موج- معاون «امور آماده‌سازی سهام و اصلاح ساختار بنگاه»های سازمان خصوصی‌سازی، عرضه سهام ۵ پالایشگاه دولتی در بورس را مشروط به تعیین تکلیف ۳۳ درصد سهام رد دیونی پالایشگاه آبادان دانست. «اسماعیل غلامی» درخصوص واگذاری سهام پالایشگاه‌ها در بورس اوراق بهادار، به تشکیل کمیته‌ای در دولت به منظور واگذاری سهام پالایشگاه‌ها در بورس اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در صورت تصویب پیشنهاد این کارگروه، به منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای دولت، ۱۰۰ درصد سهام پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس در اختیار دولت باقی خواهد ماند و ۱۰۰ درصد سهام دیگر پالایشگاه‌ها واگذار خواهد شد.

به گفته «غلامی»، در حال حاضر ۳۳ درصد از سهام پالایشگاه بندرعباس (۲۸ درصد به صورت رددیون و ۵ درصد در قالب سهام ترجیهی) به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه «همچنین ۴۰ درصد از سهام پالایشگاه‌های بندرعباس و آبادان به سهام عدالت واگذار شده است»، اضافه کرد: با توجه به مالکیت ۲۰ درصدی دولت در پالایشگاه بندرعباس، فقط ۷ درصد از سهام این پالایشگاه برای واگذاری در بورس باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: در صورت تصویب مصوبه دولت، ۳۳ درصد از سهام واگذار شده به سازمان تامین اجتماعی و ۴۰ درصد سهام عدالت باید به دولت برگردانده شود.

وی به اصرار سازمان تامین اجتماعی برای مالکیت ۳۳درصدی سهام پالایشگاه بندر عباس اشاره کرد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی برای حل این مساله به سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد داده است که به منظور اجرای مصوبه دولت در مالکیت صد درصدی پالایشگاه‌های آبادان و بندر عباس، می‌توانیم ۲۰ درصد از سهام پالایشگاه اصفهان را به عنوان رددیون به این سازمان واگذار کنیم.

معاون سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: در خصوص سهم ۴۰ درصدی سهام عدالت در پالایشگاه‌های بندرعباس و آبادان، ۶۰ درصد از سهام پالایشگاه شازند و ۲۰ درصد از سهام پالایشگاه تبریز به سهام عدالت تعلق خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در صورت حل این مساله، سهام پالایشگاه‌های شازند، شیراز، تهران، لاوان و اصفهان از طریق بورس واگذار خواهد شد.