هفته نیمه تعطیل بورس

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در شرایطی هفته کاری خود را شروع می‌کند که یک روز تعطیلی ابتدای هفته و اعلام دو روز تعطیلی دستگاه‌ها و ادارات دولتی در هفته جاری سبب شده است تا معامله‌گران با شرایط نیمه تعطیلی مواجه باشند. در بازار سهام، معامله‌گران با توجه به مبعث پیامبر با یک روز تعطیلی آغاز هفته، شروع به کار خواهند کرد، هرچند که تصمیم هیات دولت در اعلام تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه به دلیل گرمی‌هوا عملا فضای رکودی را بر بازار حاکم کرده است. امری که با توجه به فصل مجامع و ده روز باقی مانده از زمان برگزاری مجامع سبب خواهد شد روند معاملات بیش از پیش تحت تاثیر قرار گیرد. در ۱۰ روز باقی مانده مهم‌ترین مجامع سالانه شامل بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، خودروسازان عمده، پیمانکارانی نظیر مپنا و صدرا و برخی از دیگر شرکت‌های هلدینگی برگزار خواهد شد که توجه معامله گران را به همراه خواهد داشت.

در بازار سهام، معامله گران در تحولات سیاسی شاهد تداوم مباحث در مورد تحریم‌های یک‌جانبه هستند. اعلام هفدهم جولای به عنوان زمان بررسی تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا سبب خواهد شد تا تمرکز ویژه‌ای از رایزنی‌های سیاسی در هفته جاری در پیش روی بازار باشد که البته انتظار نمی‌رود تاثیری بر روند بازار داشته باشد.در همین حال اما در صحنه اقتصاد کشور موضوعات پررنگ‌تری پیش روی معامله‌گران است. طرح برخی از مباحث در مورد مالیات اصناف و واکنش‌های متعاقب آن سبب شده است تا مساله افزایش دریافت مالیات تکذیب شود. در همین حال فشار سنگین بر منابع دولتی که سبب شده است، میزان قابل ملاحظه‌ای از مطالبات دولتی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور به چشم بخورد، انتظار برای تغییر نرخ حامل‌های انرژی را پدید آورده است. میزان مطالبات از دولت در برخی از بخش‌ها نظیر برق، فشار سنگینی را بر صنایع وارد کرده است.در همین حال در صحنه اقتصاد کشور برخی از طرح‌های در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی‌از جمله افزایش اختیارات سازمان بورس و اوراق بهادار در تعیین صلاحیت مدیران نهادهای مالی(نظیر اختیاراتی که بانک مرکزی در تعیین صلاحیت مدیران بانک‌ها دارد) موضوعی جالب توجه است که در صورت تصویب می‌تواند تاثیراتی را بر نهادهای مالی کشور داشته باشد.

در صحنه اقتصاد جهانی، آخرین معاملات روز جمعه شاهد معاملات مثبتی بود که اگر چه کم حجم بود و نمی‌تواند برای روند هفته آتی مبنای تصمیم‌گیری مناسبی باشد، اما تا حدودی موقعیت سهام وابسته به بازار جهانی را تقویت می‌کند. از دیدگاه کارشناسان بازار جهانی، انتشار آمار عملکرد سه ماهه دوم سال میلادی جاری شرکت‌ها و آمار اقتصادی چین می‌تواند در انتهای هفته جاری شرایط بهتری را برای ارزیابی بازارهای جهانی فراهم کند. در بازار جهانی بهای فلز مس با توجه به تداوم کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به بالاترین قیمت در ده روز اخیر رسید و رقم ۶هزار و ۷۰۰دلار را رقم زد. بهای فلزات روی و سرب نیز اندکی تقویت شد و به ترتیب به یک هزار و ۸۴۰ و یک هزار و ۸۰۸دلار در هر تن رسید. در همین حال بهای بیلت فولادی به ۴۱۵دلار رسیده است. با تقویت بهای نفت خام و کاهش چشمگیر بهای گاز، شرایط بازار محصولات پتروشیمی‌در این هفته پیچیده خواهد بود. شاخص بالتیک، اما با تداوم افت به یک هزار و ۹۰۲ واحد رسیده است که تقریبا نصف میزان ماه گذشته این شاخص است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن بازگشایی نماد فولاد مبارکه و رشد قیمت این نماد در مقایسه با قیمت تعادلی سبب شد تا شاخص کل بورس معادل ۲/۱۴۷ واحد رشد کند، امری که در نهایت سومین هفته بورس را مثبت رقم زد و کارنامه شاخص را در این هفته با ۵/۱۶۶ واحد رشد رقم زد.

