گروه بورس- مجید اسکندری: «جم» همچنان مهم‌ترین اتفاق بازار به شمار می‌رود به گونه‌ای که آثار آن، دیروز هم در دادوستدهای فعالان مشهود بود. اگرچه این اتفاق به طور معمول در مورد نمادهای تازه وارد رخ می‌دهد، اما تاثیر آن به اندازه‌ای است که روند معاملات را دگرگون می‌کند. دیروز صف خرید پتروشیمی جم، طولانی‌ترین صف خرید بازار فرابورس بود و به دنبال آن پالایشگاه لاوان نیز از صف خرید طویلی برخوردار شد.

بازار روز گذشته فرابورس، فارغ از دو نماد یادشده نوسان بالایی را تجربه نکرد و حاصل کار آن در پایان روز، دادوستد بیش از ۴۸ میلیون برگ اوراق بهادار بود که در ۱۰ هزار و ۴۱۰ دفعه صورت گرفت و ارزش ۶۹۱ میلیارد ریالی را برای این بازار به همراه آورد.

دیروز پالایشگاه تهران توانست با ارزش معاملات ۹۸ میلیارد ریالی، بیشترین ارزش مبادلات بازار را به خود اختصاص دهد. پس از «شتران»، «ذوب» دیگر نماد ارزشمند بازار بود که معاملات ۳۲ میلیارد ریالی را رقم زد.

در این میان پتروشیمی جم با معاملات ۱۸ میلیارد ریالی در جایگاه سوم قرار گرفت. در همین حال بانک دی با حجم معاملات ۱۳ میلیون سهمی، بیشترین حجم معاملات را دارا شد و پس از آن ذوب‌آهن با حجم معاملات ۷/۷ میلیون سهمی در جایگاه دوم قرار گرفت. صدرا نیز در بازار پایه توانست شاهد دادوستد ۸/۲ میلیون سهم خود باشد و جایگاه سوم بیشترین حجم معاملات را احراز کند. اما در روز خوب بانکی‌ها، سرمایه و دی نیز با معاملات پرحجم و صف خرید همراه شدند. این در حالی است که بازگشایی بیمه دی با افت ۱۲ درصدی این نماد مواجه شد.

از سوی دیگر حق‌تقدم سیمان غرب آسیا با معاملات ۲ میلیون ریالی کمترین ارزش معاملات و مس تکنار با معاملات ۱۰۰ سهمی کمترین حجم معاملات را دارا شدند.

براساس این گزارش، روز گذشته پالایش نفت لاوان و پتروشیمی جم با ۵ درصد افزایش قیمت بیشترین رشد را تجربه کردند و پس از آن نمادهای «خفناور»، «سدبیر» «وکرمان» هر کدام با ۹۷/۴ درصد افزایش قیمت، رشد بالایی را به ثبت رساندند. توکاریل و بانک دی نیز دیروز به ترتیب ۸۵/۴ درصد و ۸۳/۴ درصد افزایش قیمت داشتند.

بازار روز گذشته فرابورس شاهد دادوستد ۱۰۳ نماد بود که در این میان ۴۷ نماد با رشد قیمت و ۲۸ نماد با افت قیمت مواجه شدند. ۲۸ نماد نیز تغییری را تجربه نکردند.

شاخص کل فرابورس نیز روز گذشته با ۲۴/۹ واحد افزایش به رقم ۰۴/۶۸۹ رسید که معادل ۳۶/۱ درصد رشد کرد که پتروشیمی جم، «شتران» و پالایشگاه لاوان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ifex داشتند.

در همین حال بنابر پیام ناظر فرابورس، ۱۶/۳ درصد از مجموع سهام و حق تقدم شرکت بیمه آرمان به قیمت پایه هر حق‌تقدم خرید سهام ۷۵۰ریال شنبه ۳۰شهریور به صورت یکجا و نقد در بازار پایه عرضه می‌شود.

شرکت پردیس پرهام کیش، ۳۸ میلیون حق‌تقدم خرید سهام معادل ۱۶/۳ درصد از مجموع سهام و حق تقدم شرکت بیمه آرمان را با قیمت پایه هر حق تقدم خرید سهام ۷۵۰ ریال به فروش می‌رساند.

از سوی دیگر بلوک ۵۱ درصدی، معادل ۵۱۰ سهم از سهام شرکت داده پردازی فن آوا به قیمت پایه هر سهم ۷۹میلیون ۸۶۷ هزار ریال، سه‌شنبه ۹مهر در بازار سوم به صورت یکجا و شرایطی عرضه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، شرکت گروه فن آوا ،قصد دارد ۵۱۰ سهم معادل ۵۱درصد از سهام شرکت داده پردازی فن آوا را به قیمت پایه هر سهم ۷۹میلیون و ۸۶۷ هزار ریال در بازار سوم به فروش برساند.

شرایط واگذاری به صورت یکجا و با شرایط پرداخت حصه نقدی معامله به مبلغ ۳۰میلیارد ریال در طی ۴روز کاری پس از انجام معامله و بقیه یکسال پس از تاریخ انجام معامله تعیین شده است.

براساس این گزارش، شرکت داده پردازی فن‌آوا در زمینه ارائه خدمات انتقال داده‌ها و خدمات جانبی آن در خصوص اطلاعات نرم‌افزاری فعالیت می‌کند. همچنین مبلغ سپرده حضور در رقابت ۲/۱ میلیارد ریال است.

بازار بر مدار «جم»