گروه بورس: پیامدها و تبعات عرضه ۲۰درصد از سهام شرکت ملی مس در مزایده اول در بازار همچنان محور خبر بسیاری از خبرگزاری‌ها است. دیروز خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که رییس‌جمهور بعد از برگزاری مزایده، نامه‌ای دریافت کرد که در آن نسبت به گرانفروشی قیمت پایه مزایده اول انتقاد شده است. به دنبال انتشار خبر مزبور و بعد از پیگیری‌های خبری خبرنگار ما، یک منبع خبری موثق به «دنیای اقتصاد» گفت که نامه مزبور توسط خود سازمان خصوصی‌سازی که از سوی «ایمیدرو» وکالت عرضه و برگزاری مزایده را بر عهده داشته، نوشته و برای رییس‌جمهور ارسال شده است. مقامات سازمان خصوصی‌سازی در اظهارنظرهای اولیه در روز برگزاری مزایده، از اجرای مزایده با کیفیت جاری ابراز رضایت ‌کرده‌اند.

بلوک دوم در سبد عدالت

بعد از خبر ارسال نامه مدیرعامل شرکت بورس به وزیر اقتصاد در روز پنجشنبه گذشته، یک منبع آگاه از ارسال نامه‌ای دیگر به رییس‌جمهور خبر داده است. «فارس» در نامه خود از یک پیشنهاد رییس‌جمهور خبر داده است. در این نامه از رییس‌جمهور خواسته شده تا با توجه به مسایل به وجود آمده بلوک ۲۰‌درصدی دوم ملی مس به جای عرضه در بورس به سهام عدالت واگذار شود.

در صورت تحقق این پیشنهاد بزرگترین معامله تاریخ ۴۰ ساله بورس، در حالی یادآور تجربه‌ای تلخ برای بازار سرمایه خواهد بود که بلوک دوم ملی مس خارج از بورس سر بر خواهد آورد.

فارس می‌افزاید با همه این اوصاف جا دارد با تمرکز‌گرایی در بازاریابی خارجی، استفاده از مشاوران خارجی، ظرفیت‌سازی بازار سرمایه، دعوت از سرمایه‌گذاران واقعی بخش خصوصی، پرهیز از گران فروشی و اقدامات ناگهانی و شوک آور و در نهایت با تکیه بر تفکر برنده - برنده در عرضه‌های بعدی (فولاد مبارکه، ایرالکو و فولادخوزستان) ضمن بر جا گذاشتن کارنامه‌ای قابل دفاع، منافع همه گروه‌ها از سهامدار عمده و بورس گرفته تا کارگزار و سهامداران خرد در نظر گرفته شود.

با این حال جدای از این پیشنهاد، این موضوع هم‌اکنون به عنوان یکی از موارد چالش‌برانگیز مطرح شده و مدیرعامل شرکت بورس در گفت و گو با فارس از تقسیم بلوک ۲۰‌درصدی دوم خبر داده است. «فارس» درباره قیمت سهام «مس» می‌افزاید: بر اساس این گزارش، هرچند با توجه به رشد قیمت‌های جهانی محصول مس،‌ نرخ سهام شرکت ملی مس نیز روز به روز افزایش می‌یافت، اما توقف و بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت بعد از اعلام سود ۱۲۶‌‌تومانی در فاصله دو روز مانده به معامله عمده باعث رشد ۱۱۹‌‌تومانی هر سهم این شرکت شد و در نتیجه قیمت پایه قبلی و ۷۴۰‌‌تومانی به ۸۷۷‌‌تومان افزایش یافت.

این رشد قیمت در حالی محقق شد که اکثر مدیران و خریداران از اقدام شرکت و سهامدار عمده (ایمیدرو) گله‌مند بودند و حتی تعدادی خریداران با گریز و تغییر رفتار واکنش نشان دادند.

معامله آبان ماه قطعی می‌شود

همزمان روابط عمومی‌بورس اوراق بهادار تهران نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: معامله بلوکی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران تا ششم آبان ۱۳۸۶ قطعی می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است با توجه به سوالات مکرر و اقدامات مطرح شده در خصوص تاریخ قطعی شدن معامله ملی صنایع مس ایران که در ۲۱ شهریور ۸۶ خریداران آن مشخص شدند، مدیریت بازار بورس تهران اعلام کرد: این معامله حداکثر تا ۳۰ روز کاری پس از اجرای معامله (ششم آبان ۱۳۸۶) و پرداخت حصه نقدی(۲۰‌درصد کل مبلغ معامله) و ارائه سند تسویه خارج از اتاق پایاپای توسط کارگزاران خریدار و فروشنده، قطعی می‌شود. بنابراین از فعالان بازار خواهشمند است به تاریخ دقیق پرداخت ۲۰‌درصد نقدی و لحاظ این موضوع در تحلیل‌ها و محاسباتشان توجه کنند.

زیان ۵۷میلیارد تومانی

فارس در خبر دیگری اعلام کرد که خریداران بلوک ۲۰‌درصدی ملی مس در عرض سه روز کاری بیش از ۵۷‌میلیارد تومان زیان کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، خریداران بیش از ۱/۱‌میلیارد سهم ملی مس که روز چهارشنبه هر سهم بلوک ۲۰‌درصدی را به قیمت پایه ۸‌هزار و ۷۷۴ ریالی خریداری کرده بودند، تابه امروز بالغ بر ۵۷‌میلیارد تومان زیان کرده‌اند. این زیان چشمگیر در شرایطی در عرض سه روز کاری به ثبت رسیده که از اختلاف قیمت هر سهم خریداری شده در روز چهارشنبه گذشته و قیمت روز ملی مس محاسبه شده که آخرین قیمت سهام ملی مس در تابلوی فرعی ۸۲۶ تومان است.

بر اساس این گزارش، زیان ۵۷‌میلیارد تومانی خریداران بلوک ۲۰‌درصدی در شرایطی بدون احتساب حجم مبنای امروز ملی مس محقق شده که با توجه به تخصیص ۵/۶‌درصد از ۱/۱‌میلیارد سهم به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، این شرکت در میان دیگر خریداران زیان بیشتری کرده است. از طرف دیگر رقم این زیان معادل سرمایه اسمی برخی از شرکت‌ها مانند پتروشیمی خارک است به عبارتی دیگر با ۵۷‌میلیارد تومان می‌توان اقدام به تاسیس شرکت‌هایی جدید و بزرگ کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به صف فروش ۲۶‌میلیونی ملی مس که در یک‌هزار ۵۳۵ دستور ایجاد شده روزهای آینده با زیان بیشتر خریداران همراه باشد.