد از ثروتمندان مردم جهان ۸۶۰برابر درآمد بیست درصد از فقیرترین مردم جهان است. بیش از ۲/۱میلیارد نفر از جمعیت جهان با درآمدی کمتر از یک‌دلار در روز زندگی می‌کنند که بیش از نیمی از آنها کودکان هستند.
بیش از یک‌میلیارد نفر از مردم جهان از حداقل امکانات زندگی محروم هستند. مقایسه این ارقام با ثروت‌های فوق هیچ‌چیزی مگر نبود تعادل از توزیع درآمد و ثروت را نشان نمی‌دهد. اما مردم جهان که باید هزینه کارآفرینی، نوآوری و مدیریت 40نفر اول جهان را بدهند؛ زیرا فقط همین چهل‌نفر می‌دانند که جهان به کام کیست؟!