گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت نگرانی معامله‌گران از رخداد برخی تحولات اقتصادی و سیاسی با افت همراه شد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات مهم خبرهای مثبت و منفی قابل ملاحظه‌ای در اختیار بازار قرار داده شده بود. انتظار اولیه این بود که رشد قیمت دلار به بیش از دوهزار تومان برای شرکت‌های صادر‌کننده و همچنین احتمال افزایش نرخ مرجع ارز که برای برخی از شرکت‌ها نظیر شرکت‌های صنایع غذایی و پالایشگاه‌ها مبنای تعیین فروش است، تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد.

در همین حال بازار دیروز به شدت از مساله عدم جمع آوری صف‌های فروش ابتدای بازار متاثر شد؛ صف‌های فروشی نظیر پتروشیمی خارک در روزهای گذشته در بازار باقی مانده بود که عدم جمع‌آوری آن تاثیر منفی قابل ملاحظه‌ای را بر گروه پتروشیمی برجای گذاشت. تا صبح دیروز با اوج گیری این صف و رسیدن آن به مرز ۲میلیون سهم، دیگر نمادها نیز اندک‌اندک به صف فروش فرو رفتند. عدم جمع‌آوری صف‌های فروش موجب نگرانی بیشتر معامله‌گران و تشکیل پرحجم صف‌های فروش شد. در حالی که انتظار می‌رفت وعده‌های حمایت از بازار به صورت پیوسته رخ دهد، دیروز عدم جمع‌آوری صف‌های فروش مساله تداوم این حمایت را در معرض نقد معامله‌گران قرار داده.

در صورت عدم اقدام لازم برای جمع‌آوری صف‌های فروش، احتمال خروج نقدینگی قابل ملاحظه از بازار وجود دارد. در همین حال دیروز شاخص به ۲۴هزار و ۳۳۲واحد رسید که ۲۱۴واحد افت داشت. از نظر تکنیکی شاخص دارای یک حمایت در ۲۴هزار و ۴۵۰ واحد و پس از آن در مرز ۲۴هزار واحد است که انتظار می‌رود حمایت ۲۴هزار واحدی نیز به زودی با چالش مواجه شود. با کارنامه دیروز بازار میزان زیان معامله‌گران در سال جاری به ۶درصد رسیده است حال آنکه بازارهای ارز و سکه و همچنین اوراق مشارکت در حال تجربه بازدهی مثبت هستند که این امر از دید سرمایه‌گذاران بازار سهام به دور نیست.

دیروز در تحولات کلان اقتصادی مساله راه اندازی بازار ارز از اهمیت برخوردار بود. در این رابطه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح سازو‌کار راه‌اندازی بورس ارز، گفت: در این بازار‌ جایی برای سفته‌بازان نخواهد بود و نرخ براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

دکتر علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صادر‌کنندگان می‌توانند ارز خود را در یک بازار قانونمند عرضه کنند، گفت: این‌که صادر‌کنندگان بتوانند ارز را با قیمت بازار به فروش برسانند، مزیت خوبی است و می‌تواند باعث افزایش سود صادر‌کنندگان شود. در بازار دیروز همچنین شمار اندکی از نمادهای متوقف بازگشایی شدند. در حال حاضر شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها از جمله شرکت‌های بیمه البرز، حمل‌ونقل‌ بین‌المللی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، آلومینیوم ایران، بانک صادرات ایران، پست بانک و در نهایت شرکت پرحاشیه فولاد خوزستان که عرضه بلوکی آن به دلیل برگزاری مجمع و متوقف بودن نماد به تاخیر افتاد، در توقف است و زمان بازگشایی آن مشخص نیست. این در حالی است که نماد شرکت‌های کابل‌سازی تک، ایران تایر، تولید تجهیزات سنگین هپکو، افست، نئوپان ۲۲ بهمن، حمل‌ونقل‌ پتروشیمی، پتروشیمی اصفهان، تولیدی مهرام، جوش و اکسیژن ایران، کارخانجات تولیدی شیشه رازی، پارس سرام و پارس الکتریک در سال جاری به دلیل برگزاری مجمع عادی متوقف شده است.

در گروه مالی، مدیرعامل بیمه دی اعلام کرد در خصوص مناقصه بنیاد شهید چمران در اواخر خرداد امسال که با حضور نهادهای ناظر رسمی برگزار گردید، این شرکت برنده مناقصه بیمه تکمیلی درمان شد اما تاکنون این موضوع به انعقاد قرارداد نینجامیده است تا آثار خاصی بر آن مترتب باشد.

در گروه خودرویی دیروز پارس خودرو نخستین تعدیل منفی شرکت‌های خودرویی را انجام داد. پارس خودرو که برای سال ۹۱به ازای هر سهم ۱۴۲ریال سود پیش بینی کرده بود، توانست با تعدیل منفی ۶۴ درصدی سود جدید خود را ۵۱ ریال به ازای هر سهم اعلام کند. همچنین شرکت به زیان ۵۶ریالی به ازای هر سهم در عملکرد ۳ماهه خود رسیده است. براساس این گزارش شرکت اعلام نموده عمده دلیل کاهش سود هر سهم مربوط به کاهش تیراژ محصولات، افزایش نرخ مواد و قطعات و عدم افزایش نرخ فروش تندر ۹۰ توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بوده که پیگیری‌های لازم جهت افزایش نرخ فروش در حال انجام می‌باشد. در همین حال اعلام عدم تخصیص ارز به شرکت‌های خودرویی لزوم تغییر در صورت‌های مالی این شرکت‌ها را ایجاد خواهد کرد و انتظار می‌رود اکثر شرکت‌های خودرویی تعدیل قابل ملاحظه‌ای را اعلام کنند. در گروه غذایی در حالی که دو نماد عمده روغن کشی کشور متوقف هستند، بازار این کالا با تلاطم همراه شده است. دیروز رییس‌ انجمن صنفی صنایع روغن نباتی از ورود ۴۷۰ هزار تن روغن خام به بنادر کشور جهت انتقال به کارخانه‌های روغن خبر داد و گفت: در حال حاضر بالاترین میزان موجودی روغن خام را در بنادر داریم.

ابوالحسن خلیلی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در هیچ زمانی به اندازه زمان فعلی موجودی روغن خام در بنادر کشور نداشته‌ایم و در حال حاضر بالاترین میزان روغن خام را برای انتقال به کارخانه‌های روغن‌ در اختیار داریم.

خلیلی با بیان اینکه روزانه ۴ هزار تن روغن خام از مبادی ورودی وارد کارخانه‌های روغن می‌شود، گفت: طی یک ماه آینده به شرایط بهتری در بازار روغن خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه به واردات روغن خام ارز مرجع اختصاص یافته است، گفت: واردات مواد بسته‌بندی و افزودنی‌ها با استفاده از ارز آزاد صورت می‌گیرد. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و بی انگیزه بود که در آن ۹/۲۷میلیارد تومان سهام معامله شد که ۸/۱۱درصد آن را معامله ۶/۵میلیون سهم نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از ۱۸۲نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۴۲نماد با افت ارزش و ۳۶نماد با رشد قیمت همراه شدند.