گروه بورس- معصومه طاهرخانی: مجمع «صدرا» امسال هم سودی برای سهامدارانش نداشت ولی ظاهرا سهامدار جدید این شرکت می‌خواهد سودآوری را به صدرا برگرداند.

به گزارش خبرنگار ما، مجمع عادی صاحبان سهام این شرکت که هفته گذشته برگزار شد، با درخواست‌های مکرر سهامداران برای پیگیری حقوقی مدیران سابق همراه بود. در این جلسه سهامداران خرد صدرا از سهامدار جدید خواستند تا حقوق از دست رفته آنها را پیگیری کند. اما سهامدار عمده هم از اقامه دعوی علیه مدیران شرکت خبر داد.

در ترکیب هیات‌رییسه این مجمع، سردار رستم قاسمی به نمایندگی از قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان رییس حضور داشت. همچنین آقایان «محمدرضا موسوی» و «عیسی رضایی» نیز به عنوان ناظران در ترکیب هیات‌رییسه جای گرفته بودند. عباس آرگون هم دبیری جلسه را عهده‌دار بود.

«صدرا» مشکل مدیریت دارد، نه پروژه!

در ابتدای این جلسه، «حبیب جدیدی»، مدیرعامل صدرا به تشریح عملکرد فعالیت هیات‌مدیره برای حاضران پرداخت. در حین قرائت گزارش مدیرعامل، یکی از سهامداران که به نمایندگی از سرمایه‌گذاری ملی در جلسه حاضر بود، خطاب به رییس جلسه گفت: «ما سهام صدرا را به قیمت ۴هزار تومان خریده‌ایم و مجبور شدیم ۵۰ تومان بفروشیم. ما اعتماد کردیم، حال چه کسی قرار است جواب اعتماد و سرمایه از دست رفته ما را بدهد؟ ما تقاضای دعوی علیه مدیران و حتی حسابرسان قبلی صدرا را داریم.» گفته‌های این سهامدار با تشویق حاضران جلسه روبه‌رو شد. اما سردار قاسمی در پاسخ این سهامدار گفت: ما از حسابرس خواستیم که در بحث‌های مالی صدرا ورود بیشتری داشته باشد و مسائل را با جزئیات پیگیری کند که متاسفانه به دلیل استانداردهای حسابرسی این امکان وجود نداشت. وی تاکید کرد: ما حتما در مراجع قضایی موضوعات مرتبط با صدرا را پیگیری می‌کنیم و با تشکیل کمیته قوی حقوقی به دنبال ایفای حقوق از دست رفته صدرا هستیم. وی تصریح کرد: اساس مشکلات صدرا مدیران این شرکت هستند و نه نبود پروژه.

«صف» چگونه متولد شد؟

مسوول قرارگاه خاتم‌ در بخش دیگر صحبت‌های خود به چگونگی شکل‌گیری شرکت صنایع فراساحل (صف) اشاره کرد و گفت: صف در سال ۷۲ به این انگیزه تاسیس شد که در کنار صدرا باشد تا با استفاده از داشتن شرایط یک شرکت خصوصی به کمک صدرا بیاید؛ ولی به مرور شرایط به سمتی رفت که مدیران خود صدرا مالکان این شرکت شدند.

وی ادامه داد: در آخرین مرحله هم مدیران صدرا با برگزاری مجمع در بندرعباس باعث شدند تا صدرا از داشتن سهام ممتاز محروم شده و خود تنها سهامداران ممتاز صف شوند.

وی به زمان خرید سهام بلوکی صدرا اشاره کرد و افزود: زمانی که ما سهام را خریداری کردیم، دوستان در بانک ملی هم پیگیری‌های زیادی را از جمله نامه‌نگاری با رییس قوه قضائیه انجام دادند تا به موضوع رسیدگی شود. در این مجمع هم به هیات‌مدیره تکلیف می‌کنیم که در جهت احقاق حقوق سهامداران نسبت به دعوی حقوقی کیفری در مجامع اقدام شود.

