گروه بورس- هدیه لطفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هفته گذشته را متعادل پشت سر گذاشتند و توانستند از شرایط منفی حاکم بر بازار سرمایه طی هفته منتهی به 5 شهریورماه فاصله بگیرند.
براساس این گزارش، صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت تاثیر نوسان مثبت در ابتدای هفته، وضعیت مناسب‌تری در مقایسه با بازار سرمایه داشتند که در نظر نگرفتن افت شدید روز چهارشنبه در عملکرد این صندوق‌ها نیز مزید بر علت شده و در نهایت عملکردی متعدل را برای آنها به ثبت رساند؛ به طوری که در مجموع هفته منتهی به 5 شهریورماه نیمی از صندوق‌ها با بازدهی مثبت و نیمی دیگر با بازدهی منفی مواجه شدند. در این میان شاخص کل بازار نیز با ثبت بازدهی 7/0 درصدی هرچند از 25 صندوق عقب مانده اما توانست عملکرد بهتری نسبت به 35 صندوق دیگر داشته باشد.
در هفته مورد گزارش صندوق سرمایه‌گذاری یکم سامان با کسب بازدهی ۱۱ درصدی از دیگر صندوق‌ها سبقت گرفت و بیشترین بازدهی را از آن خود کرد و در ادامه صندوق‌های تدبیرگر سرمایه، کارآفرینان برتر و صنعت و معدن هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی ۸، ۵/۷ و ۲/۷ درصدی رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.
همچنین صندوق‌های صبا، بانک اقتصاد نوین، بیمه دی و کارگزاری کاسپین مهر ایرانیان نیز در فهرست پربازده‌ترین صندوق‌ها در هفته گذشته قرار گرفتند.
در این میان شاخص کل بازار نیز توانست بازدهی ۷/۰ درصدی را به نمایش گذاشته و در رتبه‌ای بالاتر از صندوق‌های نیکان پارس، تدبیرگران آگاه و عقیق که هر کدام بازدهی مثبت ۱/۰ درصدی داشتند، قرار گیرد.
هفته گذشته صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه با ثبت بازدهی منفی ۱/۰ درصدی توانست کمترین عملکرد منفی را به نمایش گذارد و به این ترتیب صندوق‌های رفاه، توسعه بازار سرمایه، گنجینه بهمن و امید ایرانیان در رتبه‌های پایین‌تر از آن قرار گرفتند.
افزون بر این ۲۷ صندوق دیگر نیز بازدهی منفی در محدوده ۵/۱ تا ۳/۴ درصد داشتند که در این راستا صندوق‌های ارگ، توسعه فردا و تدبیرگران فردا به عنوان منفی‌ترین صندوق‌ها شناخته شدند.اما بررسی عملکرد ماهانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که این نهادهای مالی در یک ماهه اخیر از بازدهی مناسب‌تری برخوردار بوده‌اند. به گونه‌ای که تنها ۹ صندوق به زیان‌دهی منتهی شده، یک صندوق خنثی بوده و بقیه صندوق‌ها کارنامه مثبتی از خود بر جای گذاشته‌اند.
بر این اساس در یک ماهه اخیر صندوق فارابی با بازدهی ۵/۱۳ درصدی صدرنشین دیگر صندوق‌ها شد. صندوق‌های کارگزاری بانک صادرات، کارآفرینان برتر، پیشگام، خبرگان و ایساتیس نیز با ثبت بازدهی بیشتر از ۱۰ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
در دوره مورد گزارش بازدهی کل بازار نیز به رقم ۱/۶ درصد رسید و ۲۲ صندوق توانستند شاخص کل بازار را از لحاظ بازدهی پشت سر بگذارند، این در حالی است که صندوق‌های شاخص کارآفرین، نواندیشان، تدبیرگران آگاه و عقیق به همراه ۳۴ صندوق دیگر از شاخص عقب ماندند.
در این دوره، صندوق مهر شریعه با ۶/۳ درصد بازدهی منفی، به عنوان منفی‌ترین صندوق شناخته شد. صندوق‌های سبحان، آپادانا، بانک کشاورزی، امید توسعه و پیشرو نیز از دیگر صندوق‌هایی بود که با عملکرد منفی روبه‌رو شده و سهامداران خود را ناراضی کردند. صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز نیز با عملکردی خنثی بازدهی صفر را به نمایش گذاشت.
افزون براین بررسی عملکرد یک سال اخیر صندوق‌ها حکایت از بازدهی ۱۰۷ درصدی صندوق رفاه و صدرنشینی آن دارد. در همین حال صندوق‌های بانک توسعه تعاون و مشترک آرمان نیز با بازدهی ۱۰۵ و ۸۹ درصدی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم بیشترین بازدهی‌ها قرار گرفتند؛ در این دوره بازدهی کل بازار نیز به رقم ۷/۵۸ درصد رسید. این در حالی است که صندوق توسعه بازار سرمایه با بازدهی ۸/۱۰ درصدی به عنوان کم‌بازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در یک سال اخیر شناخته شد.

بازدهی متعادل صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بازدهی متعادل صندوق‌های سرمایه‌گذاری