فارس- رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: فعالیت شرکت‌های مشاوره‌ای بدون مجوز سازمان بورس جرم است. ایوب باقرتبار اظهار داشت: طبق دستورالعمل اعطای مجوز مشاوره و سبد‌گردان که اواخر خرداد ماه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب و ابلاغ شده، همه شرکت‌هایی که تاکنون اقدام به ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری و سبد‌گردانی می‌کردند باید از سازمان بورس، مجوزهای لازم را دریافت کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون شرکت‌های مشاوره‌ای به صورت رسمی وجود ندارند، اما فعالیت بدون مجوز این دسته شرکت‌ها جرم بوده و سازمان بورس می‌تواند طبق قانون به عنوان مدعی‌العموم اقدام به پیگرد قانونی کند.

باقرتبار در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی برای اخذ مجوز و تشکیل رسمی شرکت‌های مشاوره‌ای به سازمان ارائه شده یا خیر و آیا مشاوران حقیقی نیز باید مجوزی دریافت کنند؟ اظهار داشت: از مجموعه‌های قدیمی تاکنون درخواستی نیامده، اما چند تقاضای جدید به سازمان بورس ارائه شده است.

وی با بیان اینکه گسترش فعالیت، پوشش ریسک و عدم زیان ناشی از مشارکت از جمله مزایای دارندگان مجوز فعالیت مشاوره است، ادامه داد: این در حالی است که تاکنون برای افراد حقیقی چنین مجوزی تعریف نشده است.

این مقام مسوول در بخش دیگری از اظهارات خود به فعالیت ۳۷ صندوق مشترک سرمایه‌گذاری بزرگ و کوچک اشاره کرد و گفت: در آخرین اقدام سه صندوق جدید شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی، کارگزاری بانک رفاه و امید ایراینان که متعلق به تامین سرمایه نوین است، مجوز‌گرفته و در حال پذیره‌نویسی هستند.