زهرا مطلب‌زاده

طبق اخبار واصله، دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد بورس اوراق‌بهادار در تاریخ ۸/۵/۱۳۸۶ به تصویب شورای بورس رسید. این دستورالعمل شامل شرایطی جهت موسسات حسابرسی و شرکت آن و نحوه کنترل بر کارکرد آنان از طرف سازمان بورس و دستوراتی به جامعه حسابداران رسمی جهت ارائه اطلاعات موسسات حسابرسی و نظارتی جامعه برخلاف قوانین حاکم و قوانین تجاری است. هر چند که این دستورالعمل دارای موارد قابل بحث متعددی است، اما یکی از مهم‌ترین مصوبات قانونی و آیین‌نامه‌های مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران در این دستورالعمل نادیده گرفته شده است.

به موجب مصوبات مجلس و هیات‌وزیران در ماده واحده و آیین‌نامه‌های مربوط به قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی، هدف قانون‌گذار از تاسیس جامعه حسابداران رسمی مبتنی‌بر تحقق حق دولت جهت اعمال نظارت مالی بر واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی از‌جمله بورس و شرکت‌های پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق‌بهادار و کلیه شرکت‌های تابع و وابسته است.

در صورتی که بورس اوراق‌بهادار با تصویب دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد، با ایجاد شرایط خاصی اقدام به تعیین محدودیت بر موسسات حسابرسی عضو جامعه و اعمال ضوابط کنترلی بر موسسات کرده است و حق جامعه حسابداران رسمی مبتنی‌بر انتخاب اعضا و حق کنترل نظارت بر کار آنان را نادیده گرفته است.

با توجه به اینکه جامعه حسابداران رسمی ابزاری جهت کنترل و نظارت دولت‌بر واحدهای مالی مختلف بوده و عملکرد بورس و شرکت‌های پذیرفته‌شده و اقماری آن می‌بایست توسط دولت از طریق جامعه حسابداران رسمی مورد نظارت قرار گیرد، چگونه است که بورس اقدام به تصویب چنین دستورالعملی کرده است؟