محمدصادق چیت ساز*

بازار ورق فولادی رکودی دیگر را تجربه می‌کند سرعت رونق این بازار از سه ماه پیش روند نزولی به خود گرفته است و در این میان اخبار ضد‌ونقیض حذف تعرفه واردات ورق فولادی و رکود میدان بیشتری داده است.

تعرفه واردات برای حمایت از تولید در هر کشوری ضرورتی انکارناپذیر دارد. تاریخچه موجود در کشورهایی چون آلمان بعد از جنگ، فرانسه، ژاپن و غیره حکایت از آن دارد در مقطع که شرایط به نفع تولید و صنعت داخل کشورها باشد و سیاست حمایت از تولید داخلی در توجه اول قرار گیرد تعرفه‌های گمرکی افزایش پیدا می‌کند. از این رو در شرایط فعلی بحث حذف یا وجود تعرفه در معاملات کالاهای وارداتی خود محور رونق و یا کسادی بازار شده است پرواضح است که تعرفه قاعدتا می‌بایست رکن تعادل را در واردات کالای خارجی به عهده بگیرد به شکلی که محصولات داخلی دچار زیان و خسارت نگردند اما سخنان بعضی از مسوولان بازرگانی کشور، مبنی بر حذف تعرفه فضای خرید و فروش بازار ورق را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بحث دیگری در حذف و یا ماندگاری تعرفه به منافع ملی کشورمان بازمی‌گردد چرا که با حذف تعرفه عملا سود حاصل به واردکنندگان کلان منتهی می‌شود، ولی در صورتی که تعرفه معقول، منطقی و متناسب با شرایط تولید و کشش بازار تعریف شود مسلما رونق تجارت دارای ثبات بیشتری خواهد شد.

در بازار ایران رقابت‌های شرکت‌های تولید کننده ورق‌های فولادی داخلی با شرکت‌های مشابه روسی و قزاق در نوسانات قیمت نقش مهمی را ایفا می‌کند.

در این مورد نیز تجربه نشان داده است زمانی که تعرفه‌ها کاهش یافته قیمت توسط طرف خارجی بالا رفته و زمانی که تعرفه‌ها افزایش می‌یابند برعکس عمل می‌شود.

تحولات اخیر حاکی از این است که همکاری و قول مساعد مسوولان بازرگانی کشور باعث گردیده تا تعرفه‌ها همچنان پابرجا باقی بماند و از این رو با تثبیت شرایط بازار رونق نسبی به بازار ورق‌های فولادی باز خواهد گشت.

* کارشناس بازار فلزات