گزارش حسابرسی

گاروهوانسیان‌فر*

در بعضی از گزارشات حسابرسی مشاهده می‌شود که انواع بندهای با اهمیت در رابطه با رعایت نکردن استانداردهای حسابداری وجود دارد و در نهایت، حسابرس اظهارنظر مشروط، مردود یا عدم‌اظهارنظر ارائه داده است. در یادداشت‌های پیوست صورت‌های مالی چنین گزارشاتی، مشاهده می‌شود که جمله‌ای به این مضمون نوشته شده است: «صورت‌های مالی طبق استانداردهای حسابداری تهیه گردیده است.» ظاهرا حسابرس به این یادداشت پیوست صورت‌های مالی توجه نمی‌کند. خود این جمله؛ یعنی «صورت‌های مالی طبق استانداردهای حسابداری تهیه شده است»، یک نوع افشای نادرست است که اگر واحد مورد رسیدگی آن را تعدیل یا حذف نکند، باید موضوع بند گزارش حسابرس (البته قبل از بند اظهارنظر) باشد.

همان طور که در مقاله‌های قبلی نوشته بودم، شرکت‌ها سعی نکنند که عین جملات نشریه شماره ۱۶۶ سازمان حسابرسی را در صورت‌های مالی خود درج کنند.

مواردی هم که حسابرسان لازم است توجه کنند این است که بندهایی که بعد از بند اظهارنظر می‌آید، بندهایی هستند که باید حساب شده آورده شوند و به قول معروف، فضای خالی بعد از بند اظهارنظر، محلی برای نوشتن هر نوع مطلب (به خیال حسابرس، رفع مسوولیت) نیست.

* حسابدار رسمی - عضو پیوسته انجمن

حسابداران خبره مدیریت انگلستان