گروه بورس - رییس سازمان خصوصی سازی می‌گوید: به دلیل این که بورس فعلی توانایی جذب حجم بالای سهام عدالت را ندارد، شرکت کارگزاری (سهام عدالت) منحل شده و یک بازار خارج از بورس (OTC) راه‌اندازی می‌شود. خبرگزاری ایسنا دیروز به استناد گزارشی از نشریه «برنامه» هفته نامه ارگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این خبر را به نقل از «غلامرضاکرد‌زنگنه» منتشر کرد.
ایسنا خبر داد که این بحث در ستاد اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شده است.
رییس سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ با اعلام این که مرحله اول اعطای سهام عدالت به اتمام رسیده و مراحل دوم و سوم نیز در حال اتمام است، تصریح کرد:‌ تاکنون ‌٢٤٠٠میلیارد تومان سهام واگذار شده و قرار است یک سازمان فرابورس به نام OTC تاسیس شود تا این حجم از مبادلات طرح سهام عدالت در این بازار انجام گیرد، زیرا بورس فعلی توانایی جذب چنین حجم بالایی از مبادلات را ندارد و امکان نظارت بیشتر بر کار واگذاری این سهام فراهم نیست.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه میزان سهام عدالت به اقشار مختلف مردم پرداخت شده است؟ بیان کرد: اجرای طرح سهام عدالت شامل سه مرحله است که مرحله اول، سه‌گروه کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و رزمندگان بدون درآمد و شغل را شامل می‌شد که این مرحله به پایان رسیده و به حدود پنج میلیون نفر به ارزش ‌٢٤٠٠میلیارد تومان سهام واگذار شده که مراحل آن در هیات عالی واگذاری طی شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه سبد سهام ‌٢٦درصد اضافه ارزش داشته و میانگین پرتفوی واگذار شده افزایش پیدا کرده و میانگین سود نیز ‌١١ تا ‌١٦درصد در نظر گرفته شده است، برخی از کشور‌ها، جایزه تعیین می‌کنند که مردم سهامشان را نگهداری کنند با این اقدام فرهنگ سهامداری رشد می‌کند.
به گفته وی، جمعیت تحت پوشش سهام عدالت شامل ‌٢١میلیون نفر از سه دهک جمعیتی است. کرد زنگنه ادامه داد: در بخش خصوصی‌سازی نیز مقرر شده است که شرکت‌ها به روش مزایده و بورس واگذار شوند و در فروردین‌ماه، شش شرکت واگذار و برای ‌١٣ شرکت نیز آگهی شده است تا در همین ماه، واگذار شوند و درواقع مجوز واگذاری ‌٢٧ شرکت در عرض یک ماه و نیم نیز صادر شده است.

وی با بیان این که کار واگذاری شرکت‌های مشمول خارج از صدر اصل ‌٤٤ قانون اساسی پیشرفت قابل توجهی داشته است، عنوان کرد: تمام واگذاری‌ها تا پایان برنامه پنجم توسعه انجام خواهد شد و قرار است تا سه سال آینده، بخش اعظم کار را انجام دهیم و طبق قانون بودجه سال ‌٨٦ باید ‌٦٠درصد شرکت‌های مشمول خارج از صدر اصل ‌٤٤ قانون اساسی را واگذار ‌کنیم. بنا بر گزارش «برنامه» او اضافه کرد: با این حجم فعالیتی که انجام می‌دهیم و در مدت ‌٥/١ ماهی که از سال گذشته ‌٢٧ شرکت را واگذار کرده‌ایم، امیدواریم که سهام عدالت شرکت‌های ایرالکو و باقی شرکت‌ها را در بورس عرضه کنیم. از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری «مهر» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مصاحبه گفت: علاوه‌بر این که کار واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها در دستور کار قرار دارد، کار واگذاری ۱۱۸ شرکت وزارت نفت طبق برنامه زمان‌بندی انجام و مقدمات ورود آنها به بورس آماده می‌شود و حتی خریداران می‌توانند براساس تبصره ۴ قانون بودجه از حساب ذخیره ارزی تسهیلات بگیرند. وی افزود: قرار است بخشی از فعالیت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش واگذار شود زیرا ۸۰‌درصد بودجه کل کشور را این دو وزارتخانه مصرف می‌کنند که با خصوصی‌سازی در آنها از بار مالی دولت کاسته می‌شود.