گروه بورس- هفته گذشته بورس در شرایطی به کار خود پایان داد که رقم بی‌سابقه‌ای از افت شاخص را به ثبت رساند و با 7/2‌درصد کاهش هفتگی مواجه شد. این در حالی است که فعالان بازار در نظرسنجی هفته بیست و نهم شرکت تدبیرگران فردا، روند هفته پیش روی بازار را کاهشی ارزیابی کرده‌اند.
در این نظرسنجی که ۸۴ عضو حقوقی اعم از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بیمه، کارگزاری، صندوق‌های سرمایه گذاری و... در آن حضور داشتند، ۴۲ درصد به تعادل منفی بازار در هفته پیش رو رای دادند، درحالی‌که ۲۸ درصد معتقدند بازار در وضعیت متعادل مثبت قرار خواهد گرفت. این به معنای آن است که بیشتر مشارکت‌کنندگان تعادل بازار را تایید می‌کنند، اما میل بازار به کاهش یا افزایش زمینه‌های منفی یا مثبت بودن این روند تعادلی را تعیین می‌کند.
تغییرات شاخص بین ۲ درصد کاهش و ۲ درصد افزایش به معنای روند متعادل بازار است و هرچه میل به کاهش بیشتر باشد روند تعادل منفی و هرچه رشد مثبت‌تر باشد تعادل مثبت است.
در این میان ۶۰ درصد افراد معتقدند بازار در بازه یک‌ماهه پیش رو با روندی متعادل پیش خواهد رفت، هرچند ۳۴ درصد به روند مثبت اعتقاد دارند. فعالان بازار معتقدند گزارش‌های مناسب ۹ ماهه شرکت‌ها می‌تواند امیدواری‌هایی را برای بهبود روند بازار رقم بزند.
تدبیرگران فردا در بخش دیگری از این نظرسنجی به بررسی عملکرد شرکت‌ها در نتیجه توافق ژنو پرداخته و این سوال را مطرح کرده است که کدام شرکت‌ها پتانسیل‌های بالاتری برای بهبود بعد از این توافق دارا هستند؟ گروه‌های بانک، خودرو و پتروشیمی به ترتیب با ۳۱، ۲۸ و ۲۳ درصد آرا توانسته‌اند رتبه‌های اول تا سوم را کسب کنند. حمل‌و‌نقل، تجهیزات، دارو و رایانه رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند با این تفاوت که اختلاف رتبه‌های سوم و چهارم ۱۴ درصد است. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این هفته در این رابطه معتقد به تاثیر اجرای توافق ژنو بر سود عملیاتی صنایع بورسی هستند.
در این بین با توجه به نزدیک شدن به ارائه گزارش‌های ۹ ماهه و همچنین احتمال کاهش تحریم‌ها در هفته جاری، فعالان بازار سرمایه صنایع بانکداری، پتروشیمی، خودرو، پالایشگاه و تجهیزات را صنایعی با پتانسیل رشد بیشتر ارزیابی کرده‌اند. بر اساس این نظرسنجی، ۳۵ درصد معتقدند صنعت پتروشیمی از ظرفیت‌های بالایی برای رشد برخوردار است. صنایع خودرو و پالایشگاه جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
در این هفته همانند هفته‌های گذشته نظر فعالان بازار بر روی شرکت‌های متعددی معطوف بوده است. با توجه به احتمال کاهش تحریم‌ها در هفته جاری، پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های بانک پاسارگاد، هلدینگ خلیج فارس، ایران خودرو، بانک تجارت، ذوب‌آهن اصفهان و گروه مپنا مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرند. پتروشیمی پردیس نیز به دلیل رشد قیمت اوره و آمونیاک از شرکت‌های معرفی شده برای ورود در هفته جاری است.

پیش‌بینی بازار سهام

پیش‌بینی بازار سهام