در بازار سهام در گروه بانکی روز چهارشنبه بانک ملت اولین نماد از بانک‌های دولتی بود که در پایان معاملات برای برگزاری مجمع عادی سالانه و فوق‌العاده افزایش سرمایه متوقف شد. بانک ملت مجوز افزایش ۲۲ درصدی خود (معادل ۲۹۰ میلیارد تومان) از محل مطالبات و آورده نقدی را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده است. بانک ملت براساس صورت‌های مالی ۵۰۰ریال سود محقق شده و انباشته بابت هر سهم دارد.در همین حال با برگزاری مجمع بانک ملت نوبت به برگزاری مجامع ۴ بانک دیگر شامل بانک‌های اقتصاد نوین، سینا و دو بانک تجارت و صادرات خواهد رسید که سه بانک سینا، تجارت و صادرات با افزایش سرمایه قطعی مواجه هستند.در گروه شیمیایی با عدم قطعیت بلوک ۳۶ درصدی کف خبرهای تکمیلی بیان‌کننده عدم ایفای تعهدات مالی خریدار این بلوک است. براساس این خبرها خریدار این بلوک که پیش از این اقدام به خرید بلوک‌های ۱۵درصدی شرکت کف متعلق به شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی و توسعه ملی کرده بود با ناتوانی در تامین حصه نقدی این معامله نتوانست مدیریت این شرکت را در اختیار بگیرد. در حال حاضر ترکیب خاص سهامداری شرکت کف که سازمان اقتصادی کوثر مالک ۸۵/۳۶ درصدی شرکت است و شرکت ارزش آفرینان سرمایه نیز دارای ۸۴/۳ درصد سهام کف را در اختیار دارد سبب شده که هر گونه عدم اطمینان در مورد معامله بلوک سازمان کوثر و کنترل کوتاه مدت این شرکت می‌توانست به خریدار امکان مدیریت شرکت را با در اختیار گرفتن بلوک ارزش آفرینان سرمایه و رسیدن به رقم ۸۵/۳۳درصد در مقابل ۸۵/۳۶درصد (در صورت عدم به تعهدات و لغو معامله )فراهم کند که این امر حساسیت فوق العاده‌ای را در مورد این بلوک پدید آورده بود.

در گروه خودرویی تداوم رقابت بر سر بلوک ۱۸درصدی شرکت سایپا امروز نیز از سر گرفته خواهد شد. در همین حال برخی از شنیده‌ها حکایت از احتمال توافق یک خریدار با دیگر رقبا برای خروج از رقابت دارد. انتظار می‌رود این رقابت که اینک به مرز ۴هزار و ۱۵۲ریال رسیده است در هفته جاری به پایان برسد. کارشناسان قیمت کنونی را برای خریدار مشکل‌ساز ارزیابی می‌کنند مگر آنکه این خرید به کنترل شرکت بیانجامد. در همین حال روز چهارشنبه خریدهای گسترده از سهام خرد در بازار ادامه یافت تا نزدیک به ۲درصد سهام شرکت سایپا در خلال روزهای دوشنبه تا چهارشنبه معامله شود. این خریدهای گسترده با هدف کنترل شرکت پس از نهایی شدن معامله بلوکی شرکت و همچنین کاهش بهای تمام شده بلوک صورت می‌گیرد.

در گروه دارویی، تشکیل صف خرید برای برخی از نمادهای دارویی سبب توجه به این گروه شده است. در همین حال اعلام فروش سهام دارویی داملران توسط لابراتوارهای رازک صف میلیونی این سهم را موجب شده است.

در گروه پیمانکاری معامله گران شاهد مهار چاه ۲۴ نفت شهر بودند که این امر یکی از نگرانی‌ها را در مورد حفاری شمال کاهش می‌دهد. در این گروه انتظار برای بازگشایی مپنا روز چهارشنبه نیز محقق نشد.در این گروه به دنبال انتقال مالکیت ماشین‌سازی اراک به فرهنگیان روز چهارشنبه و پیش از برگزاری مجمع، سهام ترجیحی کارکنان این شرکت نیز از سوی دولت منتقل شد.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که به دادوستد ۹/۵۹میلیارد تومان سهام منجر شد.