سنا - مدارک حرفه‌ای بازار سرمایه ایران از امسال با تحول بسیاری روبه‌رو خواهد شد تا به ساختارهای معتبر بین‌المللی نزدیک‌تر شود. رییس اداره امور گواهینامه‌های حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا گفت: این پروژه بیش از یک سال وقت گرفته و پس از مطالعات تطبیقی کارشناسان معاونت نظارت بر نهادهای مالی، بررسی گسترده‌ای توسط کمیته گواهینامه‌های حرفه‌ای (متشکل از نمایندگان بورس اوراق بهادار، بورس کالا، کانون کارگزاران، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و سازمان بورس) در مورد آن صورت گرفت. هیات‌مدیره سازمان بورس نیز پس از بررسی دقیق و اصلاح مواردی چند در نهایت اقدام به تصویب ساختار نوین مدارک حرفه‌ای بازار سرمایه ایران کرد. کیانی خاطرنشان کرد: در ساختار جدید، گواهینامه اصول بازار سرمایه به عنوان مدرک پایه، پیش نیاز گواهینامه‌های مدیریت نهادهای بازار سرمایه، کارشناسی عرضه و پذیرش، معامله‌گری اوراق تامین مالی، معامله‌گری ابزار مشتقه و معامله‌گری بورس کالا و همچنین گواهینامه تحلیل‌گری بازار سرمایه است. وی با اشاره به اینکه گواهینامه تحلیل‌گری بازار سرمایه خود پیش‌نیاز دو مدرک دیگر است، ابراز داشت: مدیریت سبد اوراق بهادار و ارزشیابی اوراق بهادار دو مدرکی هستند که افراد می‌توانند پس از موفقیت در آزمون تحلیل‌گری بازار سرمایه، نسبت به اخذ آن اقدام کنند.

کیانی ادامه داد: حد نصاب‌های دروس نیز تغییر کرده است، به این صورت که از این پس در دو آزمون تحلیل‌گری بازار سرمایه و اصول بازار سرمایه، حدنصاب هر درس برابر نصف میانگین نمرات آن درس است، مشروط بر آنکه این عدد بین ۲۰ تا ۳۵ درصد باشد. در صورتی که نصف میانگین کمتر از ۲۰ درصد باشد، حدنصاب ۲۰ درصد و اگر بیش از ۳۵ درصد باشد، ۳۵ درصد خواهد بود.

رییس اداره امور گواهینامه‌های حرفه‌ای سازمان بورس گفت: حدنصاب نمره کل هم از میانگین نمرات کل داوطلبان به علاوه یک انحراف معیار محاسبه می‌شود، مشروط بر آنکه زیر ۵۰ درصد باشد. وی تصریح کرد: اگر این عدد بالای ۵۰ درصد باشد، حدنصاب ۵۰ درصد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه موارد یادشده برای دو آزمون اصول بازار سرمایه و تحلیل‌گری بازار سرمایه رعایت می‌شود، اظهار داشت: در گواهینامه‌هایی که از هر یک از دو گواهینامه اصول بازار سرمایه یا تحلیل‌گری بازار سرمایه منشعب می‌شوند، حدنصاب مقررات ۵۰ درصد و حدنصاب سایر دروس ۴۰ درصد خواهد بود. کیانی خاطرنشان کرد: مدارکی که تاکنون به فعالان حوزه بازار سرمایه اعطا شده است، با مدارک جدید معادل‌سازی می‌شود. رییس اداره امور گواهینامه‌های حرفه‌ای سازمان بورس گفت: مدت اعتبار مدارک دو سال است و بر اساس پیشنهادی که به هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده، افراد برای تمدید گواهینامه‌های حرفه‌ای خود باید در دوره‌های آموزشی که به تایید سازمان بورس می‌رسد و در یکی از دو کانون کارگزاران یا کانون نهادهای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه برگزار می‌شود، شرکت کرده و امتیازات لازم را دریافت کنند.