سنا- معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرد: سهامدارانی که سهام پایه شرکت‌ها را در سبد دارایی‌های خود ندارند، نسبت به خرید اوراق اختیار فروش تبعی اقدام نکنند. علی صحرایی، با اشاره به ابهامات سهامداران در خصوص معامله اوراق اختیار فروش تبعی گفت: سهامدارانی که سهام پایه شرکت‌ها را ندارند نباید نسبت به خرید اوراق اختیار فروش اقدام کنند.وی با تاکید بر اینکه امکان اعمال تمام کنترل‌ها در نرم افزار بورس تهران وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که تمام این کنترل‌ها در نرم افزار اعمال شود نرم افزار معاملاتی کند خواهد شد.صحرایی با اشاره به ارائه دو درخواست جدید از سوی سهامدار عمده برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی تصریح کرد: شرکت‌های کالسیمین و بانک سینا درخواست خود را برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی اعلام کرده‌اند.

معاون بازار شرکت بورس با تاکید بر این‌که چهار شرکتی که تا به امروز اوراق اختیار فروش منتشر کرده‌اند قیمت سهامشان رشد خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: با این وجود به دلیل رشد قیمت‌ها در بازار روزهای قبل استقبال از خرید این اوراق کم شد، چراکه این اوراق برای پوشش ریسک سهامداران به بازار آمده است.

صحرایی با اشاره به این‌که سایر سهامداران عمده هم به تدریج اقدام به انتشار این اوراق خواهند کرد، اظهارکرد: یکی از مواردی که در دستورالعمل آمده، این است که سهامداران عمده نباید در فاصله انتشار از تاریخ عرضه تا زمان اعمال افزایش سرمایه یا مجمع داشته باشند.

معاون بازار شرکت بورس با اشاره به این‌که سهامداران حداکثر می‌توانند تا ۵۰ هزار اوراق اختیار فروش را خریداری کنند، اظهارکرد: تعیین سقف به منظور امکان دسترسی تعداد بیشتری از سهامداران خرد به این ابزار معاملاتی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان حضور حقوقی‌ها در معامله اوراق اختیار فروش تبعی اظهارکرد: در حال حاضر از نظر نرم افزاری امکان عرضه اوراق اختیار فروش تبعی برای حقوقی‌ها وجود دارد، اما این اقدام در مراحل بعدی انجام خواهد شد.