مجلس مدیران «خصوصی‌سازی» و «بورس» را فراخواند

گروه بورس- «ابطال» یا «قطعیت» معامله بلوکی «ایران خودرو» آن قدر طولانی شده که مجلس هم تصمیم گرفته وارد ماجرا شود. به گزارش خبرنگار ما، مدیران «خصوصی‌سازی» و «بورس» امروز به کمیسیون ویژه اصل۴۴ مجلس می‌روند تا توضیحات خود را به نمایندگان ارائه کنند تا شاید مجلسیان بتوانند مهر «قطعیت» یا «ابطال» را بر معامله خودروسازان بزنند.

«حمیدرضا فولادگر» رییس کمیسیون ویژه اصل۴۴ مجلس در این خصوص به «فارس» گفت: کمیسیون اصل۴۴ به منظور بررسی معامله بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو، میزبان مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و بورس خواهد بود. در این جلسه طرفین به ارائه دلایل و نظرات خود درباره این معامله می‌پردازند و کمیسیون موضوع را بررسی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا از نظر قانونی می‌توان معامله را باطل کرد»؟ گفت: براساس قانون اگر شرایط معامله رقابتی نباشد یا شرایط معامله بر اساس قانون پیش نرود، امکان ابطال آن وجود دارد. کمیسیون اصل۴۴ نیز زمانی نظر خود را اعلام می‌کند که صحبت‌های هر دو طرف را شنیده باشد.

خصوصی‌سازی: نظری نداریم

همچنین «غلامرضا حیدری کرد زنگنه»، رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگوی دیگری با «فارس» گفت: بر اساس قوانین، خریدار باید اسناد و مدارک خود را تا پایان ۳۰ روز کاری یعنی چهارشنبه هفته گذشته تحویل می‌داد که این کار انجام نشد، بنابراین بر اساس مقررات بورس، وقت تمام است.

وی در پاسخ به این سوال که «در برخی مصاحبه‌ها اعلام شده انتشار آگهی عرضه مجدد این بلوک بستگی به نظر سازمان خصوصی‌سازی دارد»؟ گفت: تصمیم‌گیری در این رابطه بستگی به نظر هیات واگذاری دارد، ولی ابتدا باید قطعی بودن یا نبودن این معامله مشخص شود، سپس در مورد آگهی مجدد و مراحل بعدی آن صحبت کرد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه در جلسه کمیسیون اصل۴۴ که امروز برای بررسی این مساله برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت، گفت: «سازمان» نظر خاصی در رابطه با قطعیت یا عدم قطعیت این معامله ندارد، ولی با توجه به اینکه قرار بود خریدار تا پایان وقت اداری یعنی ۳۰ روز کاری مدارک را ارائه ‌کند ولی نتوانست، بنابراین از نظر قانونی امکان ابطال معامله وجود دارد.

به گفته کرد زنگنه، از نظر بورس و قوانین معامله «ایران خودرو» قطعی نیست، مگر اینکه قرار باشد شورای عالی بورس در این رابطه تصمیم‌گیری کند که در این شرایط وضعیت این معامله بستگی به نظر آنها دارد.

شورای رقابت: به ما ارتباطی ندارد

در همین حال «جمشید پژویان»، رییس شورای رقابت هم در گفت‌وگویی با «ایرنا» گفت: ابطال معامله ایران خودرو ربطی به شورای رقابت ندارد و این شورا نمی‌تواند در این خصوص اظهار نظر کند.

وی افزود: مراحلی که برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و خصوصی‌سازی آنها در بورس و اوراق بهادار می‌گذرد، ربطی به شورای رقابت ندارد و باید قوانین و مقررات در این زمینه اجرایی شود.

وی ادامه داد: بورس و اوراق بهادار قوانین و مقررات خاصی برای معاملات خود اجرا می‌کند که باید در خصوص واگذاری شرکت‌های دولتی نیز عملی شود و این مرجع باید در خصوص اجرای آن تصمیم‌گیری کند.

پژویان تصریح کرد: شورای رقابت موظف است در صورتی که رقابت در معامله‌ای دچار اختلال شود، تصمیماتی را اتخاذ کند.

به گفته رییس شورای رقابت، این شورا در صورتی که مدیریت دولتی در شرکت‌ها افزایش یابد یا در تقویت بخش خصوصی اخلالی ایجاد شود، نظراتی را ارائه می‌کند.

پول خریداران را پس می‌دهیم

اما با وجودی که هنوز خبری از ابطال معامله بلوکی «ایران خودرو» نیست، «حسن قالیباف اصل»، مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌وگویی با «ایرنا» از آمادگی این شرکت برای بازگرداندن ثمن نقدی معامله به خریداران خبر داد.

وی افزود: هرچند خریدار «ایران خودرو» ۱۲۰‌میلیارد‌تومان بابت خرید بلوک ۱۸‌درصدی پیش از پایان مهلت ۳۰ روزه (۲۰ مرداد ماه) به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کرده بود،

اما به دلیل بروز مشکلات، بورس آماده است این رقم را بازگرداند.

وی ادامه داد: ابطال این معامله مربوط به بورس نیست، بلکه مشکل مربوط به خریدار است.

وی با اشاره به تعطیلی دو روزه مورد اختلاف برای تعیین وضعیت سهام ایران خودرو، گفت: هرچند در این دو روز نهادهای دولتی نظیر سازمان خصوصی‌سازی تعطیل بوده، اما بورس برقرار بوده و از نظر ما ۳۰ روز کاری به طور کامل رعایت شده

است.

«قالیباف اصل» تصریح کرد: ‌در صورتی که خریدار ایران‌خودرو اعتراضی نسبت به این وضعیت داشته باشد باید داوری در خصوص آن صورت‌گیرد.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار گفت: خریداران ایران‌خودرو باید بابت سه‌درصد از سپرده خود نیز به کمیته سازش کانون مراجعه کنند.