گروه بورس- شرکت ملی نفت ایران بلوک ۲۰‌درصدی حفاری شمال را ۲۲ آذر ماه عرضه می‌‌کند. به گزارش خبرنگار ما، سهام قابل عرضه بلوک حفاری شمال ۵۲۱‌میلیون و ۸۱‌هزار سهم است که قیمت پایه هر سهم آن برابر قیمت تابلوی بورس در روز ماقبل از عرضه به شرط آن که کمتر از دوهزار و ۴۲۳ریال نباشد، تعیین شده است. بر این اساس در صورت فروش این بلوک در قیمت پایه، ارزش آن بالغ بر ۱۲۶۳‌میلیارد ریال خواهد بود. معامله بلوک حفاری شمال در ۲۲ آذر ماه در بازار اول به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط از سوی کارگزاری مفید صورت خواهد گرفت. این در حالی است که قیمت هر سهم حفاری شمال در پایان معاملات روز شنبه ۱۴ آذر ماه ۲۶۵۷ریال بود. یادآور می‌‌شود سازمان خصوصی‌سازی در آگهی‌های قبلی خود زمان فروش این بلوک را نهم آبان ماه اعلام کرده بود که به دلیل توقف نماد حفاری شمال به منظور تعدیل سود و لزوم رعایت آیین‌نامه بورس مبنی بر درج آگهی عرضه سهام بلوکی حداقل ۵ روز قبل از زمان عرضه این معامله در آن تاریخ انجام نشد. با این حال شرایط تعیین شده برای معامله این بلوک تغییری نکرده است و اولویت با واگذاری به صورت نقدی است. در صورت تمایل متقاضیان برای خرید اقساطی سهام حفاری شمال، حداقل ۲۵‌درصد ثمن معامله به صورت نقد و مابقی ۷۵‌درصد با احتساب سود فروش اقساطی ظرف مدت سه سال و در ۶ قسط ۶ ماهه باید پرداخت شود.

ااز سوی دیگر معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با فارس در مورد عرضه بلوک ۲۰‌درصدی مپنا نیز که انجام آن به تعویق افتاده بود، اظهار داشت: بعد از بازگشت وزیر اقتصاد از سفر حج و طی مراحل لازم، این بلوک در روزهای آینده به حراج گذاشته می‌شود.

براساس این گزارش، بلوک ۲۰‌درصدی سهام شرکت مپنا قرار بود ۱۸ آبان برای چهارمین بار در سه سال اخیر در بازار دوم معاملات بورس عرضه شود تا طی آن یک‌میلیارد و ۵۹۰‌میلیون سهم این شرکت به قیمت پایه هر سهم ۲۷۰‌تومان به فروش برسد؛ اما بدون دلیل روشنی این عرضه انجام نگرفت.