موج - یک کارشناس بازار سرمایه بر توجه سهامداران بر دوره‌های بازگشت سرمایه، محاسبه خالص ارزش دارایی‌های شرکت یا ارزش جایگزینی شرکت، در شرایط اعمال مدیریت بر شاخص بورس تاکید کرد. علی اسلامی‌مدیرعامل شرکت کارگزاری رضوی با اشاره به اعمال مدیریت بر شاخه از سوی سازمان بورس اظهار داشت: هفته گذشته عمدتا شاهد بودیم که تعداد شرکت‌های منفی چند برابر شرکت‌های مثبت بود که با باز شدن نماد شرکت‌هایی که پتانسیل رشد زیادی داشته‌اند، شاخص حفظ شد.

وی با بیان این مطلب که «شاید این اقدام نشان‌دهنده روند واقعی حرکت بازار نباشد و سبب گمراهی سهامداران برای پیش‌بینی جهت بازار شود»، ادامه داد: اما اگر قبول کنیم که بخش عمده‌ای از قیمت سهام نتیجه انتظارات روانی افراد است، با این اقدام مقداری از رعب و وحشت برای هجوم عرضه سهام کاسته شده است.این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: در حال حاضر شاخص به واحد عرفی برای تصمیم‌گیری سهامداران در خرید سهام تبدیل شده است، در حالی که سهامداران نباید براساس شاخص اقدام به خرید سهام کنند.

وی به توجه سهامداران بر دوره‌های بازگشت سرمایه محاسبه خالص ارزش دارایی‌های شرکت یا ارزش جایگزینی شرکت تاکید کرد.وی گفت: به طور مثال شرکتی مانند «گل‌گهر» محصولی را تولید می‌کند که فروش آن در تعامل دو جانبه است یعنی تولید کننده و خریدار محصول انحصاری و محدود است.

اسلامی‌با بیان اینکه «خریدار و فروشنده درتعاملی سالانه قیمت محصول را تعیین می‌کنند»، اضافه کرد: قیمت این محصول تقریبا شبیه به قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود.

وی گفت: از نظر ارزش جایگزینی شاید نشود کارخانه‌ای مانند گل گهر را با هزار میلیارد تومان تاسیس کرد اما نباید اجازه داد شرکتی با سود سالانه ۸۰۰میلیارد تومان با دوره بازگشت سرمایه ۲۰ ساله در بازار سرمایه فعالیت کند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری رضوی ادامه داد: چرا باید در بازار سرمایه ارزش روز شرکت توسعه معادن روی ۶۰۰میلیارد تومان، فرآوری معدنی ۱۰۰میلیارد تومان یا گل گهر ۱۶۰۰میلیارد تومان شود؟

این شرکت‌ها باید مجاب به کنترل شوند.

وی با اشاره به اینکه «رشد و توسعه اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است»، تصریح کرد: بورس مجبور است رفتارهایی را تعریف کند که منجر به خروج ریسک بازار به طور سیستماتیک و جلب اعتماد مردم به بازار سرمایه شود.