دنیای اقتصاد- نحوه واگذاری شرکت‌های نفتی سوژه‌ای است که دیروز و امروز در صدر اخبار خصوصی‌سازی قرار دارد؛ «واحد مرکزی خبر» از امروز چهارشنبه به عنوان روز سرنوشت‌ساز صنعت نفت یاد کرده است؛ «فارس» اعلام می‌کند که امسال ۱۵شرکت نفتی تا پایان سال جاری واگذار می‌شود و در این شرایط خبرگزاری «مهر» از جزئیات واگذاری ۲۱ شرکت نفتی خبر می‌دهد.

سید مهدی عقدایی در گفت‌وگو با «واحد مرکزی خبر» گفت‌: در نشست روز چهارشنبه هیات عالی واگذاری با حضور وزیران امور اقتصادی و دارایی، نفت، دادگستری و روسای بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی، قرار است شرکت‌های نفتی مشمول واگذاری مشخص و درباره نحوه واگذاری و زمان‌بندی آنها تصمیم‌گیری شود. نشست ویژه برای واگذاری شرکت‌های نفتی

گروه بورس- نحوه واگذاری شرکت‌های نفتی سوژه‌ای است که دیروز و امروز در صدر اخبار خصوصی‌سازی قرار دارد.

«واحد مرکزی خبر» از امروز چهارشنبه به عنوان روز سرنوشت‌ساز صنعت نفت یاد کرده است. «فارس» اعلام می‌کند که امسال ۱۵شرکت نفتی تا پایان سال جاری واگذار می‌شود و در این شرایط خبرگزاری «مهر» از جزئیات واگذاری ۲۱ شرکت نفتی خبر می‌دهد.

سید مهدی عقدایی در گفت‌وگو با «واحد مرکزی خبر» گفت‌: در نشست روز چهارشنبه هیات عالی واگذاری با حضور وزیران امور اقتصادی و دارایی، نفت، دادگستری و روسای بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی قرار است شرکت‌های نفتی مشمول واگذاری مشخص و درباره نحوه واگذاری و زمان‌بندی آنها تصمیم‌گیری شود.

معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد‌: همچنین در این نشست ضمن بررسی آخرین وضع شرکت‌های مشمول واگذاری در چارچوب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تلاش خواهد شد شرکت‌هایی که امکان واگذاری آن در سال ۸۶ وجود دارد، مشخص شود.

به علت اینکه برخی از شرکت‌های نفتی، نیمه‌دولتی هستند و برخی نیز سهم اندک دولتی دارند، تاکنون آمار دقیقی از آنها وجود ندارد، اما بر اساس آمارهای موجود بیش از ۱۱۰ شرکت نفتی وابسته به وزارت نفت به ثبت رسیده‌اند.

در همین حال خبرگزاری «فارس» در خبری دیگر در این باره اعلام کرد تا پایان سال ۸۶ تنها سهام ۱۵ شرکت نفتی در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار خواهد شد.

لیست شرکت‌های نفتی قابل واگذاری در قالب اصل ۴۴ در حال نهایی شدن است و به‌زودی اعلام خواهد شد.

بر این اساس، شرکت‌های تولیدی در این زمینه اولویت دارند و آغاز واگذاری‌ها نیز با شرکت‌های تولیدی سودآور خواهد بود.

نحوه واگذاری این شرکت‌ها نیز به صورت مجزا است یعنی سهام هر شرکت به صورت مستقل و جداگانه عرضه می‌شود و عملا شرکت‌ها به‌صورت تک‌تک وارد بورس می‌شوند.

بنابراین گزارش، تا پایان سال جاری حدود ۱۰ تا ۱۵ شرکت نفتی برای واگذاری معرفی خواهد شد و مابقی برای سال‌های آینده در نظر گرفته شده‌اند.

سید مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز در گفت‌وگو با «مهر» گفت‌: وزارت نفت اسامی ۲۱ شرکت زیرمجموعه خود را برای واگذاری به بخش خصوصی به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه براساس بندالف لیست اعلام شده وزارت نفت ۵شرکت زیرمجموعه شرکت ملی نفت تا پایان سال جاری به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

سید مهدی عقدایی افزود‌: دو شرکت از شرکت‌های اعلام شده در این لیست جزو شرکت‌های زیر مجموعه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.

به گفته وی در بند ب این لیست اسامی ۹ شرکت زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز آمده است که البته واگذاری آنها منوط به آزادسازی قیمت محصولات آنها اعلام شده است.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد‌: اسامی پنج‌ شرکت تحت پوشش شرکت ملی گاز نیز در لیست مذکور ذکر شده که البته واگذاری آنها نیز در صورت تعدیل قیمت گاز صورت خواهد گرفت.

وی اظهارداشت‌: شرایط واگذاری ۹شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ۵شرکت زیرمجموعه شرکت ملی گاز که در لیست مذکور توسط وزارت نفت اعلام شده توسط سازمان خصوصی‌سازی به هیات وزیران پیشنهاد خواهد شد.

عقدایی تصریح کرد‌: در صورتی که هیات وزیران با این پیشنهادات موافقت کند، در مرحله اول سهام ۲۱ شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت واگذار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که لیست شرکت‌های مذکور در هیات وزیران به تصویب نرسد، اعلام اسامی آنها امکان‌پذیر نخواهد بود، افزود‌: وزارت نفت لیست اسامی شرکت‌های زیرمجموعه قابل واگذاری خود به بخش خصوصی را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است.

محمدرضا مقدم، مسوول ستاد مرکزی اصل ۴۴ در وزارت نفت، هم در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به سوالی درباره ضرورت اصلاح ساختار برخی از شرکت‌ها، اظهار کرد: این شرکت‌ها نیاز به اصلاح ساختار نداشتند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قابل واگذاری شناخته‌ شده‌اند.

وی به مصوبه‌ای که در هیات دولت در حال تدوین است اشاره کرد و افزود: در کنار اصلاح ساختار مساله سرمایه‌گذاری و پرداخت دیون باید در پروسه‌ای که مورد تصویب هیات وزیران قرار می‌گیرند ملاحظه شود.

مسوول ستاد مرکزی اصل ۴۴ در وزارت نفت در ادامه خاطرنشان کرد: برای مشخص شدن تکلیف باقی شرکت‌ها نیاز به نهایی شدن و ابلاغ مصوبه هیات دولت وجود دارد. در این زمینه وزارت نفت از طریق ستاد مرکزی اصل ۴۴ نظرات وبرنامه‌های خود را به دولت ارائه داده و باید منتظر بررسی‌های آنها باشیم.