چرا حسابرس را به دردسر می‌اندازید؟

در ادامه عباس هشی، حسابرس و بازرس قانونی شرکت هم گفت: موسسه ما گزارش کامل حسابرسی «صدرا» را به همراه یادداشت‌ها به مدیریت وقت صدرا تحویل داد؛ ولی شرکت از انتشار یادداشت‌های همراه و ارائه آنها به بورس خودداری کرد. همین مساله باعث شد تا شرکت صف از این عدم انتشار علیه بنده به عنوان حسابرس شکایت کند، در حالی که ما به شرکت اعلام کرده بودیم و شرکت اطلاعات را افشا نکرد.

دلایل اظهارنظر حسابرس مشروط

در بخش دیگری از مجمع، سردار قاسمی در پاسخ به ابهامات سهامداران در مورد چرایی تغییر نظر حسابرس از «عدم اظهارنظر» به «مشروط» گفت: خوشبختانه طی ۲ ماه گذشته توانستیم توافقات خوبی را با دولت در مورد تداوم فعالیت صدرا داشته باشیم و این باعث شد تا نظر حسابرس از «عدم اظهارنظر» به «مشروط» تغییر پیدا کند. وی در مورد فعالیت‌های قرارگاه برای زیان‌ده شدن پروژه‌های صدرا گفت: جلسات متعددی را با کارفرمایان پروژه‌های صدرا برای تعیین تکلیف پروژه‌ها داشتیم. در نهایت هم تلاش‌های ما به این سمت رفت که صدرا از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شود.

تراژدی خرید «آذرآب»

یکی از سهامداران در مورد تعیین تکلیف وضعیت خرید سهام آذرآب از سوی صدرا پرسید که رییس مجمع در پاسخ گفت: در زمان خرید سهام آذرآب قرار بود که صدرا و صف هرکدام به نسبت مساوی ۱۸درصد سهامدار باشند؛ ولی بعد از خرید، صف اعلام می‌کند که سهام را نمی‌خواهد و صدرا ناچار به قبول ۱۸درصد بقیه سهام آذرآب می‌شود. وی اضافه کرد: در حال حاضر هم هیچ پولی بابت خرید سهام آذرآب به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت نشده و طی جلساتی که با این سازمان داشتیم به دنبال رفع بخشودگی جرایم دیرکرد و گرفتن ذخیره برای کاهش ارزش سهام هستیم. اما نماینده بورس از سردار قاسمی در مورد تعیین تکلیف مالکیت قطعی سهام آذرآب پرسید که وی در پاسخ گفت: هنوز اختلاف در این زمینه وجود دارد و تکلیف نهایی باید در دادگاه مشخص شود.

بیایید مسلمان باشیم!

اما مدیرعامل شرکت صف نیز که به‌عنوان سهامدار در مجمع صدرا حضور داشت به عنوان معترض به صحبت‌های مطرح شده، چندین بار تقاضای طرح صحبت‌های خود را مطرح کرد و سرانجام گفت: بنده به‌عنوان سهامدار صدرا و نه مدیرعامل صف در این مجمع حضور دارم. جناب سردار از شما که تازه به صدرا تشریف آورده‌اید، تقاضا دارم با سند و مدرک قضاوت کنید. اگر همه ما ادعای مسلمان بودن داریم، بیایید بر این اساس تصمیم بگیریم. اما صحبت‌های مدیرعامل صف با اعتراض شدید سهامداران حاضر در مجمع همراه بود و سردار قاسمی هم در پاسخ به مدیرعامل صف گفت: ما مستندات داریم و به شما هم ارائه می‌کنیم. بهتر است شما در دادگاه مستندات خود را ارائه کنید.

از بانک‌ها مهلت گرفتیم

مسوول قرارگاه خاتم در مورد سوال یکی از سهامداران درباره بدهی‌های بانکی صدرا گفت: صدرا حدود ۷۰۰میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی دارد و طی ۲ ماه گذشته بسیاری از مراکز حکم مصادره بخشی از اموال صدرا را گرفتند؛ ولی ما تلاش داریم با تعامل با این طلبکاران زمینه‌های فعالیت صدرا را فراهم کنیم.

مدیرانی با ۲۵میلیون تومان حقوق ماهانه!

