گروه بورس- بعد از تکذیب خبر «متوقف شدن تالارهای منطقه‌ای از سوی رییس سازمان بورس» و پس از تکذیب خبر لغو توقف فعالیت تالار معاملات مشهد، دیروز سومین تکذیب خبر هفته به صحت نداشتن خبر واگذاری 40درصد از سهام شرکت بورس به عرب‌ها، اختصاص داشت.

خبر روز یکشنبه یک روزنامه صبح تهران، فعالان بازار سرمایه را غافل‌گیر کرد. چرا که اگر چنین رویدادی در بازار سرمایه کشور جدی بود، به طور طبیعی خبرهای غیر رسمی آن در دالان‌های تودرتوی بازار سرمایه شنیده می‌شد.
این روزنامه روز یکشنبه نوشت که هجوم اعراب به بازارهای مالی جهان این بار به دامن بورس تهران رسید، تا جایی که پیشنهاد خرید 40درصد سهام روی میز در ایران قرار گرفته است.
در خبر تکذیب شده آمده است که مدیران بورس‌های عربی دو پیشنهاد به مدیران بورس تهران ارائه کرده‌اند، اول احراز شرایط پذیرش در بورس و دوم واگذاری ۴۰درصد سهام بورس تهران تا اعراب بتوانند جایگاه دو عضو هیات‌مدیره بورس تهران را تصاحب کنند.
اما انتشار این خبر با تاخیر یک روزه با تکذیب شرکت بورس مواجه شد.
مدیرعامل شرکت به‌ دنبال پیگیری خبرگزاری فارس گفت: خرید ۴۰درصد سهام شرکت بورس توسط عرب‌ها واقعیت ندارد.
مدیرعامل شرکت بورس گفت: هیچ پیشنهادی از سوی عرب‌ها و یا سرمایه‌گذاران اماراتی برای خرید 40درصد سهام شرکت بورس ارائه نشده و این موضوع صحت ندارد.
علی رحمانی با اشاره به شایعه خرید ۴۰درصد سهام و یا کمتر شرکت بورس توسط سرمایه‌گذاران اماراتی ابراز داشت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و تاکنون هیچ پیشنهادی از سوی عرب‌ها و سرمایه‌گذاران اماراتی برای خرید ۴۰درصد سهام شرکت بورس ارائه نشده است.
وی به فارس می‌گوید: بحث واگذاری شرکت بورس اصلا مطرح نیست، بلکه برعکس هیات‌مدیره شرکت بورس درصدد خرید سهام شرکت‌های بورس دیگر کشورها بود.
مدیرعامل شرکت بورس در این رابطه توضیح داد: هیات مدیره با توجه به لزوم ارتباط با سایر بورس‌ها خرید ۵/۲ تا ۵درصد از سهام شرکت‌های بورس مناسب را تصویب کرد اما بعد از امکان سنجی معلوم شد که با منابع مالی موجود شرکت، این اقدام فعلا نشدنی است که در نتیجه این طرح کنار گذاشته شد.
رحمانی با اشاره به این مطلب که در راستای تعامل با بورس دیگر کشورها اقدامات دیگری در نظر است، گفت: ابتدا با بورس بحرین تفاهماتی در خصوص پذیرش شرکت‌های ایرانی انجام شد، اما با توجه به بین‌المللی شدن بورس دبی به سه دلیل این بورس در اولویت اول همکاری قرار گرفت.
رحمانی ادامه داد: دلیل اول، وجود ایرانی‌های حاضر در کشور امارات است که با توجه به منابع مالی مطلوب این گروه امکان عرضه سهام شرکت‌های ایرانی وجود دارد.
وی ادامه داد: دلیل دوم نیز به داد‌و‌ستد سهام با واسطه شرکت‌های ایرانی در این بورس مربوط است که در صورت ادغام بورس دبی با سایر بورس‌های جهانی، سرمایه‌گذاران خارجی از طریق این بورس خواهند توانست سهم شرکت‌های ایران را خریداری کنند.
رحمانی دلیل سوم را استفاده مشترک از نرم‌افزار معاملاتی آتوس در بورس‌های ایران و امارات معرفی کرد و گفت: با توجه به این نکته که معاملات سهام بورس دو کشور به وسیله نرم‌افزار آتوس خواهد بود، این نرم‌افزار امکان اتصال سیستم‌ها را فراهم می‌کند.
به نوشته خبرنگار گروه بورس دنیای اقتصاد، اگر هم خریداران عرب چنین پیشنهادی را ارائه می‌کردند، از نظر مبلغ چندان هم شگفت‌انگیز نبود، چرا که قیمت اسمی 40درصد از سهام شرکت بورس تهران فقط شش میلیارد تومان است.
البته ارزش سهام مدیریتی آن بیشتر از این رقم است.
اما در این خصوص ارزش 40درصد از سهام شرکت بورس از نظر عددی مهم نیست. بلکه نقش حاکمیتی شرکت بورس اهمیت بیشتری از سرمایه اولیه آن دارد.