آغاز رتبه‌بندی کارگزاران از تیرماه

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس از آغاز رتبه‌بندی کارگزاران در تیرماه امسال خبر داد. «ایوب باقرتبار» در توضیح بیشتر به خبرنگار ما گفت: رتبه‌بندی امسال کارگزاران که از تیرماه شروع می‌شود، نسبت به سال گذشته تغییراتی در جهت بهبود داشته است.

وی افزود: مدت زمان درنظر گرفته شده برای این رتبه‌بندی ۲ماه است که براساس نتایجی که استخراج خواهد شد کارگزاران در چهار رتبه الف، ب، ج و د قرار می‌گیرند.

وی به اعطای مجوزهای تازه فعالیت برای کارگزارانی که حائز امتیاز بالا شوند، اشاره کرد و گفت: کارگزارانی که بتوانند امتیازات درنظر گرفته شده را در سطوح بالا به دست آورند، می‌توانند با مجوزهای تشویقی که سازمان به آن‌ها ارائه خواهد کرد، فعالیت‌های تازه‌تری داشته باشند.

کارگزاران معاملات را ضبط کنند!

«باقرتبار» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از برنامه‌های سازمان برای رفع مشکلات کارگزاران که ناشی از معاملات تلفنی است، گفت: در آیین‌نامه معاملات بورس، خرید و فروش تلفنی البته با مسوولیت کارگزار دیده شده است.

اما به دلیل مشکلاتی که ناشی از این‌گونه خرید و فروش‌ها برای کارگزاران و معامله‌گران پیش آمده، به کارگزاران توصیه کردیم که مکالمات خود با مشتریان را ضبط کنند. وی ادامه داد: از آنجا که بخش زیادی از کارگزاران مکالمات را ضبط نمی‌کنند، دچار مشکل می‌شوند ولی توصیه اکید به آنها داشتیم که نه تنها مکالمات را ضبط کنند، بلکه شماره‌های تماس مشتریان دایمی خود را هم داشته باشند تا در مواقع اختلاف، به مشکلی برخورد نکنند.

مدیر نظارت بر کارگزاران در پاسخ به خبرنگار ما که از مستند و قابل اتکا نبودن مکالمه شفاهی در مراجع رسیدگی به دعوی سوال کرده بود، گفت: درست است که در موارد اختلاف، صدا به عنوان مدرک مستند مطرح نیست، اما برخی حقوقدانان از پتانسیل‌هایی که قانون تجارت الکترونیک دارد، صحبت کرده‌اند و می‌توان از صدا به عنوان «اماره» (درجه پایین‌تر مدرک مستند) استفاده کرد.

هر تلفن مساوی یک شکایت!

وی خاطرنشان کرد: کارگزاران باید بدانند که هر درخواست خرید و فروش تلفنی مشتریان برای آنها در حکم یک شکایت بالقوه است. بنابراین اگر کارگزاران تمهیدات کافی را نداشته باشند، دچار زیان خواهند شد. وی پیش‌بینی کرد که اگر کارگزاران توصیه‌های این مدیریت را جدی بگیرند تا ۹۵درصد می‌توانند خود را از شکایت‌ها در امان نگه دارند. وی در مورد راه‌اندازی سیستم‌های جدید و استفاده از خرید و فروش اینترنتی گفت: هم اکنون بسیاری از کارگزاران امکان خرید و فروش اینترنتی را دارند اما از آنجا که شکاف میان سیستم کارگزاری و بازار ما هست نمی‌توانیم از امکان معامله با موبایل استفاده کنیم.

۹۶ تخلف در سال گذشته

وی در ادامه در خصوص شکایت‌ها از کارگزاران به «سنا» گفت: ۹۶ شکایت از کارگزاران در طول سال گذشته از طریق سهامداران و سرمایه‌گذاران به این سازمان ارسال شد که ۲۴‌‌درصد شکایات مربوط به فروش سهام غیر بود.

«باقرتبار» فروش سهام یک شخص توسط شخص دیگر بدون طی کردن مراحل قانونی را مهم‌ترین موضوع شکایت درخصوص فروش سهام غیر اعلام کرد و افزود: کارگزاران باید هویت فروشندگان و اعتبار گواهینامه سپرده سهام را از طریق امکانات سامانه معاملات تشخیص داده و از پرداخت وجوه معامله به غیر از صاحب سهم و یا نماینده قانونی آن خودداری کنند تا اینگونه شکایات در بازار سرمایه کاهش یابد.

وی اظهار داشت: معاملات بدون دستور ۲۲‌‌درصد، عدم رعایت نوبت در عرضه اولیه ۱۵‌‌درصد، عدم انجام دستور ۷‌‌درصد، تسویه وجوه بدون مجوز ۵‌‌درصد و فروش سهام افراد متوفی با ۵‌‌درصد، در رده‌های بعدی موارد شکایت از کارگزاری‌ها قرار دارند.

کارگزاران کنترل کنند!

باقرتبار انجام معاملات تلفنی و انجام معاملات بدون دستور و فروش را مهم‌ترین دلایل شکایات از شرکت‌های کارگزاری در بخش معاملات بدون دستور اعلام کرد و گفت: کارگزاران باید با استفاده از ابزارهای کنترلی مانند ( order book central) دامنه اختیارات معامله‌گران خود را محدود کرده و اجازه انجام معاملات خارج از این ابزارها را ندهند.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد عدم انجام دستور از سوی کارگزاران نیز گفت: کارگزاران با استفاده از order book و ایجاد کنترل‌های داخلی مناسب برای اطمینان از انجام دستورات مشتریان در سیستم معاملاتی فعلی و استفاده از back office و order book در سیستم معاملاتی آتی و با حفظ و نگهداری اسناد و مدارک خود می‌توانند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه ۴۰‌‌درصد شکایات تنها از پنج کارگزاری بوده است، گفت: ۶ مورد از شکایات در مراحل مقدماتی منجر به سازش دوطرف شد.