در بخش دیگری از جلسه مجمع، مدیرعامل صدرا به وجود ادعاهایی از سوی مدیران قبلی شرکت درباره حقوق و مطالباتشان اشاره کرد که سردار قاسمی در پاسخ گفت: در پیگیری‌هایی که در خصوص حقوق مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره داشتیم، متوجه شدیم که مصوبه هیات‌مدیره در این زمینه مخدوش است و حقوق ماهانه ۱۷میلیون تومان برای مدیران محاسبه شده است؛ البته در سوی دیگر جمارانی، مدیرعامل صدرا میزان ناخالص این حقوق را ماهانه ۲۵میلیون تومان عنوان کرد که ذخیره سنوات آن تنها بالغ بر یک میلیارد تومان می‌شود.

درخواست حسابرسی ویژه صورت‌های مالی از سال ۷۲

یکی از سهامداران صدرا در مورد لزوم درخواست حسابرسی ویژه از صورت‌های مالی سال‌های قبل صدرا را مطرح کرد که حسابرس در پاسخ گفت: به لحاظ حسابرسی، ما این امکان را نداریم؛ اما درصدد هستیم تا با پیگیری در دادگاه به صورت حقوقی این مساله را حل کنیم. سردار قاسمی هم در تایید گفت: هر راه قانونی که وجود داشته باشد ما پیگیری می‌کنیم و با جمع‌آوری مستندات صدرا از سال ۷۲ و تعریف تیم حقوقی قوی به دنبال استیفای حقوق سهامداران صدرا هستیم. در انتهای این مجمع تمام مصوبات جز مصوبات مرتبط با ماده ۱۲۹ تصویب شد. همچنین روزنامه «دنیای‌اقتصاد» هم به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت برگزیده شد.

توضیحات مدیرعامل «صف» درباره « صدرا»

«معصوم هاشم‌زاده»، مدیرعامل «صف»، در نشست خبری پس از مجمع صدرا در جمع خبرنگاران با انتقاد از سهامداران قبلی صدرا گفت: چرا هیات مدیره سال ۸۷ و مدیریت سرمایه‌‌گذاری بانک ملی که مدیریت شرکت صدرا را در سال‌‌های ۸۲ تا ۸۷ برعهده داشته‌اند، در مجمع عمومی حاضر نشدند تا به سوالات سهامداران پاسخ دهند؟ وی افزود: فروش شرکت صدرا در سال ۸۷ معادل ۵۸‌‌میلیارد تومان بوده و حسابرس سال ۸۷ این شرکت اعلام داشته چون شرکت صدرا کار جدید نداشته و فروش پایین بوده، زیان دیده است و این درحالی است که براساس صورت های مالی ارزش پیمان‌‌های شرکت صدرا ۲ هزارو۳۵۹‌‌میلیارد تومان بوده که یکهزار و۳۸۳‌‌میلیارد تومان آن انجام شده و حدود ۹۷۶‌‌میلیارد تومان آن باقیمانده است. وی با اشاره به اینکه صدرا درسال ۸۶ معادل ۱۳۷‌‌میلیارد تومان فروش و ۱۲۴‌‌میلیارد تومان قیمت تمام شده محصولات داشته و در سال ۸۷ معادل ۵۸‌‌میلیارد تومان فروش و معادل ۱۲۲‌‌میلیارد تومان قیمت تمام شده است، گفت: با وجود یکسان بودن قیمت تمام شده محصولات، میزان فروش آنها متفاوت ذکر شده که باید مشخص شود چرا تا این حد تفاوت وجود دارد. هاشم‌زاده با اشاره به اینکه برخی مطرح کرده‌‌اند قراردادهای شرکت صدرا در اختیار شرکت صف است، گفت: درآمد عملیاتی صدرا از سال ۷۲ تا ۸۵ برابر اسناد موجود، یکهزار و۷۰۰‌‌میلیارد تومان بوده در صورتی که در همین سال‌ها درآمد شرکت صف بالغ بر ۲۰۹‌‌میلیارد تومان بوده که این میزان حدود ۱۲ درصد قراردادهای صدرا است.