بازار فرابورس طی 3 مرحله سامان می‌گیرد

سنا- اقدامات سه مرحله‌ای سازمان بورس برای سامان‌دهی و راه‌اندازی بازارهای خارج از بورس (OTC) منتشر شد. رییس اداره امور بورس‌ها و بازارها گفت: بررسی و مطالعه جدی بازارهای خارج از بورس و سامان‌دهی این بازارها، از تیرماه ۱۳۸۵ در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است.

«محمودرضا خواجه‌نصیری» در تشریح این سه مرحله گفت: دعوت از شرکت‌های متقاضی، راه‌اندازی بازار خارج از بورس با هدف آشنایی با وضعیت کنونی این شرکت‌ها، نخستین مرحله فعالیت‌ها بود.

وی خاطرنشان کرد: در دومین گام تحقیق و مطالعه برای معرفی و شناخت بازارهای خارج از بورس، مطالعه تطبیقی بازارهای خارج از بورس، بررسی وضعیت بازارهای خارج از بورس غیر رسمی در ایران، تهیه گزارش توجیهی شامل گزینه‌های پیش رو برای ایجاد بازار یا بازارهای خارج از بورس، مزایا و معایب هر یک از گزینه‌‌ها در دستور کار قرار گرفت، تا آن جا که نشریه شماره ۵۸ بورس به موضوع بازار خارج از بورس اختصاص داده شد.

رییس اداره امور بورس‌‏ها و بازارها یادآور شد: در سومین مرحله، تحقیقات اجراشده همراه با گزارش توجیهی برای بررسی و انتخاب گزینه مطلوب به هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار ارائه شد.

وی راه‌اندازی بازار (OTC ) را با توجه به نیازها و ضرورت‌هایی از قبیل موارد مطرح شده در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، سند چشم‌اندار ۲۰ساله توسعه کشور، نیاز به توسعه بخش مالی و بازار سرمایه، برخورداری از امکان معامله سایر اوراق بهادار و انعطاف‌پذیری هزینه معاملات و از همه مهم‌تر سامان‌دهی و نظارت بر بازارهای خارج از بورسی که هم‌اکنون به طور غیررسمی و غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند، امری اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد.

وی ضمن اشاره به رویکردهای متفاوت کشورهای مختلف به بازار OTC گفت: نمی‌توان راه‌حل یکسانی را برای پوشش این بخش از بازار سرمایه مشاهده کرد.

وی افزود: شاید کارکرد‌ها و دستاوردهای راه‌اندازی بازار خارج از بورس در کشور‌های مختلف، مشابهت بیشتری نسبت به روش‌های رسیدن به آنها داشته باشد، چرا که همواره بر حسب شرایط و امکانات، کوتاه‌ترین راه با بالاترین کارایی مد نظر قرار می‌گیرد.

رییس اداره امور بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، با اشاره به بررسی ملاحظاتی چون تعدد بازارهای خارج از بورس، مالکیت، میزان سرمایه، نحوه پذیرش اوراق بهادار، سیستم‌ها و روش‌های معاملاتی و مشارکت‌کنندگان و فعالان بازارهای خارج از بورس تاکید کرد: برای انتخاب گزینه مطلوبی که تمامی زوایا و جوانب بازار سرمایه، نهادهای مالی مرتبط با آن و سرمایه‌گذاران را پوشش بدهد، گریزی از بررسی تمام ملاحظات فوق و آشنایی کامل با ویژگی‌ها، مزایا و معایب آنها نبوده است.

وی با بیان این که نگاه‌ توسعه‌گر به مقوله بازارهای مالی و مشارکت‌کنندگان آنها، در صدر اهداف و منظور نظر سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داشته است، تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به تمامی ملاحظات درباره بازارهای خارج از بورس به حساسیت‌های انتخاب هر یک از این گزینه‌ها توجه داشته است و از سوی دیگر همواره تلاش بر این بوده تا رشد و توسعه بخش‌خصوصی فعال در این زمینه نیز مدنظر قرارگیرد.

خواجه نصیری در پایان با اشاره به این که با توجه به تمامی تلاش‌ها و توجه به نظرات قابل طرح در این زمینه، برگزیدن گزینه‌ای که مطابق سلیقه و طبع تمامی متقاضیان و سرمایه‌گذاران باشد، امری بعید به نظر می‌رسد، خاطرنشان کرد: بسیاری از بازار‌ها پس از راه‌اندازی و تشکیل، به مرور زمان به سمت ساختار بهینه‌حرکت کرده‌اند و بسیاری از ابهامات و حساسیت‌ها را برطرف می‌کند، با توجه به این نکته سازمان بورس و اوراق بهادار به نیازهای سهامداران شرکت‌های خارج از بورس و توسعه بازار مالی کشور و نظارت بر آن‌ها واقف است و بر آن است تا با ارزیابی صحیح وضعیت موجود و نگاه به آینده، توقعات فعالان بازار سرمایه و سهامداران اوراق بهادار خارج از بورس را به نحو مطلوب برآورده کند.

با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذرماه ۱۳۸۴ و تعریف بازار خارج از بورس، خلاء موجود در قانون پیشین بورس اوراق بهادار برطرف شده است.